:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Vooruitkijken: Objects of Change

Hoe toekomstbestendig is de designcollectie? Verzamelt het museum objecten die over 85 jaar nog relevant zijn? In Vooruitkijken: Objects of Change bestuderen we de museumcollectie door ons een toekomst in te beelden. We maken hiervoor een reis naar 2108. We bekijken de collectie door de ogen van bezoekers uit deze toekomst. Samen verzamelen we kennis over ons cultureel erfgoed en bekijken dit door een kunst-futurische lens. De tijdreis start met de film Fordlandia (Fordlandia) van kunstenaar Melanie Smith. Vervolgens wordt de designverzameling door Museum of 21st Century Design onderzocht. Twee projecten maken de reis compleet: De zachte stad van ontwerper Christien Meindertsma en de Human Power Plant van kunstenaar Melle Smets dat hij samen met onder andere Het Huis van de Toekomst maakte.

Depot Boijmans Van Beuningen
Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Karaf van biopolymeer (2018) van Studio Klarenbeek & Dros. Foto: Wendy Varela.
Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Karaf van biopolymeer (2018) van Studio Klarenbeek & Dros. Foto: Wendy Varela.
Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Kop en schotel van geperst zeewier (2020 – 2021) van Studio Klarenbeek & Dros. Foto: Wendy Varela.
Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Kop en schotel van geperst zeewier (2020 – 2021) van Studio Klarenbeek & Dros. Foto: Wendy Varela.
Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Boijmans drinkglas van algen (2017) van Studio Klarenbeek & Dros. Foto: Wendy Varela.
Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Boijmans drinkglas van algen (2017) van Studio Klarenbeek & Dros. Foto: Wendy Varela.

Op dit moment spelen urgente zaken zoals klimaatverandering, sociale ongelijkheid en het verlies aan biodiversiteit. Hoe anticipeert het verzamelbeleid van het museum op deze onderwerpen? In Vooruitkijken: Objects of Change zetten we je aan het denken over de nieuwe verzamelcriteria. Als we over 85 jaar terugkijken op de collectie welke verzamelde objecten zijn dan relevant? In het depot zie je niet één toekomst, maar verschillende scenario’s. Een samenwerking met Museum of 21st Century Design, kunstenaar en ontwerper Christien Meindertsma, kunstenaar Melle Smets, Academie voor Beeldvorming, Bakkerij de Eenvoud, partners van Het Huis van de Toekomst en journalist Kris De Decker. Het is hoog tijd om de toekomst inleefbaar en bespreekbaar te maken.

Fordlandia (Fordlandia) (2012-2013)

Start Vooruitkijken: Objects of Change met Fordlandia (Fordlandia) van kunstenaar Melanie Smith. Deze film geeft in retrospectief een andere lezing van het modernisme van de 20e eeuw. De film verbeeldt hoe utopische idealen door tijd en de natuur kunnen worden ingehaald. De sferische documentatie laat zien dat de geschiedenis soms heel anders loopt.

Fordlandia (Fordlandia) (2012-2013)
Foto: Lotte Stekelenburg.

Museum of 21st Century Design

Museum of 21st Century Design (M21D) draagt bij aan een betere toekomst door het bestuderen en promoten van design dat het klimaat en de samenleving verbetert. Ze hebben geen permanent gebouw. In plaats daarvan creëert M21D communities rond online en fysieke tentoonstellingen die plaatsvinden op verrassende locaties. Het museum richt zich niet op het verleden, maar juist op de toekomst. Op conversatie, niet op behoud.

Museum of 21st Century Design
Foto: Denzel Feurich.

De zachte stad (2021)

Op veel plekken in Rotterdam houden schapen het gras kort. Deze schapen produceren 5.000 kilo wol per jaar dat voorheen bestempeld werd als afval. In plaats van het te verbranden, kreeg ontwerper Christien Meindertsma in het voorjaar van 2022 deze ‘afval-wol’ van de gemeente. Door de wol industrieel te wassen, spinnen en bewerken, onderzoekt Meindertsma de kwaliteit van het materiaal. Rotterdamse wol is zeer bruikbaar. Naast garen om warme truien, winterse mutsen of wollen tweeds te maken is het wol ook in te zetten als vilt voor de interieur-, bouw- en muziekindustrie. Dit onderzoek biedt een nieuw perspectief op een afvalstroom van de stad. Bekijk de verschillende stappen van haar onderzoek, de wollen producten waaronder een karpet getuft door CS rugs en de begeleidende film die ze maakte met filmmaker Roel van Tour.

Dit werk wordt geschonken aan de museumcollectie door Gemeente Rotterdam. Lees meer over dit project op www.dezachtestad.nl.

De zachte stad (2021)
Foto: Denzel Feurich.

Menskrachtcentrale: scenario 3 de wijk op menskracht (2019-2030)

Steden zoals Rotterdam willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Kunstenaar Melle Smets zoekt in zijn werk naar alternatieve leefvormen en ontwikkelt deze als kunstwerken in de stad. Maar wanneer is de stad klimaatneutraal? Samen met journalist Kris De Decker stelt Smets de mens voor als de meest duurzame energiebron op aarde. Kunnen wij in een samenleving op menskracht onze moderne leefstijl voortzetten?

Het antwoord is ja. In 2019 opent in de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijken het Huis van de Toekomst, een buurthuis opgericht in samenwerking met de Academie voor Beeldvorming en Bakkerij de Eenvoud. Hier bouwen buurtbewoners prototypen voor de samenleving op menskracht. De tekening laat een wandeling door de wijk in het jaar 2050 zien. Hoe leven Rotterdammers in de klimaatneutrale toekomst op menskracht?

Menskrachtcentrale: scenario 3 de wijk op menskracht (2019-2030)
Foto: Lotte Stekelenburg.

Online tentoonstelling 'De menskrachtcentrale (2050)'

De tekening van Melle Smets die te zien is in 'Vooruitkijken: Objects of Change' maakt ook onderdeel uit van de online tentoonstelling 'De menskrachtcentrale (2050)'. Deze tentoonstelling neemt je mee naar de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijken (BoTu) in 2050 en verbeeldt een speculatief scenario waarin bewoners hun eigen energie opwekken voor alles wat ze nodig hebben. Je komt er meer te weten over verhalen van de wijk, over thema’s als energie en samenwerken en over verschillende kunstwerken uit de collectie van het museum.

Activiteiten bij Vooruitkijken

 

Inloopworkshop Labelwriting: change the object

12, 15, 19, 26 juli & 2, 9, 26 augustus 2023 | 12:00-15:00 | educatieatelier | gratis, aanmelden niet nodig

Stap in de schoenen van een onderzoeker uit de toekomst en beschrijf objecten uit het depot met een kunst-futuristische blik. Hoe zouden we over 100 jaar naar deze voorwerpen kijken en waarom bewaren we ze eigenlijk? Passen de objecten nog wel in de nieuwe wereld of gaat de klimaatcrisis de toekomstige functie van gebruiksvoorwerpen veranderen?

Tijdens deze workshop bezoek je samen met een conservator uit de toekomst de tentoonstelling Vooruitkijken: Objects of Change en schrijf en teken je je eigen titelkaartjes. Ten slotte is het aan jou het voorwerp te veranderen zodat het past in de toekomstige wereld. Wat denk je van een stofzuiger op menskracht of een afvalbak die zelf vuilniszakken maakt van het weggegooide plastic? Change the object! 

Kunstspreekuur: welk ontwerp is toekomstbestendig?

Zaterdag 26 augustus 2023 | 13:00 - 15:00 | educatieruimte, 2e verdieping | gratis, aanmelden verplicht

Musea bewaren objecten voor toekomstige generaties. Wat als onze nakomelingen de voorwerpen die we voor hen bewaren zouden kunnen uitkiezen? Museum Boijmans Van Beuningen en Museum of 21st Century Design nodigen je uit om een object van thuis mee te nemen en erachter te komen hoe toekomstbestendig het eigenlijk is. Conservatoren en andere specialisten beoordelen dit met een blik uít de toekomst!

Heb jij een object in huis dat volgens jou over 100 jaar nog relevant is? Breng dit dan op zaterdag 26 augustus 2023 mee naar Depot Boijmans Van Beuningen en vertel ons waarom jij vindt dat dit bewaard moet worden. Een team, met daarin onder anderen conservator design Annemartine van Kesteren (MBVB) en een specialist van M21D, bekijkt met een toekomstige blik wat de waarde is van het object. Wie weet wordt jouw object door deze commissie geselecteerd voor opname in de tentoonstelling Vooruitkijken: Objects of Change.

Meld je uiterlijk vrijdag 18 augustus 2023 aan via chrisje.loman@boijmans.nl en stuur in je mail een omschrijving en foto van jouw object mee. 

Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Asbak van glas (1952), onderdeel van Brushash (2000) van Wilfried Scheuer. Foto: Wendy Varela.