:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zittende luitspeler met hoed

Zittende luitspeler met hoed

Annibale Carracci (in circa 1585)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zittende luitspeler met hoed
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 222 mm
Breedte 140 mm
Makers Tekenaar: Annibale Carracci
Inventarisnummer I 207 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1585
Watermerk geen
Inscripties 'A. Carats' (l.o, pen in bruin, door Zoomer)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J.P. Zoomer (L.1511), J. Richardson Sr. (L.2183 on the recto, L.2983 on the removed mount), R. Houlditch Jr. (L.2144), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Jan Pietersz Zomer (L.1511), zijn handelscat. 1720-24, nr. #, (?) zijn veiling, Amsterdam 05.04.1725 (geen cat. bekend); Jonathan Richardson Sr. (1665-1745, L.2183 op de recto en L.2983 op de verwijderde montuur, geannoteerd '1746/47'), Londen, inv. L.72 zd; mogelijk zijn veiling, Londen (Cock) 22.01-08.02.1746/47, derde avond, in lot 21 (Annibale Carracci, BP 1/11/6 aan Houlditch); Richard Houlditch Jr. (-1760, L.2214)****, Londen; J. Paul Richter, Londen; veiling Heseltine/Richter, Amsterdam (Muller) 27-28.05.1913, lot 284, pl. 40 (Fl 210 aan Frederiks); veiling Comte A. de Robiano, Brussel (en andere), Amsterdam (Mensing) 05-06.07.1927, in lot 186 (samen met I 208, Fl 725 aan Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Bologna 1956, nr. 227; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 144; Haarlem/Parijs 2001-2002, nr. 3 (Carracci); Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9); Rotterdam 2017
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Guercino en de Bolognese School (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Wittkower 1952, p. 151, onder nr. 381; Bologna 1956, nr. 227; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 144, pl. 106; Haarlem/Parijs 2001-2002, nr. 3, ill. (Carracci)
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Dit is een van Annibale Carracci’s vroege tekeningen, vervaardigd rond zijn 25ste levensjaar. De figuur van de zittende luitspeler is in vlugge, trefzekere lijnen neergezet. De contouren zijn hier en daar, zoals onder de rechtermouw, in één beweging getekend zonder het krijt van het papier te halen. De vormen zijn aangegeven met diagonale arceringen in de schaduwpartijen, terwijl de lichte delen zijn uitgespaard. Diepere schaduwen zijn bereikt door krachtiger aanzetten van het krijt.

Voor deze studie is geen gebruik gemaakt van een poserend model of een aangeklede ledenpop, zoals toen gebruikelijk was. De ogenschijnlijk zingende luitspeler is direct naar het leven getekend, schuilend onder zijn hoed op een hete, zonnige dag, waarschijnlijk gewoon op straat.

Ook drie andere figuurstudies uit diezelfde vroege tijd getuigen van het belang dat de kunstenaar hechtte aan directe observatie van alledaagse situaties. Deze studies bevinden zich in Florence en Windsor en zijn iets meer uitgewerkt dan de tekening in Rotterdam.[1] In het tekenen naar het leven week Carracci af van voorgangers als Vincenzo Campi (ca. 1530-1591) en Bartolomeo Passarotti (1529-1592), die genreonderwerpen vaak alla fantasia uitbeeldden, in een groteske vorm en met een moraliserende ondertoon. In navolging van Carracci werd het tegen het einde van de zestiende eeuw onder kunstenaars gebruikelijker om het straatleven vast te leggen.[2]

Noten

[1] Gallerie degli Uffizi, inv. 12393F en 762E; Royal Collection, inv. 902351.

[2] Washington 1999, pp. 15-19.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Annibale Carracci

Bologna 1560 - Rome 1609

Bekijk het volledige profiel