:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Polidoro da Caravaggio als de Romeinse god Mars

Polidoro da Caravaggio als de Romeinse god Mars

Federico Zuccaro (in circa 1595)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Polidoro da Caravaggio als de Romeinse god Mars
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 285 mm
Breedte 140 mm
Makers Kunstenaar: Federico Zuccaro
Inventarisnummer MB 1958/T 35 (PK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in circa 1595
Watermerk wapenschild met iets onherkenbaars, niet goed zichtbaar door wassingen (74 x 43 mm, ondersteboven, op P3 van 5P, vH)
Inscripties 'Tad'e Zucaro' (l.o.; pen in zwarte inkt), '60' (l.b., pen in bruine inkt), 'N.22. fo: 4.0' (verso, l.o., pen in bruine inkt), '34)' (verso, m.b., potlood), 'Goltzius' (verso, m.o., potlood)
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Herkomst (?) kunsthandelaar J.H.J. Mellaart (1895-1972), Londen; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam; verworven met de Collectie Van Beuningen in 1958
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Kultzen 1958, pp. 97-103, fig. 10 (kopie naar F. Zuccaro); Franklin 2018, pp. 40-41, fig. 2.3 (kopie naar F. Zuccaro); Stemerding 2021, pp. 382, 384-386, fig. 12 (Federico Zuccaro)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Tot nu toe werd deze aantrekkelijke tekening beschouwd als een kopie van een zoekgeraakt werk uit Federico’s beroemde serie Het leven van Taddeo Zuccaro. Deze serie van twintig tekeningen over het vroege leven van Federico’s broer Taddeo Zuccaro (1529-1566) bevindt zich nu in Los Angeles en behoort tot de beroemdste werken van de kunstenaar.[1] In de tekeningen is Taddeo te zien vanaf het moment dat hij als kleine jongen zijn geboorteplaats Sant'Angelo in Vado verliet tot aan zijn eerste succes als kunstenaar in Rome. Het zwaartepunt ligt echter op de jaren voordat Taddeo enige faam of succes had behaald en nog moest vechten voor zijn bestaan. Dit onderwerp koos Federico niet zonder reden. Zoals Strunck (2007) overtuigend beargumenteerde zijn de uit ongeveer 1595 daterende tekeningen allemaal voorbereidende studies voor decoraties voor de Sala del Disegno in het Palazzo Zuccaro in Rome.

De serie in Los Angeles is niet compleet aangezien er oorspronkelijk nog vier kunstenaarsportretten bij hoorden, alle gemaakt voor dezelfde ruimte in het Palazzo Zuccaro. Deze waren bedoeld als centrale blikvangers, geflankeerd door scènes uit Het leven van Taddeo, gekaderd in haltervorm en vergezeld van gedichten waarin de geportretteerde meesters zich tot de toeschouwer richten.[2] De voorbereidende tekeningen voor deze portretten werden in de tweede helft van de achttiende eeuw door Pierre Jean Mariette (1694-1774) als onderdeel van de serie beschreven, maar lijken ergens vóór 1810 te zijn zoekgeraakt.[3] Zoals bevestigd door Mariette waren de op de tekeningen geportretteerde kunstenaars Michelangelo (1475-1564), Rafaël (1483-1520), Polidoro da Caravaggio (ca. 1499-1543) en Taddeo Zuccaro, ieder afgebeeld als een figuur uit een van hun bekendste werken, maar met de gelaatstrekken van de kunstenaar zelf.[4] Voor die tijd was dit een unieke vorm van portrait historié. Zo was Michelangelo afgebeeld als zijn eigen, gebeeldhouwde Mozes, in de San Pietro in Vincoli in Rome, en was Rafaël weergegeven als de profeet Jesaja in diens gelijknamige werk dat zich in de Sant'Agostino in Rome bevindt. Het is onduidelijk welke gedaante voor Taddeo werd gebruikt, maar hij houdt een perkamentrol vast met een afbeelding van Diana van Efeze.

De oorspronkelijke vier portrettekeningen uit de serie van Federico waren bijna twee eeuwen zoek en alleen bekend van kopieën die in Florence[5] en elders werden bewaard. De eerste van de vier originele tekeningen die werd herontdekt, was Portret van Michelangelo als Mozes, nu in Parijs.[6] Het Portret van Polidoro als Mars in Rotterdam bleek de tweede te zijn. Op de afbeelding is Polidoro da Caravaggio als de Romeinse god Mars te zien, met in zijn linkerhand een perkamentrol waarop een gevelontwerp en in zijn rechterhand een brandende fakkel. Hoewel er vandaag de dag geen vergelijkbare, door Polidoro geschilderde figuur bekend is, was Mariette er blijkbaar van overtuigd dat het werk was gebaseerd op een figuur uit een van Polidoro’s fresco’s op de gevel van het Palazzo Milesi.[7] De perkamentrol die hij in Federico’s tekening vasthoudt, zou dus kunnen verwijzen naar Polidoro’s gehele werk op die gevel.

Anders dan op de kopieën in Florence, maar vergelijkbaar met de oorspronkelijke Michelangelo in Parijs, is op de Rotterdamse tekening een vrij gedetailleerde ondertekening in zwart krijt te zien. Verschillende pentimenti onthullen dat de kunstenaar nog aan het experimenteren was met een alternatieve houding voor de fakkel en met details van het harnas en de kleding van de god, iets waar een kopiist zich waarschijnlijk niet mee bezig zou houden. De kwaliteit van de tekening, met een prachtig gevoel voor lichtval en een vloeiend en toch trefzeker gebruik van inktwassingen, is echter van doorslaggevend belang. De manier waarop de pen is gehanteerd getuigt van een krachtige, zelfverzekerde tekenkunst. Omdat de meesterlijke toepassing van inkt en wassingen volledig overeenkomt met andere pentekeningen van Federico uit de jaren 1590, moet de eerdere classificatie van deze tekening als een kopie naar diens werk worden omgezet naar een toewijzing aan Federico zelf.

Noten

[1] J. Paul Getty Museum, inv. 99.GA.6; Los Angeles 2007, passim (met name pp. 6-45 en 113-125. Zie voor verdere verwijzingen Stemerding 2021, p. 389, nr. 18.  Een bijna complete set kopieën van de werken uit de serie, gemaakt door een anonieme zestiende- of zeventiende-eeuwse kunstenaar, bevindt zich in Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 11010 F-11025 F, 10993 F, 10996 F, 13897 F en 1341 F (Stemerding 2021, pp. 385, 387, afb. 13, 14 en 19).

[2] Ibidem, pp. 118-119.

[3] Mariette 1851-1860, dl. 6, p. 162 (waar Mariette de portretten omschrijft als onderdeel uitmakend van de serie); Bénard 1810, p. 19, nr. 231 (waar de portretten niet meer vermeld worden); zie ook Los Angeles 2007, p. 36, nr. 54.

[4] Dat wil zeggen, naar hoe men in die tijd dacht dat de kunstenaars eruitzagen, op basis van bestaande portretten, zie Kultzen 1958, p. 99.

[5] Gallerie degli Uffizi, inv. 11023 F en 11025 F; Stemerding 2021, p. 385, afb. 13, 14.

[6] Musée du Louvre, inv. 4588; Stemerding 2021, p. 385, afb. 15.

[7] Zie Mariette 1851-1860, dl. 6, p. 164; Kultzen 1958, pp. 99-103.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Federico Zuccaro

Sant' Angelo in Vado circa 1541 - Ancona 1609

Bekijk het volledige profiel