:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Au Poil (Perfect)

Au Poil (Perfect)

Man Ray (in 1971)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Au Poil (Perfect)
Materiaal en techniek Papier , stempelinkt , haar , perspex en metaal
Objectsoort
Ready made > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 17,1 is not a valid BCD value cm
Hoogte Error: 24,7 is not a valid BCD value cm
Diepte 23 cm
Makers Kunstenaar: Man Ray
Inventarisnummer MB 1991/8 (MK)
Credits Aankoop 1991
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1991
Vervaardigingsdatum in 1971
Signatuur rechtsonder: Man Ray
Inscripties linksboven; .... au poil
Gerechthebbenden © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018
Herkomst Arturo Schwarz, Milaan 1971; Diego Strasser, Verona; Gianni Morghen, Arco; Galerie A, Amsterdam 1991
Tentoonstellingen Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014
Interne tentoonstellingen Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
Surrealism and Beyond (2016)
Externe tentoonstellingen Man Ray (2018)
Dal nulla al sogno (2018)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Literatuur A. Schwarz, Man Ray: The Rigour of Imagination, New York 1977, p. 159, cat.nr. 277 Man Ray, J.H. Martin, Man Ray: Objets de mon affection, Parijs 1983, p. 157, cat.nr. 181 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 85
Materiaal
Object
Geografische herkomst Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen, Digitising Contemporary Art

Auteur: Marijke Peyser

Man Ray, 'Au poil', 1971, kwast en foto ('Demain'), 24 x 17 cm, 7/50. Milaan, Collectie Vera en Arturo Schwarz

In 1971 maakt Man Ray zijn laatste readymade: Au poil. Er worden vijftig gesigneerde en genummerde exemplaren vervaardigd. Au poil is samengesteld uit twee stukken perspex waartussen een plat kwastje is geklemd. Alleen de nummers één tot en met acht van deze reeks bevatten tevens de foto Demain, een naaktportret van een vrouw dat Man Ray in 1924 maakte.[1] Man Rays biograaf Arturo Schwarz ontvangt nummer 7 uit deze serie van vijftig, die is voorzien van de opdracht ‘for Arturo Schwarz’. De versie in het bezit van Museum Boijmans Van Beuningen moet het helaas stellen zonder de foto die, wanneer aanwezig, de betekenis van het geheel duidelijk maakt. Au poil is een gebruikelijke Franse uitdrukking om iets ‘perfects’ aan te duiden. De geportretteerde dame is à poil, naakt. Het geheel, dus met de foto, is au poil, perfect. Het schaamhaar van de vrouw wordt weergegeven met een perfecte driedimensionale realiteit, au poil, wanneer het haar van de kwast op de juiste plek wordt geplaatst.[2]

In het tweede nummer van het surrealistische tijdschrift La Révolution surréaliste (januari 1925), wordt Demain afgebeeld.[3] Met opzet wordt de foto zo afgedrukt dat de contouren van het model vaag blijven en in de donkere achtergrond opgaan. Het doel is een begoocheling te realiseren. Dit verkregen droombeeld beantwoordt in alle opzichten aan de doelstellingen van de surrealisten.[4] De identiteit van de geportretteerde vrouw is bekend: het is Kiki de Montparnasse, pseudoniem van Alice Prin. Zij was een bekende persoonlijkheid in Montparnasse in de jaren twintig: behalve kunstenaarsmodel, was ze ook zangeres, actrice en schilderes. Ze ontmoet Man Ray kort na zijn aankomst in Parijs in 1921 en wordt zijn muze en model. Man Ray heeft haar talloze malen gefotografeerd, onder meer in Noire et blanche (1926) en Violon d’Ingres (1924). Ook speelt Kiki een rol in Emak Bakia, Man Rays surrealistische film die op 23 november 1926 in Parijs in première gaat.

De foto Demain is de middelste van Man Rays fotografische drieluik Hier, Demain, Aujourd’hui (1924) en is identiek aan de naaktfoto die een essentieel onderdeel uitmaakt van de readymade uit 1971.[5] Een saillant detail voegt een extra dimensie toe aan Au poil. Bij fotografisch werk was het gebruikelijk te retoucheren. Onvolkomenheden werden dikwijls weggewerkt. Soms gebeurde het dat retouches toegevoegd werden. Dit was ook het geval bij naaktfoto’s van Kiki, die doodongelukkig was omdat zij geen schaamhaar had.[6] Op de naaktfoto van Kiki tussen de perspex platen van de readymade was een retouche niet nodig: het kwastje zorgt daarvoor.

Noten

[1] Zie Schwarz 1980, p. 371, nrs. 276, 277.

[2] Idem, pp. 167-168.

[3] Idem, p. 296.

[4] Zie Kisters in deze publicatie, pp. 11-19.

[5] Voor het drieluik, zie New York 2009a, p. 141. Voor de readymade die Schwarz ontving van de kunstenaar, zie Schwarz 1980, p. 150.

[6] Parijs 1998, pp. 74-75 en Baldwin 1988, p. 107.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Man Ray

Philadelphia 1890 - Parijs 1976

De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...

Bekijk het volledige profiel