:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

'Het depot maakt kunst toegankelijk voor iedereen.'

Interview met Said Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme Rotterdam.

Van krantenjongen tot wethouder. Zo kun je in het kort de carrière van Said Kasmi omschrijven. Begonnen met een krantenwijkje is hij opgeklommen naar het college in het Rotterdamse stadhuis. Via school kwam hij in contact met kunst en cultuur. Dat is iets wat hij nu anderen wil gunnen: goed onderwijs en cultuureducatie die verbindend is. Daarbij ziet hij ook mooie kansen voor het nieuwe depot.

'Het depot is verbindend, omdat het uiteenlopende groepen mensen bij elkaar gaat brengen.’

Wethouder Said Kasmi.

Deze wethouder is dus een Rotterdammer in hart en nieren?

Ja, ik ben geboren in Marokko, maar Rotterdam is de stad waar ik leerde lopen en praten. Hier heb ik mij altijd thuis en veilig gevoeld. Als wethouder kan ik iets terugdoen voor deze geweldige stad. Ik wilde per se onderwijs in mijn portefeuille, want daarmee kun je méér kansengelijkheid tussen mensen creëren. En dat is voor mij de belangrijkste drijfveer.

Waarom is cultuureducatie zo belangrijk?

Cultuur is iets wat veel mensen niet van huis uit meekrijgen. Ik spreek uit ervaring. Als kind van gastarbeiders ging ik nooit naar een museum. Later wel, dat ging via school. Via cultuureducatie verbreed je de horizon van jonge mensen en daarmee vergroot je hun wereld. Verder kunnen ze via kunsthobby hun talent ontwikkelen. En met die creativiteit compenseren ze andere zaken, zoals de taalachterstand die sommige kinderen nu eenmaal hebben.

Foto: Fred Ernst.

Is cultuur ook een verbindende factor in de samenleving?

Cultuur in de stad draagt bij aan het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid. En het is ook een belangrijke sector voor maatschappelijke vraagstukken. Creativiteit en ‘out-of-the-box’ denken zijn essentieel voor een stad, ook bij gebiedsontwikkeling en de energietransitie. Cultuur en kunst spelen een grote rol als het gaat om breed bewustzijn creëren én frisse oplossingen bedenken.

Hoe kan het depot een rol spelen bij het meer toegankelijk maken van kunst en cultuur voor alle Rotterdammers?

Cultuur is altijd verbindend, want het zorgt voor ontmoetingen. Bijvoorbeeld in musea en in theaters, waar je gelijkgestemde mensen tegenkomt. Het depot is nóg sterker verbindend, omdat het uiteenlopende groepen mensen bij elkaar gaat brengen. Sommigen komen af op de bijzondere architectuur, anderen willen de collectie zien en weer anderen komen voor het park of het restaurant. Het depot is voor iedereen interessant, ongeacht leeftijd, opleiding of achtergrond.

Wat vindt u zelf van het depot?

Een echte eyecatcher! Een uitnodigend én gedurfd gebouw, dat heel goed past bij Rotterdam. Heel bijzonder ook. Ik heb veel gereisd, veel landen en steden bezocht, maar zoiets heb ik nog nooit gezien. Als wethouder ben ik trots dat na de Euromast, de Kubuswoningen en de Markthal er nu weer zo’n iconisch gebouw in Rotterdam bijkomt. En, dit wil ik ook noemen, het depot maakt deel uit van een groter stadsplan. Zo gaan we het Museumpark en de directe omgeving vergroenen en aantrekkelijker maken.

Het depot wordt vast een publiekstrekker, maar niet iedereen is tegenwoordig even enthousiast over massatoerisme…

Het probleem is dat in het verleden toerisme alleen als economische factor is benaderd. In Rotterdam doen we dat anders. Hoe kan toerisme bijdragen aan de opgaven en doelstellingen van de stad? Het antwoord op die vraag staat centraal in mijn beleid. Het gaat erom dat je eerst moet kijken naar wat goed is voor Rotterdam en de Rotterdammers en dat je dáár je beleid op moet ontwikkelen. In Rotterdam willen we qua toerisme ons onder meer richten op cultuur- en architectuurliefhebbers. Het nieuwe depot past perfect in die visie.

Leerlingen bouwen een toren van Babel tijdens ‘Boijmans in de Klas’. Foto: Fred Ernst.
Leerlingen bouwen een toren van Babel tijdens ‘Boijmans in de Klas’. Foto: Fred Ernst.

Nog even terug naar uzelf, waar houdt wethouder Kasmi het meeste van?

Ik heb een brede portefeuille, van onderwijs en cultuur tot toerisme en horeca. Beroepshalve kan en wil ik geen voorkeuren uitspreken. Maar persoonlijk houd ik heel veel van klassieke muziek, film en dans. Ooit hoop ik nog eens tijd te hebben om zelf te gaan musiceren. Maar voorlopig geniet ik vooral van al het moois dat anderen bedenken en maken. En straks mag ik als wethouder ook nog eens het depot openen… hoe mooi wil je het hebben?!

Depot Journaal

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Depot Journaal #4 dat deel uitmaakt van een serie van 6. Wil je graag alle gedrukte edities thuis ontvangen? Stuur dan een email naar info@boijmans.nl met je volledige naam en adres, plus de vermelding ‘ontvangst Depot Journaal’.