:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zonder titel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Robert Zandvliet volgde van 1992 tot 1994 een opleiding aan de postacademische kunstopleiding De Ateliers in Amsterdam. Rond zijn afstuderen kreeg hij bekendheid met schilderijen waarop hij alledaagse voorwerpen in heldere lijnen en kleurvlakken afbeeldde. Datzelfde jaar won hij met deze schilderijen de Prix de Rome. De betreffende werken hadden zowel grote als kleine objecten als onderwerp, zoals een achteruitkijkspiegel, een bushokje, een eierdoos en een chocoladereep. Zandvliet verbeeldde één motief per schilderij en gaf het voorwerp veelal in close-up weer. Daarbij bepaalde de vorm van het object steeds de verhoudingen van het schildersdoek.

De schilderijen balanceren op de grens van abstractie en figuratie. Zandvliets schilderkunstige benadering kenmerkt zich door reductie: de realistische voorwerpen brengt hij terug tot sobere basisvormen. Twee haarspeldjes zijn bijvoorbeeld het uitgangspunt voor een schilderij uit 1996. Zandvliet blaast ze op tot een formaat van drie meter breed. Van dichtbij is een abstract beeld van strepen en gegolfde lijnen zichtbaar. Pas op flinke afstand is te zien dat het om twee geschilderde schuifspeldjes gaat.

Ook dit werk uit 1996 bestaat van dichtbij uit een patroon van egale kleurvlakken en strepen. De abstracte ordening staat op zichzelf, maar laat zich op grotere afstand ook lezen als de zijkant van een caravan. Het doek laat zien dat Zandvliet niet zozeer de specifieke eigenschappen van voorwerpen schildert - de veranderlijke verschijningsvorm van de dingen - maar eerder probeert om via zijn schilderijen de algemene kenmerken van het betreffende voorwerp te doorgronden. Op dit doek heeft Zandvliet het archetype van een caravan vastgelegd.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Zonder titel
Materiaal en techniek Eitempera en olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 402,5 is not a valid BCD value cm
Hoogte Error: 226,5 is not a valid BCD value cm
Diepte Error: 4,5 is not a valid BCD value cm
Makers Kunstenaar: Robert Zandvliet
Inventarisnummer Stad-S 179
Credits Aankoop 1996
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1996
Vervaardigingsdatum in 1996
Signatuur Verso r.o. (spieraam): ROBERT ZANDVLIET 1996
Interne tentoonstellingen Big enough for both of us - seventies en nineties uit de collectie (1998)
Onderzoek Toon onderzoek Stadscollectie
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Robert Zandvliet

Terband 1970

Bekijk het volledige profiel