:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor een zittende sibille in de frescodecoraties in San Giovanni Evangelista in Parma

Studie voor een zittende sibille in de frescodecoraties in San Giovanni Evangelista in Parma

Correggio (Antonio Allegri) (in circa 1522-1523)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor een zittende sibille in de frescodecoraties in San Giovanni Evangelista in Parma
Materiaal en techniek Rood krijt, gewassen in bruin, wit gehoogd, gekwadreerd, op roze geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 65 mm
Breedte 116 mm
Makers Tekenaar: Correggio (Antonio Allegri)
Inventarisnummer I 290 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1522-1523
Watermerk geen (vV, ?P)
Inscripties 'Antonio da Correggio' (op verwijderde doublure, m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken P. Lely (L.2092), W. Bateson (L.2604)
Herkomst Sir Peter Lely (1618-1680, L.2092)****, Londen; The Earls of Pembroke & Montgomery, hun veiling, Londen (Sotheby's) 09.07.1917, lot 410; Charles Fairfax Murray (1849-1919), Londen/Florence; William Bateson (1861-1926, L.2604a), Londen; zijn veiling, Londen (Sotheby) 23.04.1929, lot 32a (BP 52 met I 291 in lot 32b aan Beets); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 531; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 101C; Parma 2008, nr. IV.19c; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 5)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Strong 1900, dl. IV, nr. 35; Venturi 1902, pp. 355-357; Sturge Moore 1906, p. 263, nr. 9; Vasari Society 1920-35, dl. II-1, nr. 4; Ricci 1930, pp. 182-183 (Rondani); Amsterdam 1934, nr. 531; Popham 1952, pp. 82, 84; Popham 1957, pp. 49, 155-156, nr. 32; Fenyö 1959, p. 422; Ghidiglia Quintavalle 1962, p. 31; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 101C; Ghidiglia Quintavalle 1965, p. 193; Toscano 1974, pp. 150-168 (Rondani); Gould 1976, pp. 74-75, 254, pl. 73B; Ercoli 1982, p. 134; De Grazia in Washington/Parma 1984, p. 98, nr. 14; Di Giampaolo/Muzzi 1988, nr. 41, ill.; Meijer 2003, pp. 103-104, fig. 9; Parma 2008, nr. IV.19c, ill.; Fadda 2012, pp. 508, 513-514, fig. 11; Vaccaro 2018, pp. 385-386, 388, fig. 8
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

In de periode 1519-1524 voerde Correggio in opdracht van de Benedictijner kloosterorde in Parma in hun nieuwgebouwde kerk San Giovanni Evangelista een omvangrijke serie frescodecoraties uit.[1] Eerst schilderde hij de decoraties van de hoofdkoepel (boven de kruising), het koorgewelf en de halve koepel van de apsis van het koor. De laatste, de veelfigurige compositie De kroning van Maria, ging echter al in 1587 grotendeels verloren bij een uitbreiding van de kerk en werd direct in situ vervangen door een kopie.[2] Van het verloren gegane fresco zijn acht voorbereidende tekeningen voor de centrale voorstelling bewaard gebleven waaronder de enige compositiestudie, het blad nu in Rotterdam (zie I 381).[3] Eind 1521 kreeg Correggio eveneens de opdracht om het in totaal 60 meter lange fries op de drie wanden van het schip van de kerk te schilderen, alsmede de pilasters en de pendentieven van de hoofdkoepel. De fresco’s van het fries moeten in het voorjaar en de zomer van 1522 zijn geschilderd. Gezien de stilistische verschillen zijn deze niet door hemzelf maar aan de hand van zijn ontwerptekeningen door medewerkers uitgevoerd. Van deze decoraties zijn enkele voorbereidende tekeningen bewaard gebleven waarvan vier in Rotterdam: studies voor enkele van de zittende figuren van sibillen en profeten, die centraal geplaatste offerscènes flankeren (I 288-291).[4] In 2022 kon bovendien een tot dusver anonieme roodkrijttekening in Museum Boijmans Van Beuningen worden geïdentificeerd als een voorstudie voor bijfiguren in het fresco De hemelvaart van Christus (I 429) in de hoofdkoepel.

De doorlopende friesdecoraties zijn gesitueerd boven de zes bogen aan weerszijden van het schip en een op de westelijke muur. Elk van de dertien langgerekte compartimenten heeft een centrale scène met een grote groep staande figuren rond een altaar, met uiterst links en rechts een zittende sibille en een profeet ter afsluiting. Deze houden ieder een tablet vast met een afgekort opschrift in het Latijn of in het Grieks. De onderwerpen zijn alternerend heidense en joodse offerandes. Boven de pilasters tussen de bogen zijn deze compartimenten van elkaar gescheiden door een staande voorstelling van dezelfde hoogte met twee putti ten voeten uit, meestal elk een tablet vasthoudend.

Van enkele van de flankerende sibillen en profeten zijn voortekeningen in rood krijt bewaard gebleven, waaronder telkens een van het eerste, derde, vierde en vijfde compartiment op de zuidelijke wand.[5] Dit viertal kleine tekeningen, ooit waarschijnlijk onderdeel van een groter blad, is gedocumenteerd sinds de collectie van Sir Peter Lely (1618-1680) en bevindt zich nu in Rotterdam. Op de keerzijde van een van de tekeningen (I 289 v) bevindt zich een studie voor een zittende putto met palmtak en kardinaalshoed linksboven in het fresco met de heiligen Hiëronymus en Mattheüs op het zuidoostelijke pendentief van de koepel, die derhalve eerder getekend moet zijn dan de andere tekeningen.[6] De keerzijde van een andere tekening (I 288 v) bevat een schets voor een altaar en een hoofd, en is mogelijk ook gerelateerd aan de friesdecoraties. De functionaliteit van de tekeningen blijkt uit het feit dat drie ervan zijn gekwadreerd voor overbrenging op schaal naar de kartons (I 289, 290, 291). Aangezien Correggio een drukbezet kunstenaar was en hij de fresco’s in korte tijd moest uitvoeren - in het warmere en vochtiger ‘fresco-seizoen’ van voorjaar tot najaar 1522 - liet hij de uitvoering van het schilderwerk grotendeels over aan medewerkers, met name aan de relatief onbekende lokale kunstenaar Francesco Maria Rondani (1490-vóór 1550). Dat is echter geen reden om te twijfelen aan de authenticiteit van de voorstudies.[7]

Noten

[1] Zie onder andere: Ghidiglia Quintavalle 1962, Quintavalle 1970, Gould 1976, Washington/Parma 1984, Ekserdjian 1997.

[2] Door Cesare Aretusi (1549-1612).

[3] De andere voortekeningen voor het fresco in de apsis bevinden zich in Londen, Courtauld Gallery, inv. D.1978.PG.352; Poitiers, Musée Sainte-Croix, inv. 882-I.187; Oxford, Ashmolean Museum, inv. WA.RS.STD.013; Parijs, Musée du Louvre, inv. 5918, 5943; Boedapest, Szépművészeti Múzeum, inv. 2100, 2101; Di Giampaolo/Muzzi 1988, nrs. 28-35; Gould 1976, p. 65, afb. 41A-D, 42A-C.

[4] De andere (zekere) voortekeningen voor de friesvoorstellingen zijn nu in Londen, British Museum, inv. 1895,0915.741, 1902,0617.2, Frankfurt, Städel Museum, inv. 4110 recto en verso (niet online), 4111 recto en 4111 verso en Santiago de Chile, Museo Nacional de Bellas Artes, inv. DE 110; Vaccaro 2018, pp. 389-391, 393-395, afb. 19-21, 28-31.

[5] Gerekend vanuit het westen: respectievelijk inv. I 289, profeet links; inv. I 291, sibille rechts; inv. I 290, sibille rechts; inv. I 288, profeet links; Gould 1976, fig. 62-64; Di Giampaolo/Muzzi 1988, nr. 41-44, ill. (gereproduceerd in zwart in plaats van rood); Vaccaro 2018, p. 387, afb. 11-16.

[6] Gould 1976, afb. 73, 76B; Ekserdjian 1997, p. 107, afb. 107.

[7] Zoals door Fadda (Fadda 2012), de enige auteur die de tekeningen als atelierwerk beschouwt; met overtuigende argumenten weerlegd door Vaccaro 2017 en 2018.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Correggio (Antonio Allegri)

Correggio circa 1489 - Correggio 1534

Bekijk het volledige profiel