:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met  Abel knielend voor het altaar

Landschap met Abel knielend voor het altaar

Toegeschreven aan: Annibale Carracci (in circa 1605-1607)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Landschap met Abel knielend voor het altaar
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 74 mm
Breedte 119 mm
Makers Toegeschreven aan: Annibale Carracci
Inventarisnummer I 539 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1605-1607
Watermerk Kleine kroon (fragment, bovendeel, 13 x 18 mm, op P3 van 4P) [zie afbeelding]
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Bolognees, 1550-1600); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Voorstellingen van Abel knielend bij een brandend altaar zijn zeldzaam in de zestiende en zeventiende eeuw. De tekenaar van dit werk kan zich hebben gebaseerd op een prent van Marcantonio Raimondi (1480-voor 1534) naar geschilderde voorbeelden van Rafaël (1483-1520) in de Vaticaanse loggie.[1] De geschetste achthoekige omkadering van de voorstelling suggereert een ontwerp voor een plafond- of muurdecoratie.

De tekening stond sinds de jaren 1920 te boek als ‘Bolognees, tweede helft zestiende eeuw’. Byam Shaw was in 1967 de eerste die een toeschrijving aan Carracci opperde.[2] Stilistisch past de tekening goed binnen het late werk van Annibale Carracci: rond 1605-1607. In die jaren werkte Francesco Albani (1578-1660), Annibale’s belangrijkste leerling, met behulp van de ontwerpen van zijn meester, aan een frescocyclus in het Palazzo Mattei di Giove te Rome. Onder de plafondvoorstelling Jacob en Rachel aan de bron bevindt zich een door Albani geschilderde tondo met Abel links en een andere persoon rechts bij een altaar.[3] Van Carracci is bekend dat hij zowel schetsen als gedetailleerde studies maakte voor zijn leerlingen. Deze kunnen in veel gevallen in verband worden gebracht met door hen uitgevoerde opdrachten. Nog afgezien van het verschil in omkadering is de overeenkomst met het fresco in dit geval echter te summier om de tekening als een ontwerp of zelfs een eerste schets hiervoor te beschouwen.

Noten

[1] Windsor, Royal Collection, inv. 853653; Bartsch XV.9.4 (school van Marcantonio). Dit is waarschijnlijk de gravure waarop Annegritt Smitt duidde bij een ongedateerd bezoek aan het museum.

[2] Tijdens een bezoek in dat jaar.

[3] Met dank aan Carel van Tuyll van Serooskerken, expert meeting in Den Haag, 11.10.2019.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Annibale Carracci

Bologna 1560 - Rome 1609

Bekijk het volledige profiel