:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor een heilige Sebastiaan

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor een heilige Sebastiaan
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op bruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 426 mm
Breedte 261 mm
Makers Tekenaar: Jacopo da Empoli (Jacopo Chimenti)
Inventarisnummer I 420 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1615-1620
Watermerk 'morenkop' (naar rechts) met initialen CL (58 x 33 mm, rechtop, rechts van midden, op P6 van 7P, vH), vergelijkbaar met Briquet 15650 (iets kleiner en met dezelfde initialen, Pisa 1588-1589)
Inscripties ‘2’ (r.o., zwart krijt?), ‘x’ (l.b., potlood), '9' (verso, l.b., potlood), '3139' (verso, r.b., potlood), ‘Empoli’ (verso, r.o., pen in bruine inkt), 'c 10' (verso, r.o., rood krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J.D. Böhm (L.1442), Frederik van Oostenrijk(L.960) deest, F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Joseph D. Böhm (1794-1865, L.271, 272, 1442), Wenen; zijn veiling, Vienna (Posonyi) 04.12.1865, lot 1260 (Van Dyck, Fl [...]); - ; Aartshertog Frederik van Oostenrijk (1856-1936, L.960), in 1918/1923 gedeponeerd in de Albertina, Wenen; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Jacopo Chimenti da Empoli); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Jacopo Chimenti da Empoli, 'Het martelaarschap van de heilige Sebastiaan', ca. 1615-1619, olieverf op paneel, 348 x 220 cm, San Lorenzo, Florence. Foto Sailko

Empoli wordt gezien als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de contrareformatorische kunst in Florence. Ongeveer 500 tekeningen van zijn hand zijn bewaard gebleven, waarvan het grootste deel zich nu in de Uffizi bevindt. De figuur op dit blad, met zijn blik omhooggericht en de handen op de rug gebonden, is trefzeker neergezet, met stevige contouren en vlotte parallelle arceringen voor de schaduwing. De subtiele accenten met witte hoogsels op het okerbruin geprepareerde papier geven de figuur nog meer volume. Empoli had een voorkeur voor donkere gronderingen die als middentoon dienden. Het tekenen op deze carte tinte was een specialisme binnen zijn werkplaats.[1]

Deze tekening is een studie voor Het martelaarschap van de heilige Sebastiaan (afb.) in de Aldobrandini-kapel in de San Lorenzo te Florence.[2] Pietro Aldobrandini liet de kapel gedurende zijn kardinalaat (1593-1621) moderniseren en gaf toen waarschijnlijk opdracht voor dit schilderij.[3] Volgens Marabottini (1988) komt het werk stilistisch ook goed met de latere periode van Empoli overeen. Het doek en de voorbereidende tekening kunnen daarom beide rond 1615-1620 worden gedateerd.[4] Opvallend is dat Empoli het moment uitbeeldt waarop de heilige, voorafgaand aan zijn executie, met handen en voeten aan een paal wordt vastgebonden. De kunstenaar week daarin af van het meer gebruikelijke tafereel dat het met pijlen doorboorde lichaam van de stervende heilige toont. Volgens Baldinucci was Empoli aanvankelijk wel van plan een boogschutter weer te geven, maar na enkele experimenten liet hij de beul toch weg.[5] De beschouwer wordt nu uitgedaagd om te contempleren over de dramatische gebeurtenis die nog moet plaatsvinden. Die gedachte paste goed bij de denkbeelden van de contrareformatorisch beweging, die in Italië binnen de beeldende kunsten naar nieuwe manieren zocht om de beschouwer met het voorgestelde te laten meevoelen.[6]

De houding van de figuur baseerde Empoli waarschijnlijk op de San Sebastiano van Il Sodoma (Giovanni Antonio Bazzi, ca. 1477-1549). Dat altaarstuk bevond  zich tijdens Jacopo’s leven in de Compagnia di San Sebastiano in Siena.[7] Een voorstudie van Empoli, nu in Florence, toont een eerdere stap in het creatieve proces, waarbij de figuur nog duidelijker op Sodoma’s Sebastiaan is gebaseerd.[8] Die tekening werd door de kunstenaar gekwadreerd om de voorstelling over te kunnen zetten op een ander blad papier. Het resultaat zien we in een tweede tekening in Florence en in de Rotterdamse tekening: het bovenlichaam van dezelfde figuur is nu in spiegelbeeld weergegeven, zoals ook het geval in het uiteindelijke schilderij.[9] In deze twee tekeningen is de stand van de rechtervoet licht verschillend en is in de Rotterdamse variant geen doek achter de vastgebonden handen getekend maar wel een schetsmatig aangeduide lendendoek.

Op de keerzijde van het Rotterdamse blad staat een aantal figuurstudies in rood en zwart krijt: een rechter- en een linkerarm, een rechterbeen samen met een tweede, eenvoudigere schets van het been, een liggende naakte figuur, een zittende figuur en een studie van een torso met een sterk geprononceerde spierweergave. De laatste lijkt een studie naar een antieke sculptuur. Er is geen relatie tussen deze studies en de heilige Sebastiaan op de andere zijde.

Noten

[1] Forlani 1962, p. 6; Baldinucci 1681-1728, dl. 1, p. 181: ‘[…] ed altri sopra carta colorata tocchi fierissimamente con profilo gagliardo’.

[2] Bocchi/Cinelli 1677, p. 512; Baldinucci 1681-1728, dl. 1, p. 181. Door Pouncey is de tekening toegeschreven aan Empoli tijdens een bezoek aan het museum op 18 mei 1962. In de Böhm-veiling van 1865 werd deze tekening nog als ‘A. van Dyck’ aangeboden, waarschijnlijk vanwege de overeenkomst met de Sebastiaan in een altaarstuk van Van Dyck, nu in Edinburgh, National Galleries of Scotland, inv. NG 121.   

[3] Marabottini 1988, p. 242. 

[4] Ibidem

[5] Baldinucci 1681-1728, dl. 1, p. 181.

[6] Zie hiervoor Marciari 2019. 

[7] Giovanni Antonio Bazzi, genaamd il Sodoma, San Sebastiano, 1525, olieverf op doek, 206 x 154 cm, Florence, Galleria Palatina, inv. 1569; Marabottini 1988, p. 113.

[8] Gallerie degli Uffizi, inv. 9351 F; Marabottini 1988, nr. 83b. Marabottini noemt nog vijf andere voorstudies voor Empoli’s schilderij: Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 9380 F, 2243 S, 3448 F en 9348 F; Marabottini 1988, nr. 83a t/m e. Mogelijk zijn ook inv. 916 F en 9397 F voorstudies voor dit schilderij.

[9] Gallerie degli Uffizi, inv. 9380 F; Marabottini 1988, nr. 83a. Het spiegelen van een figuur om de juiste compositie te vinden paste Empoli vaker toe, zo ook in de voorstudies van de man die Sebastiaan vastbindt; Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 2234 S en 9348 F; Marabottini 1988, nr. 83c en 83e.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo da Empoli (Jacopo Chimenti)

Florence 1551 - Florence 1640

Bekijk het volledige profiel