:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Driekwartlengte figuur van Christus met gebonden handen

Driekwartlengte figuur van Christus met gebonden handen

Federico Zuccaro (in circa 1571)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Driekwartlengte figuur van Christus met gebonden handen
Materiaal en techniek Zwart krijt, op dubbelzijdig rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 179 mm
Breedte 129 mm
Makers Kunstenaar: Federico Zuccaro
Inventarisnummer I 261 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1571
Watermerk geen / none (vV, 5P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Bolognese school, eind 16de eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Stemerding 2021, pp. 377-379, fig. 1
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Federico Zuccaro, 'Christus in gevangenschap tussen twee gewapende mannen', olieverf op leisteen, 1571, S. Caterina dei Funari, Cappella Ruiz, Rome

Tot nu toe werd deze niet eerder gepubliceerde studie beschouwd als een anonieme tekening. Het werk toont een staande Christus, gehuld in een lang gewaad, met de handen vóór zich vastgebonden en de ogen neergeslagen. Hoewel deze afbeelding gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd kan worden als een studie voor een Ecce Homo-compositie, wordt Christus in dergelijke scènes doorgaans met ontbloot bovenlijf afgebeeld; deze tekening daarentegen stelt een moment vlak na zijn arrestatie voor.

De toeschrijving aan Federico Zuccaro, die hier voor het eerst wordt voorgesteld, is voornamelijk gebaseerd op stilistische kenmerken. Typisch voor Zuccaro is bijvoorbeeld de schaduwwerking die met krachtige, parallelle arceringen is aangegeven en langs de losjes getekende contouren van de draperieën en het haar van de figuur doorloopt. De toeschrijving wordt ondersteund door de relatie tussen deze tekening en Federico’s Christus in gevangenschap tussen twee gewapende mannen (1571), dat nog steeds op zijn oorspronkelijke locatie naast de ingang van de Cappella Ruiz in de Santa Caterina dei Funari in Rome te zien is (afb.).[1] Girolamo Muziano (1531-1592) voerde de decoraties in de kapel uit, terwijl Federico Zuccaro in opdracht van de in Rome gevestigde Spaanse kapelaan Don Ferrante Ruiz (overleden in 1572) de vier schilderijen voor de zuilen naast de ingang realiseerde.[2] Op de twee bovenste zijn de evangelisten Marcus en Lucas afgebeeld, terwijl op de twee onderste scènes uit het lijdensverhaal van Christus zijn weergeven. Ze zijn gesigneerd en gedateerd met ANNO DOMINI M.D.L.X.X.I./FEDERICVS ZUCCARVS FACIEBAT.

Onze tekening is zeer waarschijnlijk een voorbereidende studie voor de figuur van Christus, hoewel het blad blijkbaar is bijgesneden en hem oorspronkelijk vermoedelijk ten voeten uit afbeeldde, net zoals in het schilderij.[3] Federico was schijnbaar niet tevreden met de expressiviteit van de figuur en veranderde een aantal kleine details om hem in het schilderij een wat plechtiger uitstraling te geven, meer passend bij dit gewichtige moment in het lijdensverhaal. Terwijl het hoofd van Christus in de studie in driekwartprofiel is weergegeven, is het in het schilderij en face te zien, hoewel nog steeds op dezelfde manier gekanteld. Verder is de stand van de vingers in het schilderij veranderd, zijn de mouwen iets korter en heeft de draperie van het gewaad een stuggere, verticale uitstraling. De losse plooi die in de tekening diagonaal langs de rechterarm van Christus valt, is helemaal weggelaten, maar de kenmerkende ronde halslijn van het gewaad is onveranderd gebleven. Uit de aandacht waarmee de kunstenaar de draperieën en de complexe houding van de vastgebonden handen weergaf, valt af te leiden dat dit zijn belangrijkste aandachtpunten waren. Toch verraadt de gezichtsuitdrukking diepe emotie, moeiteloos vastgelegd in vlot geschetste lijnen.

Noten

[1] Acidini Luchinat 1999, dl. 2, p. 44, afb. 6 (in kleur). Zie voor de geschiedenis van de kerk en decoratie ervan Melograni 1989, pp. 219-239. Verdere verwijzingen in: Stemerding 2021, p. 388, nr. 2.

[2] Ibidem, p. 388, nr. 3.

[3] Vanwege de kleine verschillen tussen de tekening en het geschilderde werk is het uitgesloten dat de tekening een kopie naar het schilderij is.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Federico Zuccaro

Sant' Angelo in Vado circa 1541 - Ancona 1609

Bekijk het volledige profiel