:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande Maria met Kind

Staande Maria met Kind

Toegeschreven aan: Pier Francesco Foschi (in circa 1520-1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande Maria met Kind
Materiaal en techniek Rood krijt, op grijs geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 291 mm
Breedte 214 mm
Makers Toegeschreven aan: Pier Francesco Foschi
Vroegere toeschrijving: Giovanni Antonio Sogliani
Vroegere toeschrijving: Pontormo (Jacopo Carucci)
Inventarisnummer I 391 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1530
Watermerk kroon (?), slecht zichtbaar door tekening op r. en v., verso tevens geprepareerd (r.o., vH, ?P) [geen foto]
Inscripties 'G.15' (r.b., rood krijt), 'Pontormo' (r.b., potlood), 'Florentine 16th. c. $250' (r.b., potlood), 'G. 16' (verso, r.b., rood krijt), '16476' (idem, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken G. Vallardi (L.1223, nr. G.15), #H. von Aufsess (L.2749-2750), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan, zijn nr. G 15; #Hans von Aufsess (1801-1872, L.2749-2750), Aufsess/Neurenberg #of onbekende coll. (L.2756c)?; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Pontormo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 2442B (Rosso Fiorentino); Barocchi 1950, p. 227 (Rosso Fiorentino?); Berenson 1961, nr. 2458 D-2 (Rosso Fiorentino); Cox Rearick 1964, dl. 1, p. 409, nr. A535 (Pier Francesco Foschi?)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Het langgerekte lichaam, de zwierige rondingen bij de heup en het eivormige hoofd van Maria in deze roodkrijttekening van Maria met Kind zijn typische kenmerken van het Florentijnse maniërisme. De tekening werd dan ook in eerste instantie toegeschreven aan Pontormo (1494-1557).[1] Berenson opperde vervolgens Rosso Fiorentino (1495-1540) als maker.[2] Beide kunstenaars maakten veelvuldig gebruik van rood krijt en werkten, net als in onze tekening, met vloeiende lijnen en fijne, aaneengesloten arceringen. Toch is het blad volgens Cox Rearick noch door Pontormo noch door Rosso gemaakt, maar is de maker de minder bekende Florentijnse kunstenaar Pier Francesco Foschi.[3] Foschi werkte ook in een maniëristische stijl, en vervaardigde tot het midden van de zestiende eeuw meerdere kunstwerken voor verschillende Florentijnse kerken en opdrachtgevers.[4] Toch raakte deze kunstenaar, mede door de beperkte vermeldingen in Vasari’s Vite en het feit dat diens naam tot 1957 verkeerd als ‘Toschi’ werd geïnterpreteerd, lange tijd in de vergetelheid.[5]

Er is dan ook weinig bekend over de tekenkunst van Foschi. De belangrijkste stilistische kenmerken van zijn tekeningen zijn beschreven in een artikel van Myril Pouncey, waarin vijf tekeningen aan hem worden toegeschreven.[6] Twee van deze bladen, één in Oxford[7] en de ander geveild in New York,[8] tonen een Madonna met een vrijwel identiek gezicht als in onze tekening. Het ovale gezicht is in alle drie de tekeningen afgebeeld met weinig uitgewerkte ogen, een langwerpige neus, mondhoeken die naar beneden buigen, en een lichte schaduw tussen de mond en de kin. Ook de vorm van de mantel, die met compacte en diagonale arceringen is aangebracht, komt overeen. De tekeningen in Oxford en New York worden rond de jaren 1520 en 1525 gedateerd. Door de duidelijke gelijkenissen met die bladen is het zeer aannemelijk dat Foschi ook de maker is van onze tekening, die hij waarschijnlijk eveneens in de jaren twintig van de zestiende eeuw vervaardigde.

Op de achterkant van de tekening zijn een vrouwengezicht en een hand getekend, maar deze zijn waarschijnlijk van een andere kunstenaar in een latere periode.

Noten

[1] Lütjens ca. 1928-1935.

[2] Berenson 1938, nr. 2442B; Berenson 1961, nr. 2458 D-2.

[3] Cox Rearick 1964, dl. 1, nr. A535. James Byam Shaw liet de naam van Foschi ook vallen, zoals blijkt uit de correspondentie van een bezoek van Philip Pouncey aan het museum op 4 januari 1969: ‘Struck me from photo as Sogliani. JS later told me Forlani had same idea (wheras JAG suggested “Beccafumi”, Andrews “Rosso”, [James Byam Shaw] “Foschi” (all tentatively)).’

[4] Zie voor een overzicht van Foschi’s werken Pinelli 1967 en Waldman 2001.

[5] Sanminiatelli 1957, pp. 55-57.

[6] Pouncey 1957.

[7] Ashmolean Museum, inv. WA1950.57.

[8] Christie’s, 24.01.2017, lot 1.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pier Francesco Foschi

Florence 1502 - Florence 1567

Bekijk het volledige profiel