:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositie 1, tweede versie

Compositie 1, tweede versie

Johan van Oord (in 1985)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Johan van Oord besloot zich begin jaren tachtig volledig te wijden aan de schilderkunst. In deze beginperiode, waarin Van Oord tot zijn beeldtaal kwam, liet hij zich inspireren door uiteenlopende kunstenaars. Zo bestudeerde hij het surrealisme van René Magritte en hoe Kazimir Malevich de werkelijkheid tot geometrische vormen reduceerde. Ook de manier waarop Yves Klein volgens van Oord met één enkele kleur magie wist op te roepen, inspireerde de kunstenaar bij zijn zoektocht naar een eigen stijl.

'Compositie 1, tweede versie' is een vroeg werk uit deze periode. Van Oord maakte het kort nadat hij in Keulen in het Römisch-Germanische Museum het Dionysusmozaïek (ca. 220-230 na Chr.) ontdekte. In dit vloermozaïek zag Van Oord ‘de vitaliteit van het leven verbeeld in kleur en licht, geordend in een ritmisch patroon van geometrische vormen’.1 'Compositie 1, tweede versie' kenmerkt zich door een aantal grondbeginselen die Van Oord vanaf dat moment hanteerde. De vormen zijn geometrisch en bevinden zich in een subtiel evenwicht. Ze overlappen elkaar niet en blijven binnen de ruimte van het doek. Van Oord gebruikt zijn materialen puur en ongemengd. Zo zijn hier cirkels en rechthoeken aangebracht met houtskool op een witte achtergrond. De aangebrachte vormen zijn net zo belangrijk als de onbehandelde delen van de compositie. Het kleine doek laat daarnaast zien wat Van Oord als ‘schilderkunstig magnetisme’ omschrijft. Hij bedoelt hiermee het optische verschijnsel dat optreedt in de ongeschilderde ruimte tussen twee scherp geschilderde vormen. Op de plek waar twee vormen elkaar net niet raken ontstaat door de werking van het licht een zekere spanning. Van Oord past deze techniek ook veel toe in latere werken, zoals de muurschildering 'Venetiaans Rood' die Van Oord in 2011 in de Espressobar van Museum Boijmans Van Beuningen maakte.


1 E-mailcorrespondentie met de auteur, 21 juli 2012.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Compositie 1, tweede versie
Materiaal en techniek Houtskool op doek
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 30 cm
Breedte 30 cm
Diepte 2 cm
Makers Kunstenaar: Johan van Oord
Inventarisnummer Stad-S 33
Credits Aankoop 1988
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1988
Vervaardigingsdatum in 1985
Signatuur Spieraam verso r.b.: J van Oord Compositie 1, tweede versie
Onderzoek Toon onderzoek Stadscollectie
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Johan van Oord

Werkendam 1950

Bekijk het volledige profiel