Zonder tijdslot kun je het depot niet bezoeken
Ontdek het depot eenmalig of vaker als een privilege- of vriendenpashouder
Wil jij ook meer Boijmans beleven of geef je een Vriendschap cadeau? Word dan Vriend en word uitgenodigd voor de jaarlijkse Museumpark Vriendendag. Zien we jou of jouw vriend snel in het depot?
Roelof Prins is directeur van Stichting De Verre Bergen en bestuurslid van Stichting Collectiegebouw. Vanuit beide functies is hij nauw betrokken bij het depot.
Waar komt die naam ‘De Verre Bergen’ vandaan?
De Verre Bergen heeft mooie associaties met begrippen als toekomst, perspectief en ambitie. Als filantropische instelling hebben wij de ambitie om onze stad nog beter en mooier te maken. We richten ons vooral op sociaalmaatschappelijke initiatieven. Altijd in Rotterdam, want onze wereld houdt op bij de gemeentegrenzen.
Bij het depot gaat het niet over een maatschappelijk probleem, maar over kunst. Is er toch een verband met jullie andere activiteiten?
Wij financieren uiteenlopende projecten en het depot is inderdaad een buitenbeentje. Maar wat ons enorm aansprak is dat je hiermee iets heel nieuws doet in de museumwereld. Namelijk dat je je hele collectie zichtbaar maakt voor het publiek. En dat je dat niet doet in het museum zelf, maar ‘ongecureerd’ in een depot laat zien wat je allemaal hebt. Zodat bezoekers kunnen zeggen: dit zijn voor mij de tien dingen die ik mooi vind of die ik bij elkaar vind passen. En het gaat natuurlijk om de collectie van de stad, die in beheer gegeven is aan Museum Boijmans Van Beuningen om er als een goede huisvader voor te zorgen. Het is geweldig dat Rotterdammers straks al hun eigen kunstschatten kunnen bekijken.
De stichting is al heel lang betrokken bij het depot?
Al in 2009 was duidelijk dat het museum een nieuw depot nodig had. Als je daarvoor een grote ‘doos’ in een weiland zou bouwen met een hek eromheen, zou dat al een flink bedrag kosten. En wanneer je het zou realiseren als een publiek toegankelijk gebouw, dus ook om bezoekers van buiten aan te trekken, zou het nog een aantal miljoenen méér kosten. Toen hebben wij gezegd, dan leggen wij dat verschil bij. De teller is sinds die tijd nog wel wat opgelopen, maar dat terzijde.
Het gaat echt om grote bedragen, waarom zijn jullie overtuigd dat dit een goede investering is?
Museum Boijmans Van Beuningen is de belangrijkste cultuurdrager van de stad. En het is de ambitie van Rotterdam om een wereldstad te zijn. Nu, dan moeten je faciliteiten ook van wereldniveau zijn. En toegegeven, er zit ook een competitief element in. We zien hier in de zomer dagelijks dat cruiseschepen aankomen en dat dan 80% van de passagiers naar Amsterdam gaat. Het zou heel leuk zijn als een groter aantal zou zeggen: ik wandel hier naar het museum en het depot toe, want die zijn ook superinteressant om te bezoeken.
Welke verwachtingen hebben jullie verder van het depot?
Ook wij hopen dat het gebouw iconisch wordt in de stad. Daar zit trots achter, maar ook ‘excitement’. Het depot heeft een wowfactor, misschien nog wel meer dan de Markthal. Qua architectuur en qua staaltje technisch vernuft is het echt heel bijzonder. Het depot is, als je de bouwers van BAM mag geloven, nog het beste te vergelijken met een stuwdam. Ook bijvoorbeeld qua hoeveelheden beton en staal die erin gaan.
'Het depot heeft een wow-factor, misschien nog wel meer dan de Markthal.’
Roelof Prins, Directeur Stichting De Verre Bergen.
Hoe houden jullie als medefinancier de vinger aan de pols?
Dat kunnen we heel effectief doen omdat Stichting Collectiegebouw, waar de gemeente en wij gezamenlijk het bestuur van vormen, de eigenaar van het depot is. Als bestuurder ben je sterk betrokken bij alle aspecten van de bouw. Zo ben ik zelf naar de fabriek in China geweest om te zien hoe de dubbelgekromde spiegels voor de buitenwand gemaakt worden. Dat luistert heel nauw, want je wilt een gevel waar alle spiegels naadloos op elkaar aansluiten. Diezelfde betrokkenheid kwam naar voren bij de vitrines voor het atrium. Die zijn gigantisch, wel tien meter hoog, met deuren van acht meter hoog, uit één stuk glas. Daarover moest snel een besluit worden genomen, voordat het dak op het depot geplaatst zou worden. Het museum had hiervoor geen budget, daarom hebben wij die vitrines betaald. Onze betrokkenheid is dus ook het zorgen dat de dingen gebeuren die noodzakelijk zijn om de gewenste kwaliteit te krijgen.
Jullie doel is om Rotterdam nog beter en mooier te maken. Wat draagt het depot daaraan bij?
Het nieuwe depot heeft een belangrijke ‘spin-off’ naar de omliggende straten. De hele omgeving van het Museumpark wordt vergroend. De leefbaarheid zal daardoor toenemen en het gebied wordt een mooie ontmoetingsplek voor Rotterdammers en bezoekers van buiten.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Depot Journaal #3 dat deel uitmaakt van een serie van 6. Wil je graag alle gedrukte edities thuis ontvangen? Stuur dan een email naar info@boijmans.nl met je volledige naam en adres, plus de vermelding ‘ontvangst Depot Journaal’.