:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria met het Christuskind en Johannes de Doper

Maria met het Christuskind en Johannes de Doper

Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo) (in circa 1521-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria met het Christuskind en Johannes de Doper
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 197 mm
Breedte 122 mm
Makers Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Vroegere toeschrijving: Giovanni Battista Naldini
Inventarisnummer I 375 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1521-1600
Watermerk geen (vH, 3/4P)
Inscripties '7.’ (verso, l.b., zwart krijt), '102' (verso, m.b., potlood), 'No 700' ‘v’ (verso, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 ( Andrea del Sarto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 1761 E, fig. 872 (Naldini); Berenson 1961, nr. 1766 E; Freedberg 1963, p. 97 (Naldini); Shearman 1965, p. 248
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Andrea del Sarto was in het zestiende-eeuwse Florence een van de meest gekopieerde kunstenaars en zijn werk diende een hele nieuwe generatie schilders tot voorbeeld. Het kopiëren van zijn schilderijen werd in opdracht van verzamelaars gedaan, het natekenen van zijn schilderijen en fresco’s was vooral een oefening voor jonge kunstenaars om de eigen vaardigheden te verbeteren en diende ook wel om beeldmotieven voor eventueel later gebruik vast te leggen. Deze wat stijve tekening werd vervaardigd naar de zogenaamde Porta a Pinti Madonna, een monumentaal fresco dat Del Sarto rond 1521 voor een tabernakel op een straathoek bij de San Giusto alle Mura, net buiten de Florentijnse stadspoort, schilderde. Het werd beschouwd als een van de belangrijkste kunstwerken uit het cinquecento, maar is door eeuwenlange blootstelling aan de elementen helaas niet bewaard gebleven. Hoe het origineel er uit moet hebben gezien is te af te leiden uit de vele geschilderde kopieën.[1] Het is ook niet uitgesloten dat onze tekening werd vervaardigd naar een van de contemporaine kopieën, zoals die in Florence en Birmingham.[2]

De overdadige draperieën van Maria’s kleding en de inventieve compositie, met het Christuskind en de kleine Johannes aan weerszijden van Maria en staand op een door haar gewaad afgedekte rotspartij, verklaren waarom dit fresco zo vaak is gekopieerd.[3] Daarnaast was de Porta a Pinti Madonna zeer toegankelijk. Het fresco bevond zich in de openbare ruimte en was bedoeld voor publieke devotie. In de Rotterdamse tekening zijn de houdingen van Maria, Christus en Johannes overgenomen, maar is geen sprake van de subtiele stijl waar Andrea del Sarto om bekend staat. De studie blijft een grove weergave van de drie figuren, waarbij de details niet zijn uitgewerkt en, te oordelen naar de plooival, ook niet zijn begrepen. Soortgelijke kopieën zijn onder andere te vinden in Kopenhagen en Londen.[4]

Noten

[1] Het fresco was rond 1880 geheel verdwenen; Freedberg 1963, pp. 94-97. In Freedberg als een kopie door Naldini naar de voorbereidende tekening van Del Sarto.

[2] Museo del Cenacolo del Andrea del Sarto, inv. S 156 (anoniem, vroegere toeschrijving aan Jacopo da Empoli); Barber Institute of Fine Arts, inv. 46.1.

[3] Shearman 1965, pp. 89-90.

[4] Statens Museum for Kunst, inv. KKSGB 4661; Rotterdam 2001, nr. 17, ill. (toegeschreven aan Maso da San Friano; British Museum, inv. 1912,1214.1 (anoniem naar Andrea del Sarto).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)

Florence 1486 - Florence 1530

Bekijk het volledige profiel