:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De aanbidding der herders

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De aanbidding der herders
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 308 mm
Breedte 403 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Naar: Joachim Wtewael
Inventarisnummer MB 1955/T 8 (PK)
Credits Aankoop 1955
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1955
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Watermerk Cockatrice (two-legged dragon with a rooster’s head and legs) holding a small shield with the Basle crozier, and beneath a housemark, consisting of initials PP or RP, with a Latin cross and three balls (97 x 54mm, on P4-5 from the right, in the centre of the right half of the sheet; vH, 17P, fine paper, cropped plano, somewhat similar to Briquet 1389 (Basle make, doc. Beuggen 1596 and Soleure 1597) and 1390 (doc. St-Morand 1597). [AE]
Conditie recto: oxydatie van de witte hoogsels, verticale vouw in het midden, hoeken en bovenrand beschadigd (inlay); verso: vlekken, papier- en lijmresten
Inscripties 'Both' (linksonder, in pen in bruine inkt)
Merkteken geen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1955, p. 6 (als Joachim Wtewael); Ketelsen/Hahn 2011, p. 341; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze tekening is een navolging van geschilderde voorstellingen van de aanbidding der herders door Joachim Wtewael, al is het voorbeeld waarop de tekening gebaseerd is onbekend. Het nieuwtestamentische thema is door Wtewael diverse malen in verschillende varianten geschilderd. Daarbij gaat het steeds om tamelijk drukke composities: een dicht opeengepakte groep herders zit met hun dieren rond Maria, Jozef en het Christuskind, met op de achtergrond een deels vervallen bouwwerk met klassieke rondbogen.1

De compositie van de besproken tekening benadert een door Wtewael geschilderde De aanbidding der herders in Stuttgart, gedateerd 1601.2 Deze compositie komt ook voor op een tekening in Stockholm, die door Ketelsen als voortekening voor het schilderij in Stuttgart beschouwd wordt.3 Een tweede versie van de Rotterdamse tekening bevindt zich in Dresden.4

Noten

<

1 Lowenthal 1986, nrs. A-6 (gedateerd 1598), A-7, A-8, A-9, A-17 (gedateerd 1601), A-42, A-78 (gedateerd 1618), A-82 (gedateerd 1620), A-83, A-91 (gedateerd 1625).

2 Stuttgart, Staatsgalerie, inv. nr.  3408; Lowenthal 1986, nr. A-17.

3 Stockholm, Nationaal Museum, inv. nr. NMH Anck 1; Lindeman 1919, nr. 60; Lowenthal 1986, p. 97 (onder nr. A-17) en pl. 27; Ketelsen in Ketelsen/Hahn 2011, p. 341. Kopieën van deze tekening bevinden zich in Utrecht en Parijs. Utrecht: Centraal Museum, inv. nr.  6145; Utrecht 1952, nr. 695 (als Joachim Wtwael); door Lindeman 1929 genoemd op p. 263 (onder nr. 60). Parijs: Musée du Louvre, inv. nr. 22473 (Lugt 1929, nr. 948 als naar Joachim Wtewael). Een variatie op deze compositie toont een aan Wtwael toegeschreven tekening in Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv. nr. RSA 453; Andrews 1985, pp. 105-106, fig. 722.

4 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 4135 (naar Wtewael); Ketelsen/Hahn 2011, p. 347 en p. 376. In Ketelsen/Hahn 2011, p. 345 (n. 21), wordt ten onrechte gesteld dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen twee tekeningen met deze compositie zouden bevinden.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker