:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van twee pages

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van twee pages
Materiaal en techniek Zwart krijt en geolied zwart krijt op grijs-bruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 296 mm
Breedte 166 mm
Makers Tekenaar: Leandro Bassano (Leandro da Ponte)
Inventarisnummer I 60 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1592
Watermerk Cirkel, horizontaal doorsneden, met bloem of kruis erop (51 x 26 mm, ondersteboven, op P2 van 6P, rechts van midden, vH), enigszins vergelijkbaar met Briquet 3039 (Tirol 1560). [zie afb.]
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 4; Venetië/Florence 1985, nr. 34; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1926a, pl. 88; Tietze/Tietze-Conrat 1944, onder nr. 94; Amsterdam 1953, nr. T 4; Arslan 1960, dl. 1, p. 268; Ballarin 1969, pp. 87, 88, 110, fig. 100; Londen 1979, p. 37 onder noot 41; Rearick 1980, p. 50; Aikema/Meijer 1985, nr. 34, ill.; Rearick 2001, pp. 177-178
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rhoda Eitel-Porter

Francesco en Leandro Bassano, 'De ontmoeting van paus Alexander III en doge Ziani', 1592, olieverf op doek, Sala del Consiglio dei Dieci, Palazzo Ducale, Venetië. Foto Media Center for Art History, the Trustees of Colombia University

De tekening op de recto is een studie voor de twee pages die de sleep van de paus en de cornu van de doge dragen in het grote doek De ontmoeting van paus Alexander III en doge Ziani in de Sala del Consiglio dei Dieci (zaal van de Raad van Tien) in het Palazzo Ducale in Venetië. De opdracht voor dit brede, fries-achtige schilderij werd in de herfst van 1591 verstrekt aan Francesco Bassano (1549-1592), die eerder een reeks doeken voor de Sala del Maggior Consiglio had geschilderd toen het Palazzo Ducale na de brand in 1577 opnieuw werd gedecoreerd. Francesco begon aan De ontmoeting van doge Ziani en paus Alexander III, maar na zijn zelfmoord in 1592 nam zijn jongere broer Leandro (1557-1622) het project over. Aangenomen wordt dat Francesco bij zijn dood alleen het linkerdeel van het doek had voltooid.

De contourlijnen in de studie zijn lichtjes met zwart krijt getekend, waarna het bovenste deel is opgewerkt in een donkerder medium, eerder vet krijt op oliebasis (gessetto grasso) dan houtskool. De tekenaar besteedde veel aandacht aan textuuruitdrukkingen, zoals die van het gewatteerde wambuis van de voorste jongen en de frisse gezichten van de twee pages. Wellicht zijn beide jongens naar hetzelfde model - misschien een jonge leerling in de werkplaats of een familielid - getekend. Door het krijt zelfverzekerd en met wisselende druk te hanteren wist de kunstenaar op overtuigende wijze diepte te suggereren, de richting van de lichtinval aan te geven en een heldere compositie neer te zetten.

Het vakmanschap van de tekenaar sluit nauw aan bij de tekenkunst van Leandro Bassano, al opperde Roger Rearick dat Francesco alleen de licht geschetste ondertekening in zwart krijt vervaardigde en Leandro na de dood van zijn broer de studie in donkerder krijt opwerkte om de richtlijnen voor de overname op doek duidelijker te maken, iets waar veel voor te zeggen valt.[1] Een andere tekening in Londen[2] is gerelateerd aan de figuur van de knielende page. Anders dan de Rotterdamse tekening, waarin onder andere de steilere plooival van de cape afwijkt van die in het schilderij, is de figuur op het Londense blad tot in de kleinste details identiek aan die in het uiteindelijke schilderij. Het blad is op meerdere plekken behoorlijk beschadigd en het krijt vervaagd en groezelig, wat het moeilijk maakt nog te achterhalen wie de maker is. Doorgaans wordt het blad aan Leandro toegeschreven, al dachten Tietze/Tietze-Conrat aan Francesco.[3] Het is goed om in het achterhoofd te houden dat alle vier de zoons van Jacopo Bassano (ca. 1510/1515-1592) in diens stijl van tekenen waren opgeleid en een grote werkplaats altijd vele voorbereidende studies, kopieën van medewerkers, hergebruikte ricordi, oefenmateriaal en alles daartussenin bezat.

Twee andere krijttekeningen die betrekking hebben op de rechterhelft van de compositie completeren de ontstaansgeschiedenis van het schilderij. Rearick was de eerste die een verband legde tussen de figuur in Man die een bundel oppakt of neerlegt, voor het eerst gepubliceerd in 1977 en nu in de collectie in Washington, D.C.,[4] en de man met een blote rug rechts in het schilderij in het Palazzo Ducale en toegeschreven aan Leandro. De overeenkomst is echter verre van exact en er zijn ook gelijkenissen met de jongere man die in het schilderij verder naar het midden over een mand gebogen staat, dus als dit al een voorstudie voor het schilderij is, dan moet het in een behoorlijk vroege fase van het ontwerpproces voor de rechterzijde van het werk zijn gemaakt. De losjes, maar ferm getekende lijnen, de manier waarop deze ineens van richting veranderen en het gebruik van gekleurd krijt op blauw papier is inderdaad kenmerkend voor de stijl die doorgaans eerder met Leandro dan Francesco wordt geassocieerd. Een studie voor de bebaarde man die met tassen in de hand naar links loopt, en net als de tekening in Washington in gekleurd krijt is uitgevoerd, bevond zich voorheen in een Franse particuliere collectie. Ook dit blad werd aan Leandro toegeschreven.[5] De draperie op de verso van het Rotterdamse blad lijkt van een kerkgewaad te zijn, maar is nooit met een ander werk van Bassano geassocieerd.

Noten

[1] Rearick 2001, p. 177.

[2] Victoria and Albert Museum, inv. Dyce 1017-1900.

[3] De tekening kwam in de collectie als een werk van Jacopo Bassano. Russell 1924, p. 120, stemde in met Von Hadelns toeschrijving aan Leandro en de connectie met het schilderij. Tietze/Tietze Conrat 1944, nr. 94, pl. 147 afb. 2, als Francesco Bassano, zij het met de omschrijving ‘een voetnoot na het schilderij, van net iets latere datum’; Londen 1979, p. 37, als Francesco Bassano.

[4] National Gallery of Art, inv. 2007.111.47, voorheen in de Ratjen Foundation, Vaduz. Peter Dreyer in München 1977-1978, pp. 30-31, nr. 10; Rearick 2001, p. 178, afb. 91; Washington 2011; pp. 40-41; Venetië 2014-2015, nr. 34; Marciari 2018, p. 36 afb. 16 en nr. 9, allemaal als Leandro.

[5] Tietze/Tietze-Conrat 1944, p. 58, nr. 243, pl. 148.4, als Leandro, in de collectie van Madame Patissou, Parijs.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Leandro Bassano (Leandro da Ponte)

Bassano 1557 - Venetië 1622

Bekijk het volledige profiel