:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Rust op de vlucht naar Egypte

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Rust op de vlucht naar Egypte
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 309 mm
Breedte 211 mm
Makers Werkplaats van: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Vroegere toeschrijving: Benedetto Caliari
Inventarisnummer I 408 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1572-1573
Watermerk Initialen GB bekroond met een klaverblad (30 x 30 mm., linkerbovenhoek, op P2 van 8P, vH), waarschijnlijk tegenmerk van een watermerk van het Engel-type, vergelijk met bijvoorbeeld Briquet 631 en 660
Inscripties 'Paul Veronese / (le tableau esta Dresde.) / avec autographe au [...]' (verso, l.o., pen in bruine inkt), diverse calculaties (verso, pen in bruine inkt), '32' (op verwijderd fragment, squared)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F. Villot (L.996), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Frédéric Villot (1809-1875, L.996)***, Parijs; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Paolo Veronese); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7); Verona 2014, nr. 5.2b (Bottega di Paolo Veronese (Benedetto Caliari?))
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cocke 1973, pp. 145, 149 n. 48, pl. 13 (Benedetto Caliari); Pignatti 1976, onder nr. 320, pl. 686 ('forse di Benedetto'); Cocke 1984, nr. 212, ill. r+v (afgewezen als Veronese; kopie dor school van, mogelijk Benedetto); Stephen Gritt in Sarasota 2012, p. 227, fig. 76 (werkplaats van Paolo Veronese, mogelijk Benedetto Caliari); Verona 2014, nr. 5.2b, ill.; Frankfurt 2019, p. 68, onder nr. 12, fig. 32 (werkplaats van Paolo Veronese, c. 1572-73)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Paolo Veronese, 'De rust tijdens de vlucht naar Egypte', ca. 1572, olieverf op doek, 236.2 x 161.3 cm, Ringling Museum of Art, Sarasota. Foto eMuseum Ringling, Sarasota

In deze vlotte, relatief losse tekening is de compositie van De rust tijdens de vlucht naar Egypte (afb.) vastgelegd, een schilderij dat zich tegenwoordig in Sarasota bevindt.[1] De iconografie is gebaseerd op het apocriefe evangelie van pseudo-Mattheüs dat verhaalt over de Heilige Familie die tijdens haar tocht bij een oase in de woestijn uitrust. Bij gebrek aan proviand zorgt het Christuskind daar voor vruchten van de dadelpalm en verfrissend water uit een bron die ontspringt uit de wortels van deze palm. De tekening heeft een lineaire kwaliteit en getuigt niet van een zoekende of onderzoekende geest; het gaat hier duidelijk om een kopie naar een voltooid schilderij en niet om een voorbereidende studie. Het was gebruikelijk om, vlak voor de levering van een schilderij aan de opdrachtgever, dit soort kopieën voor het archief van het atelier te maken, zodat het werk ook later nog kon worden geraadpleegd.

Hoewel de toewijzingsgeschiedenis van het schilderij in Sarasota niet eenduidig is, en sommige wetenschappers van mening waren dat het werk door Veronese’s zoon Carlo Caliari (1570-1596) was gemaakt, is er in de meeste literatuur bijval voor zijn status als eigenhandig werk van Veronese. Hetzelfde geldt voor de Rotterdamse tekening; ook hier zijn in het verleden verschillende namen van makers voorgesteld. In de literatuur wordt het werk vaak toegewezen aan Benedetto Caliari (1538-1598), onder anderen door Cocke en Pignatti.[2] Volgens Rearick ontbrak in de tekening echter de accuratesse die Benedetto’s pentekeningen kenmerkt, en was het daarom aannemelijker dat het werk door een jongere assistent was gemaakt, waarbij hij de naam Alvise dal Friso (Luigi Benfatto, 1559-1611) voorstelde.[3] In een poging om de toewijzing aan Benedetto nieuw leven in te blazen, vergeleek Carlo Corsato de huidige tekening met Christus geneest de zieken, ondergebracht in een privécollectie in Parijs, een werk dat in een verwante losse en open tekenstijl is gemaakt, met vergelijkbare samengeknepen, verkorte gelaatstrekken.[4] Het ging hier echter om een heel voorzichtige toewijzing, en hoewel Gritt zich aansloot bij de suggestie dat Benedetto de maker zou kunnen zijn, beargumenteerde Eclercy dat het aannemelijker was dat deze ‘nogal houterige’ Rotterdamse tekening een atelierwerk was.[5] Ook de huidige auteur is het eens met een meer algemene toeschrijving aan het atelier, aangezien het ontzettend moeilijk is om dit soort tekeningen op overtuigende wijze aan één specifieke kunstenaar te attribueren. De stilistische argumenten zijn niet overtuigend genoeg voor een toeschrijving aan Benedetto zelf, en het is aannemelijk dat een routineklus als het vastleggen van een compositie werd overgelaten aan een minder ervaren collega.

Hoe dan ook is het zeker dat deze tekening afkomstig is uit de directe kring rond Veronese omdat er op de verso een lijst met rekeningen in diens eigen handschrift staat, gedateerd tussen 4 juni 1570 tot 26 oktober 1572. Corsato merkte op dat de verwijzing naar ‘Magnadola’ op deze lijst duidt op een connectie met het werk dat in die jaren bij de Villa Giunti bij Magnadola di Cessalto werd uitgevoerd.[6] Aangezien op het atelier regelmatig gebruikt werd gemaakt van papierafval, bijvoorbeeld brieven en andere documenten die niet meer van belang waren, is het aannemelijk dat deze tekening (en dus ook het schilderij in Sarasota) van na oktober 1572 dateert.

Noten

[1] Ringling Museum of Art, inv. SN 82.

[2] Cocke 1984; Pignatti 1976.

[3] Rearick in: Washington 1988-1989.

[4] Corsato in: Verona 2014; de tekening in Parijs afb. p. 316.

[5] Gritt in: Frankfurt 2019, p. 68, onder nr. 12.

[6] Corsato in: Verona 2014.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Veronese (Paolo Caliari)

Verona 1528 - Venetië 1588

Paolo Veronese was gespecialiseerd in grote bijbelse, allegorische en historische voorstellingen. Doordat Veronese bepaalde onderwerpen koos kon hij het beeld...

Bekijk het volledige profiel