:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
28 May 2015

Beauty is in the eye of the beholder?

Onlangs had een groep bezoekers een wel hele unieke museumervaring. Tijdens het bekijken van schilderijen kregen zij namelijk een zogenaamde ‘eye-trackbril’ op. Deze speciale bril registreert oogbewegingen tot in detail. Dit is geen nieuwe educatieve activiteit van Museum Boijmans Van Beuningen, maar onderdeel van een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het doel van het onderzoek: inzicht krijgen in de relatie tussen de culturele achtergrond van mensen en hoe zij naar kunst kijken.

IMG_5672

Oogbewegingen kunnen veel vertellen over de kijker. De manier waarop ogen een schilderij aftasten kan worden gekoppeld aan persoonlijke interesses en ervaring met kunst. Hoe kijken mensen met veel of weinig kunstkennis eigenlijk naar hetzelfde werk van bijvoorbeeld Mondriaan? Inzichten hierin kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van kunsteducatie en –presentatie.

Naar verwachting zijn de onderzoeksresultaten rond augustus bekend. Wij kijken er alvast naar uit.

Meer weten over eye-tracking onderzoek? Kijk dan eens op de volgende sites:

Het onderzoek is opgezet door student Merel van Engelen, Prof. dr.  Koen van Eijck, en Noah van Dongen van de Erasmus Universiteit Rotterdam, afdeling Kunst- en Cultuurwetenschappen. Het vond plaats van 20 tot 22 maart 2015 in zaal 36 van Museum Boijmans Van Beuningen.