:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gezicht op kasteel Tervuren bij Brussel

Gezicht op kasteel Tervuren bij Brussel

Anoniem (in circa 1600-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gezicht op kasteel Tervuren bij Brussel
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin en blauw gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 252 mm
Breedte 389 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer H 91 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur 'Ter veurren' (r,o., in pen in bruine inkt), 'Ter V[..]' (r.b., in pen in bruine inkt, afgesneden door het kader)
Watermerk large heraldic eagle (DIGIT maken)
Conditie linksonder, aan de linkerrand gerepareerd gaatje, rechtsonder: papier niet vlak
Inscripties '51' (naast voorgaande, in pen en bruine inkt), '78' (verso, linksonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken geen
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; on loan to the museum since 1940
Tentoonstellingen Antwerpen 1927, no. 170
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Stampfle 1991, p. 47 (onder nr. 77), fig. 56; Haverkamp-Begemann 1999, pp. 149-150 (onder nr. 35); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Het kasteel Tervuren was een van de residenties van de hertogen van Brabant en lag in het Zoniënwoud bij Brussel. Oorspronkelijk was het een jachtkasteel uit de vroege dertiende eeuw. Door uitbreidingen en verbouwingen in de navolgende eeuwen groeide het uit tot een complex met diverse bouwvolumes, dat uiteindelijk in 1782 afgebroken werd.1 Het kasteel was een geliefde verblijfplaats van het aartshertogelijk paar Albrecht en Isabella, die het in de vroege zeventiende eeuw lieten renoveren. Het kasteel werd diverse malen door kunstenaars geschilderd en getekend. In de eerste decennia van de zeventiende eeuw gebeurde dat door Jan Brueghel de Oude, Hendrick Hondius – die het complex in 1605 tekende en in 1612 in prent bracht – en door Denijs van Alsloot.2 Ook anonieme tekeningen van Tervuren worden daarom wel met deze kunstenaars in verband gebracht. Zo werd een Gezicht op Tervuren dat in 1963 werd tentoongesteld als werk van Jan Brueghel en ook door Stampfle in 1991 als zodanig werd beschouwd, in 2003 aan Denijs van Alsloot toegeschreven, waarna het blad in 2011 geveild werd als een werk van Hendrick Hondius.3

Van de hier besproken tekening is de maker niet bekend. Het kasteel is met de pen vastgelegd in fijne, korte lijntjes en stippels. Alleen enkele contouren van torens en daken – zoals het hoge dak van de middeleeuwse zaal in het midden – zijn in langere lijnen weergegeven. De fijn getekende boompjes en de weerspiegeling in het water, in combinatie met de zachte blauwe en bruine wassingen, geven de voorstelling een ijl karakter. Een tweede, kleinere versie van deze voorstelling werd in 1966 in Londen geveild als een werk van Hendrick Hondius. Het betreft een tekening in wat andere techniek, namelijk in pen en bruine inkt en grijze wassingen, over een ondertekening in rood krijt.4 In 1968 werd dit blad door Bernard Houthakker tentoongesteld als Jan Brueghel de Oude, een toeschrijving die vier jaar later werd bevestigd door Winner.5 Hij beschouwde de tekening als een topografische voorstudie voor het schilderij Allegorie op de Smaak van Jan Brueghel de Oude en Peter Paul Rubens uit 1618, waar in de doorkijk op de achtergrond een gezicht op kasteel Tervuren vanuit hetzelfde gezichtspunt te zien is.6

De tekening uit de collectie Houthakker werd in 1997 opnieuw geveild, maar nu als ‘Vlaamse school, vroege zeventiende eeuw’.7 De gelijkenissen tussen deze tekening en de Rotterdamse voorstelling zijn treffend, waarbij de laatstgenoemde het meest verfijnd en uitgewerkt is.8 De treffende overeenkomsten in details, zoals de boompjes, het bootje geheel links en de spiegelingen van de ommuring op het water, doen vermoeden dat beide tekeningen niet ‘naer het leven’ getekend werden, maar wellicht kopieën zijn naar hetzelfde (verloren gegane) origineel. Dit was waarschijnlijk een tekening van Jan Brueghel of iemand uit diens directe omgeving. Deze tekening hield inderdaad mogelijk verband met de voorstelling van kasteel Tervuren in de achtergrond van het schilderij Allegorie op de Smaak. Een andere mogelijkheid is dat het Rotterdamse blad een verdere uitwerking is van de in 1997 geveilde tekening.

Noten

1 Zie voor de bouwgeschiedenis van het kasteel, met verdere literatuur, Brussels 2000, p. 283.

2 Voor Jan Brueghel de Oude, zie het vervolg van de tekst. Voor Hendrick Hondius, The Château of Tervueren, gedateerd 1605, New York, Pierpont Morgan Library, inv. nr. 1978.40, zie Stampfle 1991, nr. 77, die in fig. 55-61 meer tekeningen en prenten van kasteel Tervuren afbeeldt, waaronder het onderhavige blad. Voor de gravure van Hondius, zie New Hollstein 1994, nr. 55. Voor Denijs van Alsloot, zijn tekening met kasteel Tervuren, gedateerd 1608, Parijs, École nationale supérieure des Beaux-Arts, inv. nr. M 335, zie Sprang 2003, fig.1, en een geschilderd winterlandschap met kasteel Tervuren, gedateerd 1614, Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 10835, zie Brussels 2000, nr. 166. Zie ook Sprang 2003, fig. 6 voor een tweede schilderij van Alsloot met kasteel Tervuren (Maastricht, Bonnefantenmuseum). In New York, The Metropolitan Museum of Art, wordt een anonieme, Vlaamse, vroeg zeventiende-eeuwse tekening van kasteel Tervuren bewaard, inv. nr. 1975.1.826, zie Haverkamp-Begemann 1999, nr. 35.

3 In 1963 bij P. & D. Colnaghi, Exhibition of Old Master Drawings, 2-26 juli 1963, nr. 27 (als Jan Brueghel), Stampfle 1991, p. 47 en fig. 59 (idem); Sprang 2003, p. 13 (als Denijs van Alsloot), sale catalogue New York (Sotheby’s), 25 januari 2011, nr. 51 (als Hendrick Hondius).

4 179 x 258 mm; sale London (Sotheby’s), 7 juli 1966, nr. 31; Stampfle 1991, fig. 55.

5 Respectievelijk Amsterdam 1968, nr. 9 en Winner 1972, p. 150.

6 Madrid, Museo del Prado, inv. nr. 1379; Ertz 1979, cat. 330, pp. 352-354, 612. Een vrijwel identiek gezicht op het kasteel is door Jan Brueghel geschilderd in de achtergrond van een portret van Albrecht van Oostenrijk door Rubens en zijn atelier: Madrid, Museo del Prado, inv. nr. 1683; zie Ertz 1979, p. 608, cat. 309, die dit landschap omstreeks 1617 dateert.

7 Veiling New York, Sotheby’s, 29-1-1997, Old Master Drawings, nr. 205, huidige verblijfplaats onbekend.

8 Op basis van foto’s van de in 1997 geveilde tekening. Ook Stampfle 1991, p. 47 meent dat van beide tekeningen die in Rotterdam ‘superior’ is.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker