:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een zittend mannelijk naakt

Studie van een zittend mannelijk naakt

Annibale Carracci (in circa 1600-1605)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een zittend mannelijk naakt
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 221 mm
Hoogte 336 mm
Makers Tekenaar: Annibale Carracci
Inventarisnummer I 183 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1605
Watermerk geen (vH, 7P)
Conditie Agenda 2016
Inscripties '47' (r.o., pen in bruine inkt, Crozat no., L.3612)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken P. Crozat (L.3612) no. 47, E. Wauters (L.912), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco Angeloni (1587-1652), Rome; Pierre Mignard (1612-1695), Parijs; Pierre Crozat (1665-1740, L.3612), Parijs; zijn veiling, Parijs (Mariette) 10.04-13.05.1741, in lots 462-472 (aan Mariette); Pierre-Jean Mariette (1694-1774, L.1852/2097 afwezig, maar op zijn blauwe montuur), Parijs; zijn veiling, Parijs (Basan) 15.11.1775-30.01.1776, waarschijnlijk in lot 300 (F 168,19); - ; Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 40 (Fl 800 aan Cassirer voor Koenigs); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 518; Rotterdam/New York/Fort Worth/Cleveland 1990, nr. 72; Sidney 1999; Florence 2000, nr. 9; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 518, ill.; Luijten/Meij 1990, nr. 72, ill.; Agenda 2016, nr. 36, ill.; Wittkower 1952, nr. 303; Bologna 1956, nr. 184, pl. 85; Parijs 1961, p. 46, nr. 77; Martin 1965, nr. 124, fig. 238; Ginzburg 2008, p. 139
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Annibale Carracci, 'Polyphemus en Acis', 1595-1605, fresco, Palazzo Farnese, Rome. Foto Web Gallery of Art

Dit is een van de tientallen bewaard gebleven voorstudies voor onderdelen van de frescodecoraties die Annibale Carracci samen met zijn drie jaar oudere broer Agostino (1557-1602) tussen 1595 en 1605 uitvoerde in de Sala Grande van Palazzo Farnese in Rome.[1] Het is een studie voor een van de twee satyrs, zittend op de bovenste hoeken van de illusionistisch geschilderde omlijsting van de grote centrale voorstelling Polyphemus en Acis (afb.) op de noordelijke zijde van het tongewelf. De satyrs zijn elk met de rug naar de geschilderde kleinere voorstelling De roof van Ganymedes geplaatst.

In Parijs bevinden zich drie studies voor de overige satyrs: de studie voor de tweede satyr op dit deel van het gewelf, en de twee die op de tegenoverliggende zuidelijke muur als pendanten zijn geschilderd boven de centrale voorstelling Pan en Diana.[2] De tekening in Rotterdam verschilt in twee opzichten van het fresco. De satyr in de schildering heeft een karikaturale expressie, terwijl in de tekening van een serieuze gezichtsuitdrukking sprake is. Ook is de overgang van het bovenbeen naar de harige bokkenpoot pas in het fresco uitgevoerd. In eerste instantie concentreerde de kunstenaar zich enkel op de door hem gewenste houding. De uitwerking tot mythologisch figuur was van latere orde. De drie andere studies behoren tot dat gevorderde stadium; daar zijn de bokkenpoten wél getekend en ook de spitse oren.

De groep satyrstudies demonstreert dat Annibale pas delen van een compositie ontwierp op het moment dat hij toe was aan het schilderen ervan. Hij beschikte niet op voorhand over een volledige set met uitgewerkte voortekeningen voor het gehele fresco. De twee studies van satyrs in het Louvre, bestemd voor de eerder geschilderde zuidelijke zijde van het gewelf, zijn ook duidelijk vroeger getekend dan de twee studies voor de noordelijke zijde, waaronder de tekening in Rotterdam. De houding van de figuren in die eerdere tekeningen is stijver en de tekeningen zijn strakker opgezet. In de twee tekeningen voor de noordelijke wand is de houding van de weergegeven figuren daarentegen dynamischer en de afwerking beperkter, illustratief voor de zich ontwikkelende tekenvaardigheid en artistieke expressie van Annibale.

De Rotterdamse tekening is, evenals de drie in het Louvre, afkomstig uit de collectie van Francesco Angeloni (1587-1652), een Romeins schrijver en vooraanstaand verzamelaar van antiquiteiten en eigentijdse schilderkunst. Via de Parijse verzamelaars Pierre Mignard en Pierre Crozat kwamen de vier tekeningen terecht in de collectie van Pierre-Jean Mariette.[3] De groep viel uiteen in diens nalatenschapsveiling van 1775-1776.[4] Terwijl drie tekeningen werden gekocht voor het kabinet van de Franse koning en zodoende gezamenlijk in het Louvre belandden, verdween de Rotterdamse satyr uit het zicht om pas weer na anderhalve eeuw op te duiken in de veiling van Emile Wauters in 1926.

Noten

[1] Ginzburg 2008, p. 9; Robertson 2008, pp. 142-177; Cajano/Settimi 2015, pp. 55-72.

[2] Musée du Louvre, inv. 7188, 7189, 7191; Loisel 2004, nrs. 520-522, ill.

[3] Pierre Mignard vervaardigde zelf kopieën naar de tekeningen van Annibale Carracci (waaronder een kopie naar de studie voor satyrs, Musée du Louvre, inv. 31330).

[4] Veiling Parijs (Basan) 15.11.1775-30.01.1776.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Annibale Carracci

Bologna 1560 - Rome 1609

Bekijk het volledige profiel