:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
23 February 2018

Tussen kunst en klank

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Museum Boijmans Van Beuningen brengen muziek en beeldende kunst samen voor middelbare scholieren.

Bij het horen van muziek denken we niet automatisch aan beeldende kunst en bij het zien van een beeldend kunstwerk denken we niet meteen aan muziek. Toch liggen horen en zien dichter bij elkaar dan je in eerste instantie vermoedt. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Museum Boijmans Van Beuningen willen met het project ‘Tussen kunst en klank’ middelbare scholieren laten ervaren dat deze twee verschillende disciplines veel met elkaar gemeen hebben. De combinatie van muziek en beeldende kunst kan tot verrassende resultaten leiden. Beiden bezitten de kracht elkaar te versterken en inspireren.

Kandinsky en Schönberg

Een mooi voorbeeld van twee kunstenaars die elkaars werk beïnvloedden is de schilder Wassily Kandinsky en componist Arnold Schönberg. Dat blijkt bijvoorbeeld uit dit fragment van een briefwisseling tussen de twee:

Zeer geachte professor! […] ons beider streven en onze hele manier van denken en voelen hebben zo veel gemeenschappelijks, dat ik mij volkomen gerechtigd acht u mijn sympathie te betuigen. U heeft in uw werk verwezenlijkt waarnaar ik in de muziek zozeer verlangde. Het zelfstandig gaan door de eigen lotsbestemmingen, het eigen leven van de afzonderlijke stemmen in uw composities, dat is precies wat ik ook in schilderkunstige vorm trachtte vinden. […] Met oprechte sympathie en hoogachting, Kandinsky.’

Zeer geachte heer […]. Ik verheug me buitengewoon wanneer het een kunstenaar is, in een andere kunstvorm werkend dan ik, die verwantschap met mij voelt. […] Wanneer de kunstenaar een maal zover is dat hem in de ritmen en toonwaarden alleen de expressie van innerlijke processen, innerlijke beelden voor ogen staan, den zal het ‘object der schilderkunst’ ophouden nog langer alleen het reproducerende oog toe te behoren. […] ik hoop spoedig van u te horen. Tot die tijd groet ik u allerhartelijkst, Arnold Schönberg.’

Kandinsky en Schönberg
Foto: Bob Bruyn

Wassily Kandinsky, Lyrisches, 1911, Museum Boijmans Van Beuningen

Het werk Lyrisches van Kandinsky uit 1911 kan in samenhang gebracht worden met het 1e deel uit het Tweede Strijkkwartet Opus 10 van Schönberg uit 1934. Net zoals sommige mensen kleuren kunnen ‘proeven’ is het zien van geluid een vorm van synesthesie waar Kandinsky een verbeelding aan gaf. Zo zouden de manen van het paard gelinkt kunnen worden aan pianotoetsen of een schelle trompet. En de zwarte strepen suggereren een snel muziekstuk.

video: Rotterdams Philharmonisch Orkest

Tijdens 'Tussen kunst en klank' speelden vier ensembles bijpassende muziekstukken op zaal: houtblazers, strijkers, slagwerk en koperblazers. Museumdocenten bespraken vervolgens de ervaringen van de leerlingen en vergeleken die onder andere met de keuze van musici voor een bepaald muziekstuk. Onderstaande video geeft een impressie van deze unieke privéconcerten.

Video: Simone Lilmoes

Meer informatie

Houd voor de actuele programmering en reserveringen onze website in de gaten.

Klik hier voor meer informatie over het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Yannick laat zien hoe je moet dirigeren en Matthew vertelt meer over hoe het is om te spelen in een orkest. Het hele orkest in actie zien kan hier.

Kachiri van Zwam
Medewerker educatie en publieksbegeleiding