:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Deux personnages debout (Twee staande figuren)

Deux personnages debout (Twee staande figuren)

Roberto Matta (in 1961)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Deux personnages debout (Twee staande figuren)
Materiaal en techniek Olieverf, zand en gips op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte Error: 184,5 is not a valid BCD value cm
Breedte 160 cm
Makers Kunstenaar: Roberto Matta
Inventarisnummer 2701 (MK)
Credits Aankoop 1964
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1964
Vervaardigingsdatum in 1961
Herkomst Gallery Gimpel Fils, Londen 1964
Tentoonstellingen Matta. Skulpturen und Bilder, Zürich (Galerie Gimpel & Hanover) 01.11.1964 – 30.11.1964 Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur M. Clarac-Sérou, Matta. Skulpturen und Bilder, tent.cat. Zürich (Gimpel & Hanover Galerie), 1964, cat.nr. 20 M. Rheims, Catalogue Bolaffi d’art moderne le marché de Paris, Parijs/Turijn 1966, p. 271, afb. 3 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 87
Materiaal
Object
Geografische herkomst Chili > Zuid-Amerika > Amerika

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Begin 1961 brengt Roberto Matta drie maanden door in zijn geboorteland Chili. In die periode wordt hij talloze malen geïnterviewd door de lokale pers. Op de vraag: ‘Hoe schilder je?’, antwoordt Matta dat hij begint met vlekken te maken op het doek en dat hij dan gaat zoeken naar iets onbekends, iets wat hij nooit eerder gezien heeft, iets nieuws. Zijn methode doet denken aan de les die Leonardo da Vinci zijn leerlingen meegaf: ‘Ik teken geen paarden, ik zie ze in de vlekken die ik maak’.[1] In de gesprekken komt ook de vraag aan bod of er een vast thema in zijn werk is. Matta’s antwoord is eenduidig: ‘De mens, altijd de mens. De mens is altijd hetzelfde. Wat varieert is de emotie die hij ondergaat, de plaats waar hij woont’.[2]

De mens staat ook centraal in het schilderij Deux personnages debout. Op het doek staan twee gestalten tegenover elkaar; een mannelijke en een vrouwelijke figuur. Zij zijn in rust weergegeven in een situatie die niet bedreigend is. In het oeuvre van Matta is dat een uitzondering: zijn schilderijen verbeelden doorgaans apocalyptische scènes, zoals L’idée noir (1942) of Le goût d’apocalyps (1957-1958). Deux personnages debout is geschilderd in een andere techniek dan gebruikelijk voor Matta. In plaats van zeer dun in olieverf te schilderen heeft de kunstenaar de verf gemengd met zand. De verf wordt gedeeltelijk door het zand geabsorbeerd waardoor de kleuren – blauw, bruin, wit en beige – worden gedempt. Op sommige plekken is het canvas nog zichtbaar.

De als architect opgeleide Matta begint pas op 27-jarige leeftijd te schilderen, in de zomer van 1938 op aandringen van zijn vriend Gordon Onslow Ford.[3] De techniek die hij dan gebruikt en waarover hij spreekt in de genoemde interviews, is die van het automatisme, de ‘sleutel’ van zijn oeuvre en één van de grondgedachten van het surrealisme zoals voorgestaan door André Breton.[4] Matta ontmoet Breton in de herfst van 1937 in diens Galerie Gradiva in Parijs. Van de tekeningen die Matta daar laat zien, koopt Breton er direct twee: ‘Breton en andere aanwezigen keken naar mijn tekeningen en zeiden: Je bent een surrealist. Ik had geen flauw idee wat dat betekende’, aldus de kunstenaar.[5] In Bretons boek Le surréalisme et la peinture (editie uit 1965) besteedt de Fransman meer aandacht aan de persoon en het werk van Matta dan aan welke andere surrealist dan ook. In ‘Des tendances les plus récentes de la peinture surréaliste’ (1939) schrijft Breton: ‘Het laatste jaar is ieder schilderij van Matta’s hand een feest waarin het toeval de hoofdrol speelt’.[6] Volgens Breton biedt Matta zijn protagonisten een uitweg uit benarde omstandigheden: de voorstelling biedt een nieuw perspectief, een geometrische plek die hen – letterlijk – in staat stelt het conflict waarmee ze te maken hebben op het doek, te ontvluchten.[7]

Noten

[1] Da Vinci/Richter 1980, p. 36.

[2] Parijs 1985, p. 289.

[3] Idem, p. 268.

[4] Washington 1992, p. 239.

[5] Parijs 1985, p. 267.

[6] Breton 1965, p. 146.

[7] Idem, p. 192.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Roberto Matta

Santiago 1911 - Civitavecchia 2002

Bekijk het volledige profiel