:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het gehoor (een van de vijf zintuigen)

Het gehoor (een van de vijf zintuigen)

Hendrick Goltzius (in circa 1590-1599)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het gehoor (een van de vijf zintuigen)
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, rood krijt, wit gehoogd, op een rond stuk kardoespapier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 243 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Goltzius
Inventarisnummer H 4 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1599
Signatuur 'HG [ineen] / Ao 9[..]' gemonogrammeerd en gedateerd (rechtsmidden, in zwart krijt, laatste cijfer gedeeltelijk afgesneden, mogelijk een '3')
Conditie recto: linksonder scheurtje; verso:gedoubleerd
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Dirk Vis Blokhuyzen (1799-1869), Rotterdam; zijn veiling, Rotterdam (Lamme) 23-28.10.1871, lot 219 (‘Une jeune femme. A la pierre noire’); Ignatius F. Ellinckhuyzen (1814-1897), his sale, Amsterdam (Muller/Van Gogh), 16-17 April 1879, no. 103 (‘Jeune fille pinçant la guitare. Buste de ¾ dirigé à gauche’), fl 32, to FL [Lanna?]; Adalbert Freiherr von Lanna (1836-1909), Prague, his (†) sale Stuttgart (Gutekunst) 6-11 May 1910, no. 275, RM 11 to Meder; sale (Prince von Solms-Braunfels et al.), Amsterdam (De Vries), 24-25 January 1922, no. 218; Veuve Galippe, her sale, Amsterdam (de Vries), 27-29 March 1923, no. 342; Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; on loan to the museum since 1940
Tentoonstellingen Amsterdam 1934a, no. 109 (als Muziek); Rotterdam/Haarlem 1958, no. 14 (als Terpsichore)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Reznicek 1961, nr. 175 (als Gehoor, 1593); Veldman 1993, p. 312 (als Gehoor, 1593); Judson/Ekkart 1999, p. 176; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Een jonge vrouw met vrijwel onbedekte borsten speelt op een luit. Ze staat in een interieur met linksboven een schetsmatig getekend raam. Van de datering resteert alleen nog een 9 – het laatste cijfer is afgesneden, maar is mogelijk een 3. Er is wel geopperd dat deze jonge vrouw Terpsichore verbeeldt, een van de negen Muzen, de godinnen van de dichterlijke inspiratie en schone kunsten.1 Terpsichore is de muze van de zang en dans en wordt traditioneel met een snaarinstrument uitgebeeld, al wisselen bij de uitbeelding van de Muzen hun attributen nogal eens.2

Aannemelijker is echter dat deze vrouw met luit de personificatie van het Gehoor is. De vijf zintuigen waren in de Nederlandse kunst van de zestiende eeuw een veelvoorkomend thema. Tot de late zestiende eeuw werden zij uitgebeeld volgens een tamelijk vaste beeldtraditie, als vrouwelijke personificaties met attributen (zie ook inv. nrs. MB 1740, MB 1741, MB 1747, MB 1751). Voor het Gehoor was het vaste attribuut de luit. Reznicek en Veldman suggeerden dat Goltzius deze luitspelende vrouw tekende ten behoeve van een nooit uitgevoerde prentenserie met de vijf zintuigen, waarvan de andere vier voortekeningen dan dus verloren moeten zijn gegaan.3 Goltzius tekende de ontwerpen voor een dergelijke prentenreeks die gegraveerd werd door Nicolaes Clock en Cornelis Drebbel, waarin het Gehoor ook door een vrouw met luit verbeeld wordt.4 Een tekening in New York toont eveneens een luitspelende vrouw als personificatie van het Gehoor, al voegde Goltzius hier ook een hert toe, een dier dat vanwege zijn scherpe gehoor met luisteren in verband gebracht werd.5

Goltzius schiep met deze voorstelling een iconografisch type dat in de eerste helft van de zeventiende eeuw geliefd zou worden bij schilders als Gerrit van Honthorst, Hendrick Terbrugghen en Jan van Bijlert.6 Hun luitspeelsters zijn verworden tot genrevoorstellingen zonder allegorische betekenis; met tekeningen als deze staat Goltzius aan de basis van deze ontwikkeling.

Noten

1 Rotterdam/Haarlem 1958, nr. 14.

2 Vgl. Goltzius’ gravure met Tepsichore met een luit, uit een prentenreeks met De negen muzen van ca. 1592, New Hollstein 2012, nr. 133. Voor de Muzen en hun attributen Hall 1974, p. 217.

3 Reznicek 1961, p. 310; Veldman 1991-92, p. 312.

4 De tekening in Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv.nr. 15425, zie Reznicek 1961, nr. 174, als ca. 1586. Zie voor de prentenreeks Veldman 1991-92, pp. 309-310; New Hollstein 2012, nrs. 689-693 (de eerste staat werd uitgegeven in 1591, de tweede in 1596).

5 New York, The Metropolitan Museum of Art, inv.nr. 1994.87, see Orenstein 2007.

6 Zie bijvoorbeeld Judson/Ekkart 1999, nrs. 221-223.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was een graveur uit Haarlem. In het begin graveerde hij voornamelijk werken naar het ontwerp van andere kunstenaars, maar later ook zijn eigen...

Bekijk het volledige profiel