:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Venus en Amor

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Venus en Amor
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, grijs gewassen, kaderlijnen (gedeeltelijk) met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 128 mm
Breedte 100 mm
Makers Tekenaar: Joachim Wtewael
Inventarisnummer MB 1920 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1610
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 5P)
Conditie recto:vochtplekken; verso: papier- en lijmresten en inktvlek
Inscripties 'R' (linksonder, op het rechterbeen van Venus, in zwart krijt of potlood), 'B' (verso, middenboven, in potlood), 'Goltius' (verso, middenonder, in potlood), 'R' (verso, middenonder, in zwart krijt of potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Utrecht/Washington/Houston 2015, no. #
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 320 (als Hendrick Goltzius, Venus en Amor); Cat. 1869, nr. 190; Cat. 1901, nr. 246 (als Hendrick Goltzius, De Liefde, fl. 25,-); Lindeman 1929, pp. 135, 263, nr. T 57 (als Joachim Wtewael, Venus en Amor); Reznicek 1961, dl. 1, p. 489 (als ‘in de stijl van Joachim Wtewael’); Lowenthal 1986, p. 109 (onder nr. A-32, als Joachim Wtewael); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Amor staat ter hoogte van Venus’ schoot, heeft zijn arm om haar hals geslagen en liefkoost haar kin. In zijn linkerhand heeft hij een pijl, op zijn heup hangt zijn pijlenkoker. Venus houdt Amors boogje vast en draagt in haar andere hand een brandend hart – een bekend symbool van de brandende liefde.

Lowenthal legde een stilistische en thematische relatie tussen deze tekening en een, eveneens ovale en ongeveer even grote, op koper geschilderde personificatie van Caritas in Milaan, verbeeld door een vrouw met drie kinderen.1 De houding en gezichtsuitdrukking van Venus en Caritas komen sterk overeen, evenals de ronde gezichtjes van Amor en het jongetje rechts van Caritas. Mogelijk is de tekening bedoeld als een voorstudie voor een kleine, op koper geschilderde voorstelling en wellicht was deze dan zelfs bedoeld als pendant van de geschilderde Caritas. Iconografisch passen de twee voorstellingen, als verbeeldingen van naastenliefde tegenover de sensuele liefde, immers uitstekend bij elkaar.

Wat betreft figuurtypen en tekenstijl sluit de tekening aan bij De Nederlandse maagd bedreigd door de katholieke kerk en het Spaanse leger van omstreeks 1612 en bij De bruiloft van Peleus en Thetis, gedateerd 1622.2 Zo vertoont Venus overeenkomsten met de Nederlandse maagd en Amor (in houding en gebaar) met Bacchus die linksvoor op De bruiloft van Peleus en Thetis zit. De voorstelling zal dan ook circa 1610-1620 ontstaan zijn. Een tweede, eigenhandige versie van de tekening wordt bewaard in Leiden.3

Noten

<

1 Lowenthal 1986, nr. A-32. Het schilderijtje bevindt zich in Milaan in een privécollectie en meet ca. 13 x 11 cm.

2 Respectievelijk: De Nederlandse maagd bedreigd door de katholieke kerk en het Spaanse leger, Utrecht, Centraal Museum, inv. nr. 20845; Plomp/Domela Nieuwenhuis/Helmus 2004, nr. 4a. De bruiloft van Peleus en Thetis: Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. O 023; Lindeman 1929, nr. T 3. Vergelijk bijvoorbeeld Venus met de Nederlandse maagd en Amor met Bacchus linksvoor op De bruiloft van Peleus en Thetis.

3 Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-2471.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Joachim Wtewael

Utrecht 1566 - Utrecht 1638

Bekijk het volledige profiel