:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hearing (One of the Five Senses)

Hearing (One of the Five Senses)

Hendrick Goltzius (in circa 1590-1599)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Hearing (One of the Five Senses)
Material and technique Pen and brown ink, red chalk, heightened with white, on a round piece of cartridge paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Diameter 243 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Goltzius
Accession number H 4 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1590-1599
Signature 'HG [in ligature] / Ao 9[..]' monogrammed and dated (at centre right, in black chalk, the last digit partially cutt off, possibly '3')
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Dirk Vis Blokhuyzen (1799-1869), Rotterdam; his sale, Rotterdam (Lamme) 23-28.10.1871, lot 219 (‘Une jeune femme. A la pierre noire’); Ignatius F. Ellinckhuyzen (1814-1897), his sale, Amsterdam (Muller/Van Gogh), 16-17 April 1879, no. 103 (‘Jeune fille pinçant la guitare. Buste de ¾ dirigé à gauche’), fl 32, to FL [Lanna?]; Adalbert Freiherr von Lanna (1836-1909), Prague, his (†) sale Stuttgart (Gutekunst) 6-11 May 1910, no. 275, RM 11 to Meder; sale (Prince von Solms-Braunfels et al.), Amsterdam (De Vries), 24-25 January 1922, no. 218; Veuve Galippe, her sale, Amsterdam (de Vries), 27-29 March 1923, no. 342; Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Amsterdam 1934a, no. 109 (as Music); Rotterdam/Haarlem 1958, no. 14 (as Terpsichore)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Reznicek 1961, no. 175 (as Hearing, 1593); Veldman 1993, p. 312 (as Hearing, 1593); Judson/Ekkart 1999, p. 176
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Een jonge vrouw met vrijwel onbedekte borsten speelt op een luit. Ze staat in een interieur met linksboven een schetsmatig getekend raam. Van de datering resteert alleen nog een 9 – het laatste cijfer is afgesneden, maar is mogelijk een 3. Er is wel geopperd dat deze jonge vrouw Terpsichore verbeeldt, een van de negen Muzen, de godinnen van de dichterlijke inspiratie en schone kunsten.1 Terpsichore is de muze van de zang en dans en wordt traditioneel met een snaarinstrument uitgebeeld, al wisselen bij de uitbeelding van de Muzen hun attributen nogal eens.2

Aannemelijker is echter dat deze vrouw met luit de personificatie van het Gehoor is. De vijf zintuigen waren in de Nederlandse kunst van de zestiende eeuw een veelvoorkomend thema. Tot de late zestiende eeuw werden zij uitgebeeld volgens een tamelijk vaste beeldtraditie, als vrouwelijke personificaties met attributen (zie ook inv. nrs. MB 1740, MB 1741, MB 1747, MB 1751). Voor het Gehoor was het vaste attribuut de luit. Reznicek en Veldman suggeerden dat Goltzius deze luitspelende vrouw tekende ten behoeve van een nooit uitgevoerde prentenserie met de vijf zintuigen, waarvan de andere vier voortekeningen dan dus verloren moeten zijn gegaan.3 Goltzius tekende de ontwerpen voor een dergelijke prentenreeks die gegraveerd werd door Nicolaes Clock en Cornelis Drebbel, waarin het Gehoor ook door een vrouw met luit verbeeld wordt.4 Een tekening in New York toont eveneens een luitspelende vrouw als personificatie van het Gehoor, al voegde Goltzius hier ook een hert toe, een dier dat vanwege zijn scherpe gehoor met luisteren in verband gebracht werd.5

Goltzius schiep met deze voorstelling een iconografisch type dat in de eerste helft van de zeventiende eeuw geliefd zou worden bij schilders als Gerrit van Honthorst, Hendrick Terbrugghen en Jan van Bijlert.6 Hun luitspeelsters zijn verworden tot genrevoorstellingen zonder allegorische betekenis; met tekeningen als deze staat Goltzius aan de basis van deze ontwikkeling.

Footnotes

1 Rotterdam/Haarlem 1958, nr. 14.

2 Vgl. Goltzius’ gravure met Tepsichore met een luit, uit een prentenreeks met De negen muzen van ca. 1592, New Hollstein 2012, nr. 133. Voor de Muzen en hun attributen Hall 1974, p. 217.

3 Reznicek 1961, p. 310; Veldman 1991-92, p. 312.

4 De tekening in Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv.nr. 15425, zie Reznicek 1961, nr. 174, als ca. 1586. Zie voor de prentenreeks Veldman 1991-92, pp. 309-310; New Hollstein 2012, nrs. 689-693 (de eerste staat werd uitgegeven in 1591, de tweede in 1596).

5 New York, The Metropolitan Museum of Art, inv.nr. 1994.87, see Orenstein 2007.

6 Zie bijvoorbeeld Judson/Ekkart 1999, nrs. 221-223.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was an engraver from Haarlem. In the beginning he mainly engraved works designed by other artists, but later also used his own designs....

Bekijk het volledige profiel