Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
Life Saver	 (Reddingsboei)

Life Saver (Reddingsboei)

Man Ray (in 1944)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Life Saver (Reddingsboei)
Materiaal en techniek Ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier typemachine-inkt op papier op karton
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 12 cm
Breedte 8 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer 3754 (MK)
Credits Aankoop met steun van / Purchase with support of: BankGiro Loterij 2014
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2014
Leeftijd maker Circa 54 jaar
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Particuliere collectie, Parijs; Galerie Johannes Faber, Wenen
Tentoonstellingen Alias Man Ray: The Art of Reinvention, New York (The Jewish Museum) 15.11.2009 – 14.03.2010 Brancusi, Rosso, Man Ray. Framing Sculpture, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 08.02.2014 – 11.05.2014
Interne tentoonstellingen Surrealism and Beyond (2016)
Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture (2014)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur A. Schwarz, Man Ray: The Rigour of Imagination, New York 1977, pp. 155, 215-16, afb. 257 Man Ray, J.H. Martin, Man Ray: Objets de mon affection, Parijs 1983, p. 86
Materiaal
Object
Techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry catalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Man Ray, 'Contraption', 1944, assemblage, 53,5 x 20 x 7 cm. Particuliere collectie

Life Saver (1944) is een assemblage die bestaat uit een op het strand gevonden stuk kurk waaraan Man Ray een metalen schijf en een houten knikker heeft toegevoegd. In de uitgave Objets de mon affection (1983), waarin Man Rays lievelingsobjecten afgebeeld en beschreven staan, luidt de tekst onder de afbeelding van de assemblage: ‘Reddingsboei, als een schilderij met een handvat, moet met zowel opwaartse druk als een uitgestrekte hand tegemoet worden getreden; het kan zichzelf niet voorstuwen.’[1] Desondanks doet het werk ook denken aan een guillotine die klaar staat om naar beneden te vallen; een tamelijk tegengestelde associatie ten opzichte van een reddingsboei.
           

leert hij Juliet Browner kennen met wie hij in 1946 in het huwelijk treedt. Een aantal kunstwerken uit deze periode verwijst naar deze levensgebeurtenissen. Het idee van een werk met een ‘handvat’, evenals een woordspel, staan hierin centraal. In 1943 schildert Man Ray een abstract werk, Picture with handles. Dit doek heeft een liggend formaat; het ziet er uit als een dienblad en heeft aan weerszijden een handvat. Man Ray beschrijft dit werk als volgt: ‘Schilderij met een handvat [sic] – net zoals je kunt zeggen: een schilderij met een verhaal of een schilderij met een moraal of gewoon een schilderij met een lijst’.[2] Het jaar daarop maakt de kunstenaar een assemblage, Contraption, die bestaat uit een muizenval gemonteerd op een rechthoekige plank met aan ieder uiteinde een fors handvat. De titel, die in het Nederlands zoveel betekent als ‘bouwsel’, slaat mogelijk niet alleen op de wankele constructie. Het middendeel van de titel, trap (val) zou een verborgen toespeling kunnen zijn op de liefde.[3] Wie in de val van de liefde loopt, is in staat zich te redden dankzij de handvaten. Ondanks eventuele spanningen, houdt het huwelijk met Browner stand tot Man Rays dood. In de laatste jaren van haar leven zetten Browner en haar broer zich in voor de Man Ray Trust. De inhoud van zijn atelier doneerde ze aan het Centre Pompidou in Parijs.[4]

 

Noten

[1] Man Ray/Martin 1983, p. 86.

[2] Schwarz 1980, p. 238.

[3] Ibid.

[4] Peter Flint, ‘Obituaries; Juliet Man Ray, 79, The Artist’s Model And Muse, Is Dead’, The New York Times, 21 januari 1991. Zie ook http://www.manraytrust.com.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel