:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee zittende vrouwelijke fauns met kinderen

Twee zittende vrouwelijke fauns met kinderen

Anoniem (in circa 1550-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee zittende vrouwelijke fauns met kinderen
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, grijs wassen, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 172 mm
Breedte 288 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Grechetto (Giovanni Benedetto Castiglione)
Vroegere toeschrijving: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 47 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1600
Signatuur geen
Watermerk lopende engel in een verticaal ovaal met daarboven een zespuntige ster (69 x 39 mm., midden boven, naar rechts, op P5 van 7P, vV, bijgesneden folio), gelijkend op Briquet 645-657 maar zonder tegenmerk (Vicenza, Ferrara, Salo, 1535-1584) [zie afbeelding] en Piccard Online AT3800-PO-21412 (Trento 1568)
Inscripties 'Benedetto Caliari' (r.o., pen in bruine inkt), '167' (verso, midden, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a), inv. B.C.No:12, F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'B.C.No.12'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a deest), Haarlem, verworven in 1927 (Benedetto Caliari); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 2194 (niet Benedetto Caliari, eerder Benedetto Castiglione); Tietze 1948, pp. 56-57, ill. (kopie naar)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Deze levendige tekening van twee vrouwelijke faunen met kinderen is waarschijnlijk een voorbereidende studie voor een fresco, ontworpen voor boven een deur of raam. Dit type mythologische figuren zien we in deze periode vaak als sierende elementen terug in decoratieve cycli die voor paleizen en villa’s werden ontworpen.

In een oude inscriptie, mogelijk van de vroege eigenaar Zaccaria Sagredo, wordt het werk toegeschreven aan Benedetto Caliari (1538-1598), maar dit kan niet worden bevestigd. Hoewel er nog veel onduidelijkheid bestaat over Benedetto’s stijl als tekenaar, zijn er geen stilistische overeenkomsten te vinden tussen dit Rotterdamse blad en de weinige tekeningen die als eigenhandig werk van hem zijn erkend. Verschillende wetenschappers hebben geprobeerd om een alternatieve toekenning voor de tekening te vinden. Zo kwamen Tietze/Tietze-Conrat met de (niet overtuigende) suggestie dat het werk dan wellicht eerder van Benedetto Castiglione (1609-1664) was. En tijdens een mondelinge uitwisseling in 1976 schreef Alessandro Ballarini het blad toe aan de jonge Paolo Veronese (1528-1588) en suggereerde dat het om een studie voor diens zoekgeraakte fresco’s uit de Villa Sovania zou gaan.[1] Die toeschrijving is al even problematisch, want zelfs in Veronese’s vroegste werken, zoals die in Parijs uit ongeveer 1552,[2] hebben de figuren al een monumentaal en zelfverzekerd karakter, een uitstraling die in deze tekening ontbreekt.

Als het gaat om thematiek, stijl en mise-en-page doet de tekening enigszins denken aan het werk van Paolo Farinati (1524-1606), een tijd- en stadsgenoot van Veronese die gedurende zijn hele loopbaan in hun beider geboortestad Verona woonde en werkte. De sterke contouren van de huidige tekening, en het gebruik van gewassen pen voor pentimenti, zoals bij het hoofd, herinneren aan diens werk.[3] Hoewel deze tekening niet verfijnd genoeg lijkt om van de hand van Farinati zelf te zijn, is het wel waarschijnlijk dat de anonieme kunstenaar gedurende de zestiende eeuw in Verona studeerde of werkte.

Noten

[1] Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. A2194; mondelinge uitwisseling met Ballarini tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen.

[2] Musée du Louvre, inv. 4842. Paolo Veronese, De verzoeking van de heilige Antonius, ca. 1552.

[3] Zie Paolo Farinati, De Madonna en kind, omringd door cherubijnen, verkocht bij Sotheby's, New York, 26 januari 2011, lot 507. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker