:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De aartsengel Michaël triomfeert over Lucifer

De aartsengel Michaël triomfeert over Lucifer

Anoniem (in circa 1520-1650)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De aartsengel Michaël triomfeert over Lucifer
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, wit gehoogd, op blauw geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 278 mm
Breedte 152 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Omgeving van: Rafaël (Raffaello Sanzio)
Omgeving van: Guido Reni
Inventarisnummer DN 108/5 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1650
Watermerk Hond onder een wapenschild met keper, in een cirkel, bekroond (48 x 49 mm, op P2 van 4P, vH). Vergelijkbaar met Briquet 1131 (met ster i.p.v. kroon, 1529, Florence), Robinson 1980, 59, Roberts 1988, p. 19, ill. Dog [AE 28.02.2019, zie image]
Inscripties ‘66’ (verso, m.b., potlood), ‘10’ (verso, m.b., zwart krijt)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken G. Vallardi (L.1223), C. Prayer (L.2044)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan; Carlo Prayer (1826-1900, L.2044), Milaan; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (toegeschreven aan Rafaël)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cat. 1925, nr. 590 (Rafaël); Cat. 1927, nr. 590 (Rafaël)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

De aartsengel Michaël, aanvoerder van de hemelse legers, staat hier op het punt de duivel te verslaan (Openbaring 12:16). Met zijn lans in de aanslag vertrapt hij de gevleugelde duivel die nog net naar zijn rivaal omkijkt. Het blad is toegeschreven geweest aan Rafaël (1482-1520), maar ook geassocieerd met Guido Reni (1575-1642) die een eeuw later leefde en werkte.[1] De voorstelling toont inderdaad overeenkomsten met zowel Rafaëls Le Grand Saint Michel in Parijs (1518) als met het veel gekopieerde meesterwerk van Reni, De Aartsengel Michaël (ca. 1635) in de Santa Maria della Concezione te Rome.[2] Het watermerk in ons blad wijst eerder in de richting van een datering rond de eerste helft van de zestiende eeuw. Hoewel de tekenstijl geheel anders is, is in Chicago een studie met een soortgelijke compositie te vinden.[3] Deze tekening van een anonieme Italiaanse kunstenaar wordt ook beschouwd als een werk naar Guido Reni’s heilige Michaël.

De rechterarm en -hand van Michaël zijn twee keer met pen en inkt weergegeven: eenmaal met een opgeheven zwaard en een keer de lans vasthoudend. De kunstenaar koos uiteindelijk voor de laatste optie en werkte de arm verder met wit hoogsel uit. In zijn linkerhand houdt Michaël de schede van het zwaar vast. Ook de houding van het rechterbeen van de aartsengel werd tijdens het tekenen aangepast. Door de aanwezigheid van deze pentimenti is het waarschijnlijk dat de studie geen exacte kopie van een bestaand werk is, maar een zeer vrije interpretatie of zelfs een originele compositie. Het papier is met blauwe verf geprepareerd en heeft een afgeronde bovenzijde, wat doet vermoeden dat het uiteindelijke schilderij ook deze vorm heeft gekregen.[4] In het inventarisboek van Domela Nieuwenhuis wordt de tekening nog gekoppeld aan een werk in de Hermitage in Sint-Petersburg, maar een soortgelijke voorstelling werd daar niet in de collectie gevonden.[5] 

Noten

[1] Zie Cat. 1925, nr. 590 (Rafaël) en Cat. 1927, nr. 590 (Rafaël); op oud passe-partout: ‘Zie […] schilderij naar Reni’.

[2] Musée du Louvre, inv. 610 (MR 431).

[3] Art Institute of Chicago, inv. 1922.954.

[4] Dat de ronding origineel is en het blad niet later in deze vorm is geknipt, blijkt uit de blauwe verfstreken die met de ronding aan de bovenzijde meelopen.

[5] Inventarisboek Domela Nieuwenhuis, 1928: ‘studie voor Michael met de Lans in St. Petersburg, de Hermitage, door de handen gegaan van Vallardi en Carlo Praier [?]’.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker