:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Venus en Cupido

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Venus en Cupido
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op grof bruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 294 mm
Breedte 165 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Pauwels Franck
Vroegere toeschrijving: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Vroegere toeschrijving: Poccetti (Bernardino Barbatelli)
Inventarisnummer I 44 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580
Signatuur geen
Watermerk onduidelijk, iets in een cirkel (c. 44 x 40 mm., midden boven, op P3 van 6P, vH)
Conditie sterk vervaagd krijt, oxidatievlekken (recto), vochtvlek (verso)
Inscripties '4' (verso, midden, in pen in bruine inkt, vervaagd en doorgeslagen naar voorzijde), '595' (verso, midden, onder voorgaande, in pen in bruine inkt), 'P:no:39' (in dorso, op verwijderde doublure)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a, inv. 'P:No 39' op verwijderde doublure), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, 'P:no:39' in dorso, op verwijderde doublure), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Paolo Veronese); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cocke 1974, p. 31, fig. 46 (als Paolo Veronese, abusief als inv. I 45); Pignatti 1976, p. 114, onder nr. 68 (Veronese), ill.; Rearick 1980, pp. 55-56 (P. Fiammingo); Cocke 1984, p. 383, nr. 216 (afgewezen Veronese); Aikema/Meijer 1985, pp. 56-57 (niet P. Fiammingo); Rearick 2001, p. 224 n. 216 (P. Fiammingo; abusieve verwijzing naar inv. I 45); Meijer 2017, pp. 343-344 n. 22 (Venus Felix, abusief als inv. I 45; niet P. Fiammingo, maar Veronese)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Deze tekening met de mythologische figuren van Venus en Cupido is vermoedelijk van dezelfde hand als een andere tekening in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen die Hercules voorstelt.[1] Ooit werd gedacht dat het werken waren van Paolo Veronese (1528‑1588) of, zoals Philip Pouncey in 1957 suggereerde, van Bernardino Poccetti (1548‑1612), maar geen van beide toeschrijvingen is erg aannemelijk.[2] Als mogelijke tekenaar opperde William Rearick in 1980 de Vlaamse kunstenaar Pauwels Franck (1540‑1596). Meer overtuigend was in 2017 de globalere toeschrijving aan de school van Verona door Bert Meijer.[3] De tekening, die in de loop der tijd behoorlijk is vervaagd, geeft nog maar moeilijk inzicht in de stijl en techniek van de kunstenaar, wat het ook vrijwel onmogelijk maakt om een definitief uitsluitsel over de maker te geven, tenzij beide tekeningen nog compositorisch aan een specifiek schilderij te relateren zouden zijn.

Hoogstwaarschijnlijk waren zowel de tekening Venus en Cupido als de Hercules-studie bedoeld voor een muurschildering in een van de villa's op het Italiaanse vasteland waar adellijke families uit Venetië zich in stijl terugtrokken en waar de wanden gewoonlijk met allegorische of mythologische voorstellingen waren gedecoreerd. Het ontwerp van beide tekeningen leent zich vooral goed voor een figuur in een geschilderde nis, een illusionistische truc die vaak in dit soort wanddecoraties werd toegepast. In beide gevallen passen de figuren precies in een smal, staand vlak, zeker in het geval van Venus en Cupido, waar het kind van de godin zich achter zijn moeders benen verschuilt. Tot op heden is er geen directe relatie gevonden met een voltooid fresco, al kan de groepering geïnspireerd zijn op een Venus en Cupido van de hand van Paolo Veronese en diens atelier in de Villa Barbaro in Maser.[4]

Noten

[1] De tekening van Hercules is inv. I 45.

[2] Pouncey deelde dit mondeling mee tijdens zijn bezoek in 1957.

[3] Rearick 1980, pp. 55‑56; Meijer 2017, pp. 343‑344, n. 22.

[4] Pavanello/Mancini 2008, p. 80, afb.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker