:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Steniging van de heilige Stefanus

Steniging van de heilige Stefanus

Omgeving van: Cigoli (Ludovico Cardi) (in circa 1597)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Steniging van de heilige Stefanus
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin en grijs gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 258 mm
Breedte 420 mm
Makers Omgeving van: Cigoli (Ludovico Cardi)
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Inventarisnummer I 31 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1597
Watermerk (klein watermerk, iets in cirkel?) (25 x 60?, midden in folio, tussen P4-5 van 9P, vV)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Noord-Italiaans, 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Van den Akker 2003, p. 6 en 9, fig. 10.
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Dit studieblad, aan alle zijden bijgesneden, toont de steniging van de heilige Stefanus, de jonge diaken die in Jeruzalem op grond van twee valse getuigenissen ter dood werd veroordeeld. De martelaar is zeven keer knielend afgebeeld, steeds in een iets andere houding.[1] Zijn belagers staan met stenen in de hand en opgeheven armen klaar om hem te doden. Ook zij zijn in verschillende posities met een snelle pen neergezet. Middenachter is Saulus uit Tarsus (de apostel Paulus vóór zijn bekering) te zien, zittend op een troon.[2] Het blad is een primo pensiero, een eerste idee voor een compositie waarbij de kunstenaar verschillende houdingen en bewegingen uitprobeert. De ledematen van sommige figuren zijn zelfs meerdere keren getekend. De met penseel aangebrachte wassing in bruin en grijs geeft schaduw en volume aan de figuren. Mogelijk is de bruine inkt als laatste aangebracht, want deze lijkt op sommige plekken over de grijze wassing heen te lopen.

Paul van den Akker (2003) schreef het blad toe aan Lodovico Cigoli, wat later met een korte notitie op het passe-partout door Annamaria Petrioli Tofani werd bevestigd.[3] Van den Akker vermoedde dat de tekening een voorstudie is voor het beroemde schilderij De steniging van de heilige Stefanus uit 1597, waarvoor nog zeker negen andere studies bewaard zijn gebleven.[4] Deze bladen laten zien dat Cigoli lang naar de juiste compositie heeft gezocht.[5] Gezien het schetsmatige karakter van de Rotterdamse tekening zou dit de eerste aanzet voor dit onderwerp kunnen zijn. Het martelaarschap van de heilige Stefanus was echter een populair thema in de zestiende eeuw en door menig kunstenaar op dezelfde wijze verbeeld. Zo tonen de houdingen van de twee stenen gooiende figuren linksonder bijvoorbeeld sterke overeenkomsten met een voorstudie van Bernardino Poccetti (1548-1612), nu in Parijs.[6]

Van den Akker baseerde zijn toeschrijving eveneens op overeenkomsten met andere studies van Cigoli. Welke werken hij precies bedoelde, vermeldde hij alleen niet.[7] De studie in Florence voor het schilderij Het dispuut van de heilige Catharina is een van de weinige bladen dat qua penvoering gelijkenissen vertoont met het Rotterdamse blad, vooral in de aanzet van de contourlijnen en de met een paar losse strepen neergezette hand van de man in het midden.[8] Enige twijfel over de toeschrijving aan Cigoli blijft daarom op zijn plaats.

Noten

[1] Paul van den Akker schrijft acht keer, maar dit lijkt een vergissing; Van den Akker 2003, p. 9. 

[2] Zie Handelingen 7:58.

[3] Van den Akker 2003, p. 9. 'sicuro', handgeschreven opmerking van Annamaria Petrioli Tofani (dd. onbekend).

[4] Edinburgh, National Galleries of Scotland, inv. D784; Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 995 F, 996 F, 997 F, 998 F, 1001 F, 1002 F, 1003 F en 1955 S. Het schilderij bevindt zich tegenwoordig ook in de Gallerie degli Uffizi.

[5] Spalding 1981, p. 294.

[6] Musée du Louvre, inv. 5774. Dit is een voorstudie voor Poccetti’s De steniging van de heilige Stefanus, 1608, olieverf op doek, San Biagio, Serra San Bruno.

[7] Van den Akker 2003, p. 9.

[8] Gallerie degli Uffizi, inv. 9030 F verso; Chappell 1992, p. 106. Vanwege de gelijkenis in houdingen werd deze tekening vroeger zelfs als een voorstudie voor de stenengooiers gezien. Cigoli, Het dispuut van de heilige Catharina, 1603, olieverf op doek, Chiesa di Santa Caterina d’Alessandria, San Gaggio.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Cigoli (Ludovico Cardi)

San Miniato 1559 - Rome 1613

Bekijk het volledige profiel