:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gevaarlijk, bocht!

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gevaarlijk, bocht!
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 52 cm
Breedte 71,8 cm
Diepte 2 cm
Makers Kunstenaar: Willem van Leusden
Inventarisnummer 2866 (MK)
Credits Uit de nalatenschap van W. van Leusden, 1975
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1975
Vervaardigingsdatum in 1963
Signatuur rechtsonder: W.v.Leusden - 1963
Herkomst Volgens testamentaire beschikking van de schilder gekozen op 21 mei 1975 in zijn atelier uit de nalatenschap, als legaat aan het museum
Tentoonstellingen Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Humor - 101 jaar lachen om kunst (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 58
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Saskia van Kampen-Prein

Willem van Leusden, 'Hercules worstelt met Antaios', 1949, ets en aquatint, 336 x 225 mm (plaatrand), 407 x 269 mm (bladrand). Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen

De nadruk in de surrealismecollectie van Museum Boijmans Van Beuningen ligt op wat conservator Renilde Hammacher-Van den Brande ooit typeerde als de ‘historische’ surrealisten; de groep rondom André Breton. De Nederlandse surrealisten zijn weliswaar vertegenwoordigd, met werken van onder meer Piet Ouborg, J.H. Moesman en Wout van Heusden, maar minder met de bedoeling een compleet overzicht van deze kunstenaars te verzamelen.[1] De Nederlandse surrealisten raakten bekend met de grotendeels Parijse beweging via kunstenaar Willem Wagenaar, die in de Utrechtse Vinkenburgstraat 12 de kunst- en boekhandel Nord vestigt (1928-1934), waar hij onder meer buitenlandse surrealistische tijdschriften verkoopt. In 1931 richt hij Kunstzaal Wagenaar op aan de Nieuwegracht 25 en organiseert daar spraakmakende tentoonstellingen.[2]

Van Leusden werkt aanvankelijk in een constructivistische stijl en exposeert op tentoonstellingen van De Stijl in Parijs in 1923 en 1924. Onder invloed van Wagenaar en Moesman, enkele van de jongere kunstenaars aan wie hij tekenles geeft, raakt hij begin jaren dertig geïntrigeerd door het surrealisme. Het veroorzaakt een radicale omslag in zijn werk. Zoals Hans Redeker in 1975 opmerkt, komt Van Leusden pas in contact met het surrealisme als het verwijderd is geraakt van dadaïsme en de écriture automatique – hem trekt het surrealisme van de ‘geschilderde droomsymboliek à la Dalí’.[3] Van Leusden verwerkt de invloed die het surrealisme op hem heeft in eerste instantie in zijn grafische werk, en pas later in zijn schilderkunst.
           
Het schilderij Gevaarlijk, bocht! in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen is een vervreemdend droombeeld. Een verkeersbord waarschuwt voor een gevaarlijke bocht, maar in plaats van naar een weg, verwijst het naar een ingenieus gebogen urinoir. Uit beide kanten van dit groene smeedijzeren bouwwerk komen twee tijgers gelopen, een favoriet dier in Van Leusdens beeldtaal, die gevaarlijk ver zijn uitgerekt. Het schouwspel wordt gadegeslagen door een blote dame vanachter een raam. Deze hint naar vergankelijkheid, in de vorm van ontbindende tijgers, in combinatie met (een belofte van) seks en zondigheid is een terugkerend thema in het oeuvre van de surrealisten en van Van Leusden in het bijzonder.[4] Volgens de Duitse letterkundige Wolfgang Cordan (pseudoniem voor Heinz Horn), is Van Leusden een sleutelfiguur binnen het surrealisme die de essentie van het leven, het innerlijke in tegenstelling tot het uiterlijke, in zijn werk blootlegt.[5] Bijzonder aan dit werk is dat het door de toenmalige directeur van het museum, J.C. Ebbinge Wubben, is uitgezocht uit de nalatenschap.[6] Naast dit vrij late surrealistische schilderij heeft het museum ook een twintigtal bladen grafiek van de kunstenaar in de collectie.

Noten

[1] Het Centraal Museum in Utrecht heeft een uitgebreide collectie Nederlandse surrealisten.

[2] Zie Adelaar 1989, pp. 17-30.

[3] Amsterdam 1975, ongepagineerd.

[4] Adelaar/Van Asperen/Roding 1990, p. 171.

[5] Deurne/Leiden/Leeuwarden 1989, p. 25. Cordan schreef het ‘Essai over het surrealisme. Met een beschouwing over het werk van Willem van Leusden’ in 1935.

[6] Zie testament van Willem van Leusden en brief d.d. 22 mei 1975 van J.C. Ebbinge Wubben aan notaris A.C. Boogaard, in: archief MBVB, objectmap Willem van Leusden, Gevaarlijk, bocht!.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Willem van Leusden

Utrecht 1886 - Utrecht 1974

Bekijk het volledige profiel