:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie naar een buste van de ‘Pseudo-Seneca’

Studie naar een buste van de ‘Pseudo-Seneca’

Jacques de Gheyn (II) (in circa 1600-1629)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie naar een buste van de ‘Pseudo-Seneca’
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen (gedeeltelijk) in zwart krijt, op grauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 122 mm
Breedte 77 mm
Makers Tekenaar: Jacques de Gheyn (II)
Inventarisnummer MB 1737 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1629
Signatuur 'IDG' gemonogrammeerd (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk impossible to determine because of the coarse quality paper and the preparation (vV, ?P)
Conditie recto: roestgaatje links van het midden; verso: doorslag van de inkt, papier- en lijmresten
Inscripties 'd' (linksonder, in zwart krijt), 'L. Seneca' (middenonder, in pen in bruine inkt), 'Jaq de Ghyn f. / 3.50 [..]' (verso, middenonder, in pen in bruine inkt, in een oude hand)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst Cornelis Ploos van Amstel (1726-1798), Amsterdam, his (†) sale, Amsterdam (Van der Schley et al.), 3 March 1800, album UU, no. 2 (‘‘t Borstbeeld van Seneca en nog een ander; door denzelven’ [de Gheyn]), together with no. 3 (‘Twee mans Pourtraiten; door denzelven’), Fl. 2,50 to Schlij [copy RKD]; Frans Jacob Otto Boijmans (1767-1847), Utrecht (L.1857); bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on loan to the museum since 1849
Tentoonstellingen Leiden 1976, nr. S.36; Rotterdam/Washington 1985, nr. 50
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 308 (als Jacob de Gheyn II); Cat. 1869 nr. 178; Cat. 1901, nr. 230 (fl. 10,- als J. de Gheyn de Jonge); Van Regteren Altena 1936, p. 60 (als Jacques de Gheyn II); Bruyn 1951, p. 158; Judson 1973, p. 38; Prinz 1973, p. 417 (nr. 15), p. 428; Leiden 1976, nr. S.36; Vickers 1977, p. 644; Van Gelder 1978, p. 233 (als Jacques de Gheyn III); Rotterdam 1980, p. 12, ill.; Van Regteren Altena 1983, dl. 1, p. 127, dl. 2, nr. 1027 (als Jacques de Gheyn II) and p. 17 (onder P 14), dl. 3, pl. 436; Rotterdam/Washington 1985, nr. 50; Haverkamp-Begemann 1999, p. 158 (nr. 2); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De hier zorgvuldig nagetekende buste werd vanaf de late vijftiende eeuw beschouwd als het portret van de Romeinse stoïcijnse filosoof, schrijver en politicus Lucius Annaeus Seneca (1 v. Chr. - 65 n. Chr.). Met de ontdekking in 1813 van een portret van Seneca uit de Romeinse tijd, voorzien van diens naam, hield de identificatie van deze portretbuste met de filosoof echter niet langer stand. Sindsdien wordt dit portrettype – een oude man met een opgeheven kin, een half geopende mond, een snor, krullende baard en lange haarlokken die over zijn oren en voorhoofd vallen – aangeduid als ‘Pseudo-Seneca’. Mogelijk gaat het om een Hellenistisch portret uit de tweede eeuw voor Christus van de Griekse dichter Hesiodus. In ieder geval moet de uitgebeelde persoon in de Romeinse tijd zeer geliefd geweest zijn, want er zijn veel antieke exemplaren van bewaard gebleven. Ook bestaan er tal van replica’s in marmer, gips en terracotta van latere datum.1

Bekend is dat Rubens in Italië een eigentijdse replica van de ‘Pseudo-Seneca’ verwierf en deze bij zijn terugkeer naar Antwerpen in 1608 meenam. De sculptuur komt in Rubens’ werk herhaaldelijk voor, zoals op zijn groepsportret De vier filosofen uit 1611-1612 en op een tekening in New York die door Lucas Vorsterman in prent gebracht werd.2

Prinz veronderstelde dat het deze ‘Pseudo-Seneca’ uit Rubens’ collectie was die De Gheyn op het besproken blad natekende.3 Aannemelijker is de suggestie van Van Regteren Altena dat De Gheyn de buste uitbeeldde die zich vóór 1618 in de collectie van Sir Dudley Carleton in Den Haag bevond, de stad waar De Gheyn zich kort na 1600 vestigde.4 Een andere mogelijkheid is dat de kunstenaar een replica van de beroemde portretbuste bestudeerde bij een van de geleerden in Leiden met wie hij tijdens zijn Leidse jaren contacten onderhield, of zelf een dergelijke kop bezat.5 De Gheyn beeldde de buste nogmaals uit, maar dan vanuit een andere hoek, op zijn geschilderde vanitasstilleven uit 1621.6

Ook de Leidse kunstenaar David Bailly (1584-1657), maakte een tekening van ‘Pseudo-Seneca’ (gedateerd 1624) en gaf de buste een prominente plek in een van zijn vanitasstillevens.7 Dit wijst erop dat er in de directe omgeving van beide kunstenaars een ‘Pseudo-Seneca’ voorhanden was en dat in de vroege zeventiende eeuw de filosoof Seneca niet alleen in de kringen rond Rubens, maar ook in de Noordelijke Nederlanden, geliefd was.

Noten

1 Zie over de portretbuste van ‘Pseudo-Seneca’ en een opsomming van 38 antieke exemplaren en circa tien moderne replica’s, G.M.A. Richter, The portraits of the Greeks, London 1965, pp. 58-66, figs. 137-230.

2 De vier filosofen, Florence, Galleria Palatina, Palazzo Pitti. De tekening Buste van Pseudo-Seneca bevindt zich in New York, The Metropolitan Museum of Art, The Robert Lehman Collection, inv. nr. 1975.1.843; Haverkamp-Begemann 1999, nr. 37, met op p. 158 (n. 2) meer voorbeelden van de toepassing van deze buste in Rubens’ werk. Zie ook Amsterdam 2011b, nr. 86.

3 Prinz 1973, p. 428.

4 Van Regteren Altena 1983, dl. 1, p. 127; dl. 2, p. 155 (onder nr. 1027). In 1618 ruilde Carleton zijn collectie antieke beelden, waaronder dit busteportret met Rubens tegen tapijten en schilderijen.

5 Ook Van Regteren Altena 1983, dl. 2, p. 155 (onder nr. 1027), suggereert deze laatste mogelijkheid.

6 New Haven, Yale University Art Gallery, Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. P 12.

7 De tekening bevindt zich in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1883-A-235, Schapelhouman/ Schatborn 1998, nr. 24; Voor het vanitasstilleven zie veilingcatalogus Amsterdam (Sotheby’s), 16 november 1993, nr. 39.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel