:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Buste van Julius Caesar

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Buste van Julius Caesar
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op verkleurd blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 340 mm
Breedte 229 mm
Makers Werkplaats van: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 205 verso (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1570-1580
Watermerk niet identificeerbaar (l.o., op P2 van 7P, vH)
Inscripties ‘G. Tintoretto’ (l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Galleria A. Simonetti (L. 2288bis deest), F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst (?) Attilio Simonetti (1843-1925), Galleria Simonetti, Rome (L.2288bis deest); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (?) van de erfgenaam van Simonetti via kunsthandelaar Nicolaas Beets; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 676; Rotterdam 1938, nr. 362; Parijs 1952, no. 95; Rotterdam 1952, nr. 95; Amsterdam 1953, nr. T 62; Rotterdam 1957, nr. 45; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 115; Venetië/Florence 1985, nr. 35; Rotterdam/New York 1990, nr. 67; Moskou 1995, nr. 27; Florence 2000, nr. 7; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1); Venetië/Washington 2018
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1933, nr. 11, pl. 8; Amsterdam 1934, nr. 676; Rotterdam 1938, nr. 362, pl. 238; Borenius 1934, p. 194; Rotterdam 1938, nr. 362, fig. 238; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1663; Pallucchini 1950, p. 146; Parijs 1952, nr. 95; Cain/Vallery-Radot 1952, ill.; Haverkamp Begemann 1952, nr. 95; Amsterdam 1953, nr. T 62, pl. 66; Forlani 1956, p. 42, nr. 71; Haverkamp Begemann 1957, nr. 45, ill.; Forlani 1957, p. 86; Sidorov 1959, nr. 46; Jaffé 1962, pp. 230, 234, fig. 1; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 115, pl. 85; Meijer 1963, pp. 63-3f, 63-3b, fig. 1; Andrews 1968, p. 120, onder nr. D 1854; Pignatti 1970, p. 10; Rossi 1975, pp. 54, 62, fig. 5, fig. I (Roman digit, verso, JT?); Byam Shaw 1976, p. 206; Byam Shaw 1985, p. 832, fig. 121; Aikema/Meijer 1985, nr. 35, ill.; Luijten/Meij 1990, nr. 67, ill.; Moskou 1995, nr. 27, ill.; Florence 2000, nr. 7, ill.; Rearick 2001, p. 161; Dekker 2018, pp. 30-31, fig. 22; Venetië/Washington 2018, pp. 175, 176, 264, fig. 153; Marciari 2018, p. 112 n. 13
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Deze tekening staat op de achterzijde van I 205. Voor de catalogusentry over dit gehele blad, zie het recto record.

Noten

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel