:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een engel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een engel
Materiaal en techniek Zwart en rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 206 mm
Breedte 145 mm
Makers Tekenaar: Giuseppe Cesari il Cavaliere d'Arpino
Inventarisnummer I 376 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1585-1590
Watermerk anker in een cirkel, met zespuntige ster erboven (62 x 41 mm, ondersteboven, in het midden, op P3 van 6P, vH, fijn papier, folio), vrij algemeen type voorkomend in archivalia in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Italië, in vooral de vroege zestiende eeuw, vergelijkbaar met Briquet 480 (o.a. Rome 1513, Vicenza 1515), Briquet 488 (Ferrara 1583), Piccard Online AT3800-PO-119079 (Tirol 1511) [zie 2 afbeeldingen]
Inscripties ‘[…] peme[…] / ‘L. pem[…]’ (r.m., potlood, afgesneden aan bladrand), 'Parmigian / Florentinisch' (verso, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Florentijns, begin 16de eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van BeuningenFoundation Museum Boymans
Tentoonstellingen Amsterdam 1955, nr. 165; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1955, nr. 165, pl. 47; Bolzoni 2013, p. 189, onder nr. 31; Röttgen 2013, nr. 35
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening schreef John Gere in 1962 als eerste aan Cesari toe.[1] Bolzoni (2013) dateert deze tussen 1585 en 1590, dit vanwege het gezichtstype van de engelfiguur en overige stijlkenmerken. Twee verwante tekeningen, nu in Londen en Berlijn, worden daarentegen beschouwd als kopieën.[2]

De figuur is op virtuoze wijze in vlotte, vloeiende lijnen op het papier gezet, kenmerkend voor Cesari’s vroege stijl. Het is een snelle schets, opgezet in zwart krijt, daarna verder uitgewerkt met rood krijt en tenslotte extra gemodelleerd met arceringen in zwart krijt.

De figuur lijkt een voorstudie voor een decoratief element in een grotere compositie. Ondanks zijn uitgespreide vleugels zweeft de engel niet, maar loopt op de grond, aangegeven door korte horizontale krijtstreken onder beide voeten. Hij kijkt naar rechtsonder, maar onduidelijk is waarnaar. Zijn linkerarm en hand laat hij rusten op wat de aanzet van een blazoen lijkt te zijn, terwijl zijn rechterhand een doek of een banderol omhooghoudt. In de twee tekeningen in Londen en Berlijn zijn zowel dit blazoen als de engel zelf uitgewerkt, wat erop wijst dat deze tekeningen werden vervaardigd naar de geschilderde decoraties van Cesari en niet naar de Rotterdamse tekening. Röttgen (2013) suggereerde dat het Rotterdamse blad een voorstudie was voor een detail in een van de verloren fresco’s in het Palazzo Santori, al zijn hier geen concrete aanwijzingen voor.[3]

Noten

[1] Volgens Philip Pouncey in een notitie van zijn bezoek aan het museum op 08.04.1962.

[2] British Museum, inv. T,13.85; Gere/Pouncey 1983, nr. 27 (‘“Arpino” in the Fawkener MS Inventory, but no more than a weak copy after a lost drawing’); Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 20856; Bolzoni 2013, pp. 189, 422, nr. B74 (omgeving van Cesari). Zie ook Röttgen 2013, pp. 98-99.

[3] Het enige dat van dit project bewaard is gebleven, is een voorstudie voor een allegorische figuur met het wapen van de familie Santori; Röttgen 2013, nr. 28.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giuseppe Cesari il Cavaliere d'Arpino

Rome 1568 - Rome 1640

Bekijk het volledige profiel