:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studies voor 'De geboorte van Christus'

Studies voor 'De geboorte van Christus'

Giovanni Ambrogio Figino (in circa 1590-1595)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studies voor 'De geboorte van Christus'
Materiaal en techniek Grafiet, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 241 mm
Breedte 208 mm
Makers Tekenaar: Giovanni Ambrogio Figino
Vroegere toeschrijving: Filippino Lippi
Inventarisnummer I 506 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1595
Watermerk geen / none (vV, 8P)
Inscripties 'del figino per le portelle del'organo del Duomo di Milano' (r.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Richardson Jr. (L.2170), R. Cosway (L.628), T. Lawrence (L.2445)
Herkomst Jonathan Richardson Jr. (1694-1771, L.2170)****, Londen; Richard Cosway (1742?-1821, L.628)*, Londen; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584)**, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (manier van Filippino Lippi); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Torrini 1987, p. 200 fig. 131 en p. 153, onder nr. 138; Pavesi 2017, p. 435, onder nr. 24
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Milaan > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Giovanni Ambrogio Figino, 'De geboorte van Christus', ca. 1596, Duomo di Milano

Deze tekening is een karakteristiek voorbeeld van de rusteloze voorstudies die Figino maakte, waarbij hij het hele blad met herhalingen van figuren in steeds weer een andere houding vulde. Op dit blad werkte hij de figuren uit voor De geboorte van Christus, een van de vier grote doeken die hij voor de orgelluiken van de Dom in Milaan schilderde (afb.). De andere schilderijen verbeelden Mozes, de doortocht door de Rode Zee en de Hemelvaart. Figino won op 7 juni 1590 de competitie voor deze prestigieuze opdracht en hoewel hij wegens ziekte later dan gepland aan het project begon, legde hij in 1595 de laatste hand aan de luiken die een paar jaar later in de kathedraal een plek kregen. Dit blad toont vier variaties op de figuur van Maria die zich over het Christuskind buigt. Ook de heilige Jozef die in bewondering toekijkt en in het uiteindelijke schilderij is gedraaid zodat zijn gezicht naar de kijker is toegewend, is meerdere malen getekend. De figuren zijn in wit gehoogd, wat sterk contrasteert met het blauwe papier en volume suggereert, terwijl andere, aanvullende figuren slechts in korte lijnen in grafiet zijn neergezet. In de benedenhoek van het blad tekende Figino meerdere versies van de draperie rond Maria’s middel.

Figino werkte de figuren voor De geboorte van Christus verder uit in een aantal andere studies, waarvan verschillende op het hetzelfde blauwe papier van ongeveer dezelfde omvang.[1] In een tekening in New York[2] werkte hij op een groter formaat verder aan de figuur van Maria en haar kleding, als ook aan de armen en handen van de heiligen en engelen. Een andere tekening in Windsor toont een verfijndere uitwerking van de engelen.[3] Weer andere tekeningen bevinden zich in Lissabon,[4] Oxford,[5] Milaan,[6] Venetië[7] en Windsor,[8] waaronder studies voor de volledige compositie, groepen en individuele figuren. Het aantal bewaard gebleven bladen bewijst dat Figino elke nieuwe opdracht voor een schilderij zorgvuldig voorbereidde.

Nog voordat het blad in de achttiende eeuw achtereenvolgens in verschillende prestigieuze Engelse collecties belandde, werd het voorzien van een Italiaanse inscriptie over zowel de maker als de opdracht, maar vreemd genoeg bleef dit gegeven onvermeld toen Franz Koenigs het blad aankocht.[9] Tijdens een bezoek aan het museum in 1957 stelde Philip Pouncey voor om de tekening opnieuw aan Figino toe te schrijven. Torrini nam de studie op in de bijlage van haar catalogus van Figino’s tekeningen in Venetië, en sindsdien is het blad ook weer in de literatuur over Figino opgenomen.[10]

Noten

[1] Deze bladen vertonen geen randschade of sporen van naaigaatjes, maar Figino gebruikte bladen van een vergelijkbare omvang en in dezelfde kleur voor een bundeling van studies voor hetzelfde project; Carmen Bambach noemt deze ‘een van Figino’s schetsboeken van blauw papier’, zie een opmerking van de conservator, gedateerd 22 februari 2016, in de online database van het Metropolitan Museum of Art, bezocht op 24 januari 2023. Andere groepen tekeningen op blauw papier met gerelateerde studies bevinden zich in de Royal Collection in Windsor.

[2] Metropolitan Museum of Art, New York, inv. 2015.742.3

[3] Royal Collection, inv. 906924.

[4] Museu Nacional de Arte Antiga, inv. 152, 153, 154.

[5] Christ Church Picture Gallery, inv. 0684.

[6] Collezione dal Pozzo d’Annone, zie Torrini 1987, p. 200, afb. 135 en 136.

[7] Gallerie dell’Accademia, inv. 921, 922, 959, en met name inv. 967. Zie Torrini 1987, p. 153, nr. 138.

[8] Royal Collection, inv. 906936.

[9] Deze tekening wordt omschreven als in de stijl van Filippino Lippi in Lütjens ca. 1928-1935.

[10] Zie Torrini 1987, p. 200, afb. 131, en p. 153, onder nr. 138; Pavesi 2017, p. 435, onder nr. 24.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni Ambrogio Figino

Milaan 1553 - Milaan 1608

Bekijk het volledige profiel