:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Emblematische voorstelling: Speque metuque pavet

Emblematische voorstelling: Speque metuque pavet

Crispijn de Passe (I) (in circa 1610-1611)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Emblematische voorstelling: Speque metuque pavet
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, blauw gewassen, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in bruine inkt, op een rond stuk papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 87 mm
Makers Tekenaar: Crispijn de Passe (I)
Inventarisnummer D I 86 (PK)
Credits Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (voormalige collectie Koenigs), 1987
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1987
Vervaardigingsdatum in circa 1610-1611
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 3P)
Conditie recto: in het midden twee kleine gaatjes; verso: papier- en lijmresten en donkere vlekken
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken geen (L.1023a niet aanwezig, waarschijnlijk op de verwijderde doublure)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 192#; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940; onwettig verkocht aan de nazi’s in 1940; opgeslagen in Dresden (1941-45); gerestitueerd door de DDR regering in 1987; Rijkscollectie, bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), 1987 (inv. NK 3570)
Tentoonstellingen Dresden 1986, no. 30; Rotterdam 1987, no. 34; Rotterdam 2004-2005
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Dresden 1986, no. 30 (Virgil Solis); Rotterdam 1987, no. 34 (Crispijn de Passe); Elen 1989, nr. 496; Veldman 2001, pp. 402-403 (nr. 370); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In 1611 bracht de prentenontwerper, graveur en uitgever Crispijn de Passe een embleemboek op de markt, de Nucleus emblematum selectissimorum van Gabriel Rollenhagen.[1] De Passe deed dit samen met de Arnhemse boekverkoper Jan Janszoon de Oude, met wie hij sinds 1604 regelmatig samenwerkte.[2] Het embleemboek verscheen in Keulen, de stad die de familie De Passe nog in datzelfde jaar om religieuze redenen zou verlaten. De Nucleus bevat honderd emblemen die door De Passe ontworpen en gegraveerd werden.[3]

Enkele voortekeningen voor dit invloedrijke embleemboek zijn bewaard gebleven, waarvan de voorstelling met brandend hart (D I 86) er één is.[4] De tekening is het ontwerp voor embleem 39 dat over liefdestwijfel gaat. Het hart staat ingeklemd tussen een gespannen boog en een op het hart gerichte pijl aan de ene, en een anker aan een paal aan de andere kant. Het motto luidt ‘Speque metuque pavet’ – het siddert tussen hoop en vrees. De boodschap van het embleem is dat een hart gevuld met brandende liefde niet alleen hoop, maar ook vrees kent.[5]

In 1613, twee jaar na het verschijnen van Gabriel Rollenhagens’ Nucleus gaven Crispijn de Passe en de Arnhemse boekverkoper Jan Janszoon de Oude een tweede deel uit, getiteld Selectorum emblematum centuria secunda.[6] Dit embleemboek verscheen in Utrecht, waar de familie De Passe zich in 1611 vanuit Keulen gevestigd had. Ook dit tweede deel bevat honderd emblemen. Opnieuw ontwierp en graveerde Crispijn de Passe de voorstellingen, nu mogelijk geholpen door zijn zonen Simon en Crispijn de Passe de Jonge.[7]

De voorstelling van een eekhoorn die op een stuk hout een rivier oversteekt (D I 87), is een ontwerptekening voor het tweede embleem uit deze nieuwe serie.[8] De strekking luidt ‘succesvolle sluwheid’ of ‘zelfhulp met alle middelen’.[9] De eekhoorn komt veilig aan de overkant door zijn staart als zeil te gebruiken. Wie alle middelen inzet, bereikt op eigen kracht zijn doel, is de moraal. Het motief van de slimme eekhoorn op een houtvlot komt vanaf de zestiende eeuw voor in diverse embleemboeken.[10] Ook Roemer Visscher neemt het diertje op in zijn embleemboek Sinnepoppen uit 1614, voorzien van het motto ‘Helpt u selven’.[11]

In 1615-17 publiceerde Jan Janszoon the Elder van beide embleemboeken een Nederlandse editie, waarbij de tweehonderd emblemen voorzien werden van Nederlandse teksten geschreven door auteur en uitgever Zacharias Heyns (ca. 1566-1630).[12]

Franz Koenigs kocht beide tekeningen als werken van Virgil Solis. Toen de twee prentontwerpen na restitutie by the government of the German Democratic Republic to The Netherlands in 1987 terugkwamen in Rotterdam, schreef de toenmalige conservator Bram Meij ze aan Crispijn de Passe toe.[13]

 

 

Noten

[1] Landwehr 1972, nr. 510.

[2] Zie voor deze samenwerking Veldman 2001, pp. 154-156.

[3] Voor dit embleemboek en de rol van Crispijn de Passe zie Veldman 1999 en Veldman 2001, pp. 157-159.

[4] Er zijn ook tekeningen bewaard gebleven voor de emblemen 14, 20 en 62 (Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv.nrs. PK-T-AW-1141, PK-T-AW-1142 en PK-T-AW-1143), en voor embleem 45 (collectie Lodewijk Houthakker, zie Fuhring 1989, dl. 1, p. 139, nr. 95). In de Stirling Maxwell collectie van de Universiteitsbibliotheek van Glasgow wordt een boek bewaard waarin 35 bladen met vergelijkbare, door De Passe getekende tondo’s gebonden zijn. Deze pas later zijn gegraveerd en uitgegeven. Mondelinge mededeling van Ilja Veldman. 

[5] Zie Henkel/Schöne 1976, kolom 1028, met verwijzing naar Rollenhagen’s Nucleus, embleem 39.

[6] Landwehr 1970, nr. 573.

[7] Veldman 2001, pp. 196-197.

[8] Ook de voortekening voor embleem 69 uit de tweede serie is bewaard gebleven, zie sale catalogue Crispian Riley-Smith, North Yorkshire, Master Drawings, 16th to 20th centuries, 2011, nr. 3.

[9] Henkel/Schöne 1976, kolom 491, met als motto ‘superat solertia vires’.

[10] Henkel/Schöne 1976, kolom 490-493.

[11] Deel 2, embleem nr. 15.

[12] Met weglating van de naam van de ontwerper en graveur Crispijn de Passe, zie Veldman 2001, p. 196.

[13] Elen 1989, p. 244, nrs. 496-497.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Crispijn de Passe (I)

Arnemuiden 1564 - Utrecht 1637

Bekijk het volledige profiel