:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een jongeman

Portret van een jongeman

Toegeschreven aan: Agostino Carracci (in circa 1580-1590)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een jongeman
Materiaal en techniek Zwart krijt, op (zwaar beschadigd en derhalve gedoubleerd) blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 439 mm
Breedte 264 mm
Makers Toegeschreven aan: Agostino Carracci
Toegeschreven aan: Lodovico Carracci
Toegeschreven aan: Annibale Carracci
Vroegere toeschrijving: Alessandro Allori
Vroegere toeschrijving: Angelo Bronzino
Inventarisnummer I 370 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1590
Watermerk niets zichtbaar door doublure en blauw papier (v?, ?P), gefotografeerd met IRP (transmittent light)
Inscripties […] (verso, l.m., pen in bruine inkt); ‘28’ (verso, l.b., rood krijt), ‘1’ (in cirkel, verso, midden, potlood), ‘449’ (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken W. Bateson (L.2604a), douanestempel 3.Hbf.St.Riesig. / Berlin Mt.2 (vaag), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Benno Geiger, Wenen/Venetië; zijn veiling, London (Sotheby) 07.12.1920, lot 42, ill. (Angelo Bronzino, BP 12 aan Bateson); William Bateson (1861-1926, L.2604a), Londen; zijn veiling, Londen (Sotheby) 23.04.1929, lot 12, ill. (Angelo Bronzino, BP 30 aan Lambert); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Paolo Veronese, verbeterd in G.B. Tiepolo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1952, nr. 102
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1933, pl. 15 (Tiepolo, c. 1740); Haverkamp Begemann 1952, nr. 102 (Agostino of Annibale Carracci); Langedijk 1983, pp. 856-858, fig.42, 13a
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze jongeman, niet ouder dan een jaar of vijftien en gekleed in een mantel met hoge kraag, kijkt de beschouwer met een zachte oogopslag aan. Het is een intrigerend portret waarvan niet duidelijk is of het naar het leven is getekend of is gekopieerd naar een voorbeeld. Helaas is de tekening in de loop der tijd zeer beschadigd geraakt, waarschijnlijk door inwerking van vocht, waardoor er gaten in het papier zijn gevallen. Al in een vroeg stadium is het desintegrerende blad geconsolideerd met een doublure van blauw papier, waarna de mantel van de jongeman aan de onderzijde met zwart krijt is bijgetekend.

Door de jaren heen is het werk aan verschillende Italiaanse kunstenaars toegeschreven. In 1920 en 1929 werd het geveild als een werk van Agnolo Bronzino (1503-1572). In dat laatste jaar werd het in de Koenigs-inventaris ingeschreven als een tekening van Paolo Veronese (1528-1588), en vijf jaar later werd het door Von Hadeln in zijn facsimile-editie van Italiaanse tekeningen uit de Koenigs Collectie op naam gesteld van Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770).[1] Van Regteren Altena meende dat het een studie was van Agostino (1557-1602) of Annibale Carracci (1560-1609), hetgeen door conservator Haverkamp Begemann (1953) werd overgenomen.[2] In 1996 werd de tekening, mede omdat Karla Langedijk de jongeman identificeerde als Francesco I de’ Medici, op naam van de Florentijnse kunstenaar Alessandro Allori (1535-1607) gezet, wat tot nu toe werd aangehouden.[3] Maar hoewel er enige gelijkenis is te ontdekken met de geschilderde portretten van Francesco I, is die toeschrijving zeker niet overtuigend. Daarvoor ontbreken stilistische argumenten, terwijl die voor een toeschrijving aan de Carracci’s veel overtuigender zijn, zoals recent bevestigd door Van Tuyll van Serooskerken.[4] De combinatie van fijne arceringen die diepte en tonaliteit in het gezicht creëren, samen met de snelle en grove lijnvoering in de weergave van de kleding, is namelijk karakteristiek voor de portrettekeningen van de Bolognese kunstenaars Ludovico, Agostino en Annibale Carracci. Zij waren sleutelfiguren in de ontwikkeling van de Italiaanse kunst aan het einde van de zestiende eeuw. De broers Agostino en Annibale leidden samen met hun neef Ludovico een groot schildersatelier in Bologna en richtten daar in 1582 de Accademia dei Desiderosi op, waarvan ze de naam niet lang daarna veranderden in Accademia degli Incamminati. Dit was een van de eerste kunstacademies in Italië. Veel van hun tekeningen zijn bewaard gebleven, dit ondanks het feit dat zijzelf weinig waarde zagen in het bewaren van hun werkmateriaal. Volgens hun biograaf Malvasia (1678) moeten veel bladen indertijd al zijn weggegooid.[5]

Het Rotterdamse blad sluit in techniek en stijl nauw aan bij portrettekeningen die met zekerheid van de Carracci’s zijn. De overeenkomsten zijn vooral duidelijk met hun getekende portretten uit het laatste kwart van de zestiende eeuw, waaronder de twee zwartkrijtstudies in Windsor.[6] Het blijft echter moeilijk om de handen van de drie Carracci’s van elkaar te onderscheiden, in het bijzonder in werken uit de periode 1580-1590 toen zij nauw samenwerkten en hun stijl en werkwijze bewust op elkaar lieten aansluiten.[7] Als de geportretteerde inderdaad de in 1587 op 46-jarige leeftijd overleden Francesco I de’ Medici is, dan kan geen sprake zijn van een originele portrettekening en moet deze naar een bestaand voorbeeld zijn vervaardigd. Het is echter waarschijnlijker dat hier een jongeman van tienerleeftijd uit de Bolognese omgeving is getekend.

Noten

[1] Deze nieuwe toeschrijving werd door de vrouw van Koenigs gemuteerd in de Lütjens-inventaris. De toeschrijving werd nog herhaald door Knox (1980).

[2] Mededeling Van Regteren Altena, 13.05.1953, zie ook de oude inventariskaart en een kanttekening in de Lütjens-inventaris (Lütjens ca. 1928-1935).  

[3] Door assistent Hans van der Windt; Langedijk 1983, pp. 856-858, afb. 42, 13a.

[4] Deze suggestie is recentelijk bevestigd door Carel van Tuyll van Serooskerken. Mondelinge mededeling april 2020.

[5] Summerscale 2000, p. 265.

[6] Royal Collection, inv. 902246 (Agostino?) en inv. 902254 (Annibale?); Benati/Riccòmini 2006, nr. II.15 en IV.6. Beide zijn mogelijk zelfportretten, zie De Grazia 1998, p. 298.

[7] Oxford 1996-1997, pp. 27-28.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Agostino Carracci

Bologna 1557 - Parma 1602

Bekijk het volledige profiel