:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Madonna met het Christuskind

Madonna met het Christuskind

Toegeschreven aan: Parmigianino (Girolamo Francesco Maria Mazzola) (in circa 1550-1574)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Madonna met het Christuskind
Materiaal en techniek Rood krijt, wit gehoogd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 166 mm
Breedte 102 mm
Makers Toegeschreven aan: Parmigianino (Girolamo Francesco Maria Mazzola)
Vroegere toeschrijving: Lattanzio Gambara
Inventarisnummer I 295 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1574
Watermerk gedoubleerd, geen zicht (vH, ?P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), W. Coningham (L.476), C.D. Ginsburg (L.1145), A.G.B. Russell (L.2770a), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst (?) Thomas Howard, graaf van Arundel (1585-1646), Londen; (?) A.M. Zanetti (1680-1757); (?) Giovanni Antonio Armano (actief 1780s); - ; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; W. Coningham (1815-1884), Brighton (L.476), verworven van Woodburn in 1838 (?); Christian D. Ginsburg (1831-1914, L.1145)****, Palmer’s Green (GB); Archibald G.B. Russell (1879-na 1955, L.2770a), Londen/Swanage; zijn veiling, Londen (Sotheby's) 09.05.1929, lot 15 (Parmigianino, BP 50 aan Beets); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Parmigianino); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boymans
Tentoonstellingen Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 7, 9)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Popham 1971, nr. 568, pl. 254 (Parmigianino); Di Giampaolo/Turner 1978, p. 76 (Gambara)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Francesco Rosaspina naar Parmigianino, ‘Het Christuskind op schoot bij Maria’, ca. 1780-1840, ets gedrukt met rode inkt, 23 x 14,7 cm, Londen, British Museum, inv. 1919,0415.295

Teder kijkt Maria naar het Christuskind dat, staand op haar schoot, haar linkerarm vasthoudt en uit haar borst drinkt. Het intieme tafereel kwam als een werk van Parmigianino (Francesco Mazzola, 1503-1540) in de collectie.[1] Hoewel Arthur Popham niet meteen een duidelijke connectie tussen deze tekening en andere werken van de kunstenaar zag, nam hij het blad in 1971 wel in Parmigianino’s oeuvrecatalogus op.[2] De figuur van Maria vertoonde volgens Popham enige overeenkomst met de Maria in Het mystieke huwelijke van de heilige Catharina (ca. 1527-1530) (voorstudie in Florence) en mogelijk werd onze tekening in dezelfde periode vervaardigd.[3] De vele losse roodkrijtlijnen, zoals die in Maria’s gewaad en rond haar rechterbeen, ogen echter rommeliger dan die in Parmigianino’s studies, vooral in vergelijking met een soortgelijke compositie in Edinburgh.[4] Mogelijk opperden Nicholas Turner en Mario di Giampaolo daarom in 1978 voorzichtig de naam van Lattanzio Gambara (ca. 1530-1573/1574). Zij verbonden de tekening aan een studie in Oxford die volgens hen zowel in compositie als stijl overeenkomsten vertoont.[5] Toch overtuigt hun toeschrijving niet helemaal: Gambara’s figuurstudies hebben over het algemeen sterkere heldere contourlijnen, en de schaduwen zijn met brede diagonale arceringen aangegeven, zoals goed te zien is in een studie in New York.[6]

In het zogenaamde Rospina-album in Londen bevindt zich een kopie van onze tekening.[7] Dit album, gedrukt in de jaren 1790 in Bologna, bevat 606 etsen van Francesco Rosaspina (1762-1841), in verschillende staten en in verschillende kleuren inkt, bijna allemaal naar tekeningen van Parmigianino.[8] Hieronder bevinden zich ook bladen die nu verloren zijn gegaan.[9] In de ets naar ons blad, gemaakt op de crayonmanier die de techniek van rood krijt imiteert, paste de kunstenaar enkele details, zoals een mond of arceringen rondom de figuren, enigszins aan. Dit deed hij vaker en is ook duidelijk te zien in zijn prent naar Parmigianino’s tekening met het portret van Charles V in New York.[10] Een deel van de prenten uit het Rospina-album draagt het opschrift ‘Dal Gabinetto del Sig. Giovanni Antonio Armano Veneto’.[11] Dit betekent dat Armano (1777-1823), een bekende Venetiaanse handelaar en verzamelaar, de etsen liet maken naar tekeningen uit diens privécollectie. Het is zeer waarschijnlijk dat Rosaspina hier ook ons blad heeft gezien, temeer daar bekend is dat de Parmigianino-tekeningen van Armano uit de collectie van Thomas Howard, graaf van Arundel (1585-1646) afkomstig waren en een deel van deze bladen later bij Thomas Lawrence (1769-1830) belandden.[12] Zijn verzamelaarsmerk bevindt zich op ons blad links onder.[13]

Op basis van de herkomstgeschiedenis van het werk en de bevindingen van Popham is de studie nu aan Parmigianino toegeschreven, maar vanwege de iets afwijkende stijl van het werk kan het ook om een studie uit de omgeving van de kunstenaar gaan. De tekening is daarnaast niet meer in perfecte conditie: de voorstelling is ooit rond de twee figuren uitgeknipt en later weer op een rechthoekig blad gemonteerd. Aan de linkerzijde van de tekening zijn twee grote scheuren zichtbaar, waarbij enkele verloren gegane delen met roodkrijt zijn aangevuld.

Noten

[1] Lütjens ca. 1928-1935.

[2] Popham 1971, nr. 568.

[3] Ibidem, nr. 568; National Gallery, inv. NG6427; Gallerie degli Uffizi, inv. 1517 E.

[4] National Galleries of Scotland, inv. D5196.

[5] ‘avanzerei cautamente il nome di Lattanzio Gambara’, Di Giampaolo/Turner 1978, p. 76. Christ Church, nr. 1070; Byam Shaw 1976, nr. 1070 (als school van Correggio, mogelijk Bernardino Gatti?). De tekening wordt niet besproken (of afgeschreven) in Béguin/Di Giampaolo/Vaccaro 2000.

[6] Morgan Library & Museum, inv. 1993.148. Zie ook Londen, British Museum, inv. 1895,0915.824 en voor andere voorbeelden Begni Redona/Vezzoli 1978, pp. 243-255.

[7] Richard Ford’s Rospina-album, Londen, British Museum, inv. 1919,0415.67. De specifieke groep etsen in Londen komen uit de privécollectie van Rosaspina met proefdrukken die hij met grote tegenzin in 1826 moest verkopen.

[8] 'Saggio di disegni della rinomata raccolta presso il Signor Carlo Bianconi, segretario perpetuo della Reale Accademia di Brera, dato in luce da Lodovoco Inig e Comp. in Bologna', Londen, British Museum, inv. 1919,0415.67. Vier etsen uit het album zijn naar studies van Leonardo, en 34 tekeningen zijn, naast Rosaspina, van andere graveurs, onder wie Giovan Battista Frulli (1765-1837), Cesare Massimiliano Gini (1739-ca. 1821) en Joseph Schmidt (1750-1816).

[9] Zoals bijvoorbeeld Londen, British Museum, inv. 1919,0415.222; Popham 1971, p. 250, nr. O.R.51.

[10] British Museum, inv. 1919,0415.324 en Morgan Library & Museum, inv. IV, 43.

[11] Zie bijvoorbeeld New York, Metropolitan Museum of Art, inv. 41.97.286(24a); Londen, British Museum, inv. 1851,0308.787. Ook het opschrift ‘Extat apud Jo. Ant. Armanum. Fran. Mazzola del. F. Rosaspina fece’ komt voor, zie onder andere Londen, Wellcome Collection, inv. 2488765i.  

[12] Antonio Maria Zanetti (1680-1757) kocht in 1725 tekeningen uit de collectie van graaf van Arundel, waaronder een grote groep werken van Parmigianino (Lugt Online, L.2992H). De tekeningen van Armano kwamen via Baron Dominique-Vivant Denon (1747-1825) bij Thomas Lawrence terecht. Zie ook Gottardo/Rebecchini 2022, nr. 25a; Londen, Courtauld Gallery, inv. D.1978.PG.97.

[13] Zie Lugt Online, L. 2445.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Parmigianino (Girolamo Francesco Maria Mazzola)

Parma 1503 - Casal Maggiore 1540

Bekijk het volledige profiel