:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Draperiestudie

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Draperiestudie
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier, gemonteerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 165 mm
Breedte 109 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Titiaan (Tiziano Vecellio)
Inventarisnummer I 449 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1600
Watermerk none (vH, 3P), viewed with IRP (transmittent light), indistinct watermark in the mount (between P3-4 of 4P, vH)
Inscripties ‘Titiano’ (op oude montuur, m.o., pen in zwarte inkt), ‘19’ (op doublure, r.b., potlood), ZF. B 49 / CC. 36. / AA. 51. / Ze. 22/ Zb. 29 (verso, doublure, m.b., pen in bruine inkt), 'H H' (verso, doublure, l.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Lely (L.2092), J. Richardson Sr. (L.2995, 2984, 'Zf B 49 / GG.36. / AA.51. / Z.22./Zb.29.' op montuur, verso, maar zonder zijn merken L.2183 of L.2184)
Herkomst Peter Lely (1618-1680, L.2092)****, Londen; Jonathan Richardson Sr. (1665-1745, L.2995 en L.2984, 'Zf B 49 / GG.36. / AA.51. / Z.22./Zb.29.' op de keerzijde van het opzetkarton, maar zonder zijn merken L.2183 of L.2184)*, Londen; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Titiaan); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1919 (Titiaan?)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Deze tekening is een van de weinige in de collectie van het museum die nog in een oud montuur zit. Het werd, samen met de inscriptie ‘Titiano’, door de kunstverzamelaar Jonathan Richardson senior (1665-1745) aangebracht.[1] De herkomstgeschiedenis van de tekening voert echter al verder terug, naar de zeventiende-eeuwse Engelse kunstenaar en verzamelaar Peter Lely (1618-1680). Hij bezat, met een hoeveelheid van ongeveer 3000 bladen, een van de meest prominente tekeningencollecties van zijn tijd. Het overgrote deel van die collectie bestond uit figuur- en draperiestudies van Italiaanse kunstenaars. Lely verzamelde ze niet alleen omwille van hun schoonheid, maar ook als studiemateriaal voor leerlingen die ze in zijn atelier konden gebruiken om te kopiëren.[2] Het is een aanlokkelijk idee dat onze tekening ook hiervoor heeft gediend.

Op het blad is een draperiestudie in vooraanzicht te zien en zijn bovendien de aanzetten van een hals en mouwen, en de rondingen van een heup te herkennen. De combinatie van zwart krijt en witte hoogsels die contrasteren met de blauwe ondergrond van het papier zorgen voor een driedimensionale werking van de plooien in de mantel. Toen Franz Koenigs het blad in 1929 verwierf, stond de toeschrijving nog altijd op Titiaan (1488/1490-1576). De simpele, maar tegelijkertijd accurate verbeelding van de draperie vonden ook Tietze en Tietze-Conrat kenmerkend voor deze kunstenaar, al suggereerden ze tegelijkertijd dat de tekening ook door iemand in diens omgeving kon zijn gemaakt.[3] Toeschrijvingen van dit soort studies, waarin de context van een grotere compositie ontbreekt, zijn nu eenmaal vaak lastig vast te stellen. Bovendien zijn de techniek en het gebruik van blauw papier kenmerkend voor voornamelijk Venetiaanse kunstenaars in het algemeen, en geen typische kwaliteiten van één specifieke kunstenaar. Zo bestaan er niet alleen vergelijkbare tekeningen van Titiaan, zoals bijvoorbeeld in Florence,[4] maar tonen ook tekeningen van bijvoorbeeld Paris Bordone (1500-1571) of Paolo Veronese (1528-1588) gelijkenissen met het Rotterdamse blad. Daarom classificeren we de tekening vanaf nu algemener dan voorheen het geval was, en plaatsen de maker in het Venetië van de tweede helft van de zestiende eeuw.

Noten

[1] Zie voor meer informatie ook Lugt Online, L.2995.

[2] Dethloff 2018, pp. 57-70.

[3] Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1919.

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 1713 F.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker