:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Pompeo Girolamo Batoni

Lucca 1708 - Rome 1787

Batoni was in Rome de belangrijkste concurrent van de Duitse schilder Mengs. Hij was vooral onder de indruk van de werken van Raphael en de Antieken, maar was geen dogmatische neo-classicist. Hij had een groot aantal buitenlandse opdrachtgevers, maar het grootste deel van zijn oeuvre bestaat uit portretten van vorsten en mannen op de 'Grand Tour', een welhaast verplichte, educatieve reis naar Italië voor jonge mannen van gegoede huize. Hij portretteerde drie pausen en de meeste Europese vorsten, maar het idee van een goed opgeleide man voor een achtergrond met klassieke ruïnes als het Colosseum scheen zijn specialisme te zijn en was bij uitstek geschikt voor de reizende Engelsman. Vanaf 1735 ontving Batoni een groot aantal opdrachten voor altaarstukken, historiestukken en mytholigische schilderijen. In 1760-61 schilderde hij een altaarstuk voor de St. Pieter. Dit werk had echter weinig succes en bevindt zich nu in de S.M. degli Angeli in Rome.

Lees verder Lees minder