:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositiestudie voor de centrale figuurgroep in de 'Pala del Gran Consiglio' (Florence, Museo di San Marco)

Compositiestudie voor de centrale figuurgroep in de 'Pala del Gran Consiglio' (Florence, Museo di San Marco)

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta) (in circa 1510-1513)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Fra Bartolommeo kreeg op 26 november 1510 opdracht om een altaarstuk te schilderen voor de Sala del Gran Consiglio in het Palazzo Vecchio in Florence. De compositie en de figuren zijn opgezet in monochrome tinten om daarna te worden uitgevoerd in kleuren. Het schilderij is uiteindelijk niet voltooid en is geplaatst in het Museo di San Marco. Van deze opdracht zijn een aantal voorbereidende studies bewaard gebleven, waarvan er zeven in Museum Boijmans Van Beuningen worden bewaard. Deze geven een goede indruk van de werkwijze van de kunstenaar. Het altaarstuk toont een ‘Sacra conversazione’. Dit is een voorstelling van een tronende Maria met Christuskind, omgeven door heiligen en soms ook engelen. Dit type voorstelling was geïnspireerd door altaarstukken van Giovanni Bellini, die Fra Bartolommeo in de Venetiaanse kerken San Giobbe en San Zaccaria gezien heeft. In deze voorstudie concentreert de kunstenaar zich op de plaatsing van de knielende heilige voor de tronende Maria en de interactie tussen de fguren. [tekst: Albert Elen]

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Compositiestudie voor de centrale figuurgroep in de 'Pala del Gran Consiglio' (Florence, Museo di San Marco)
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op grijs geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 282 mm
Breedte 202 mm
Makers Tekenaar: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer I 563 M 187 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1510-1513
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam-Boston-Fort Worth-New York-Florence-Copenhagen 1990-1994, no. 58; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5); Rotterdam 2016, nr. 9B.1
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Fra Bartolommeo (2016)
Literatuur Von Zahn 1870, p. 191; Knapp 1903, p. 306; Von der Gabelentz 1922, vol. 2, no. 647 (circa 1510-1512); Fischer 1990, no. 58, ill.; Pon 2004, p. 109, fig. 58; Elen-Fischer 2016, nr. 9B.1
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)

Florence 1472/1474 - Florence 1517

Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...

Bekijk het volledige profiel