:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
An Elegant Couple

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title An Elegant Couple
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, on parchment, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 172 mm
Width 132 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Lucas van Leyden
Accession number N 27 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600
Signature none
Watermark none (parchment)
Inscriptions 'L' (at lower right, in pen and black ink), '2189 hzg' (verso, at lower left, in pencil), 'P[..]' (verso, at upper right, in red chalk), 'L 5' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Art dealer Bernard Houthakker (1884-1963), Amsterdam to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (L.1023a), fl. 400, 1922 (‘Lucas van Leyden, twee figuren) [information museum]; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Dit elegante paar is gekopieerd uit De dans van Maria Magdalena, een gravure van Lucas van Leyden uit 1519 (afb. 1).1 Deze prent laat het wereldse leven van Maria Magdalena zien voordat zij door Christus werd bekeerd, een geliefd thema in eigentijdse religieuze toneelstukken.2 In de voorgrond danst Maria Magdalena met een man op de muziek van een trommelaar en een fluitspeler. Om haar heen staan en liggen minnende en pratende mensen. In het middengedeelte is de vrouwelijke heilige te paard gedurende de hertenjacht afgebeeld. Haar latere bekering wordt alleen duidelijk door haar hemelvaart in de achtergrond, en het aureool waarmee ze in elke scene is afgebeeld. Het dansende paar in deze tekening is nauwkeurig van Lucas’ prent overgenomen en heeft dezelfde afmetingen. Alleen het aureool bij Maria Magdalena is achterwege gelaten, waardoor elke verwijzing naar de heilige verdwenen is.

De maker probeerde de techniek van de gravure na te bootsen door de arceringen vrijwel exact na te tekenenen. Getekende kopieën naar gravures van Lucas waren rond 1600 zeer populair. Kunstenaars als Hendrik Hondius, Hendrick Goudt en Johannes en Hieronymus Wierix kopieerden in tekeningen of gravures zeldzame en kostbare prenten van de Leidse kunstenaar. Dit gebeurde zowel in opdracht van verzamelaars als voor de vrije markt. Zo vulde Hondius enkele lacunes in de collectie van Johannes Uyttenbogaert, voor wie hij de prenten van Lucas van Leyden verzamelde, aan met getekende kopieën van zijn hand. De gegraveerde en getekende kopieën van de gebroeders Wierix en Hendrick Goudt waren daarentegen vermoedelijk bedoeld voor de vrije markt.3 Het was blijkbaar een techniek om trots op te zijn: de tekeningen zijn vaak op perkament uitgevoerd en werden zelfs voorzien van een signatuur van de kopiïst. In tegenstelling tot de meeste van deze tekeningen naar Lucas, nam de maker van dit blad slechts een deel van de compositie over. Desondanks past de voorstelling binnen deze traditie van getekende kopieën naar prenten en moet het rond dezelfde tijd, circa 1600 gedateerd worden.

[caption id="attachment_14458" width="800" align="alignleft"]fig. 1 Lucas van Leyden. The dance of Mary Magdalene, 1519. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. no. RP-P-OB-1706fig. 1 Lucas van Leyden. The dance of Mary Magdalene, 1519. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. no. RP-P-OB-1706[/caption]

Footnotes

1 New Hollstein 1996, nr. 122.

2 Amsterdam 1978, pp. 39-40. Veldman in Leiden 2011, nr. 63.

3 Cornelis/Filedt Kok 1998, pp. 41-54, esp. p. 45-46; Van Ruyven-Zeman 2004, p. 246. Voorbeelden van kopieën naar Lucas van aan Hendrik Hondius zijn ondermeer in Amsterdam, Rijksprentenkabinet, Rustende Pelgrimsfamilie, inv. nr. 00:161, naar New Hollstein 1996, nr. 39 en Abraham verstoot Hagar en Ismaël, inv. nr. 00:165. Schapelhouman 1987, nrs. 35-36, ill., naar New Hollstein 1996, nr. 17; De afscheidskus, perkament, Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 9648. Cornelis/Filedt Kok 1998, ill. 34, naar New Hollstein, nr. 145a; Johannes Wierix, Een jongeman met een schedel, perkament, Oxford, Ashmolean Museum, inv. nr. 99. Parker 1938, nr. 99, naar New Hollstein, nr. 174; Hendrick Goudt, Virgillius in de mand, perkament, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1964-37. Schapelhouman/Schatborn 1998, nr. 119, ill., naar New Hollstein 1996, nr. 136.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist