:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Unrecognizable Sketch

Unrecognizable Sketch

Anoniem (in circa 1480)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Unrecognizable Sketch
Material and technique Black chalk and traces of brown ink
Object type
Drawing (verso) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 337 mm
Width 278 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 135 verso (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1480
Signature none
Condition folds, moisture damage, tiny holes, glue residue on the reverse
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark M. Marignane (L.187), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Maurice Marignane (b. 1879), Paris; Franz W. Koenigs (1881-1941) Haarlem, 1929; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Maastricht 2000, no 3 (anonynous Lower Rhine area, ca. 1450); Girona/Salamanca/Palma de Mallorca 2001, no. D3, p 78 col.ill
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Boon 1971, pp 63-66 (circle Hans Multscher) Revue de l’Art; cat. 1974, pp. 14-15, no. 3 (anonymous Cologne or Westphalia); Maastricht 2000, p. 196, no. 3
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Dit grote blad toont twee figuurgroepen die bij een Kruisiging horen. Links zijn de treurende Maria met Johannes de Evangelist, drie heilige vrouwen en twee soldaten getekend, terwijl rechts een groep soldaten en omstanders zijn weergegeven, van wie er een naar boven (naar Christus aan het kruis) wijst. Het betreft hier een modelblad voor twee figuurgroepen bij een kruisiging: het kruis met Christus is niet weergegeven en de twee groepen vormen tesamen niet een logische voorstelling.

Het afbeelden van veel figuren onder het kruis met een naarboven wijzende figuur rechtsvoor, geflankeerd door een rugfiguur is voornamelijk terug te zien bij Kruisigingsvoorstellingen in Keulen en het Nederrijn gebied, waar voorbeelden van zo’n beeldschema al vanaf 1415-20 aanwijsbaar zijn.1 Waarschijnlijk gaat het beeldtype terug op een gemeenschappelijk Zuid-Nederlands voorbeeld: het liet namelijk ook zijn sporen na bij kunstenaars aldaar, als Dieric Bouts (ca. 1415/20-1475) en Gerard David (1450/60-1523) en in de Noordelijke Nederlanden de Meester van de Tiburtijnse sibylle (actief ca. 1475-1495).2

Deze tekening is ook overgenomen naar voorbeeld, te zien aan de onderbroken en inconsequente lijnvoering van de figuren. De kunstenaar van deze tekening ontleende zijn motieven aan meerdere bronnen. De heilige vrouwen links doen denken aan het werk van Rogier van der Weyden, als het Zeven Sacramenten-triptiek, terwijl de mannen rechts kennis veronderstellen van schilderijen van de Meester van Flémalle (actief 1400-1440?).3 De stapeling van figuren, te zien aan de linkerzijde komt bovendien terug in het werk van Jan van Eyck.4

Aan de tekenaar kan vermoedelijk nog een ander blad worden toegeschreven: Christus en de schriftgeleerden in de tempel in Weimar, met hetzelfde watermerk. Dit werk is ook beïnvloed door de Meester van Flémalle.5 Hoewel de figuren daar meer een eigen karakter hebben, zien we in die tekening dezelfde verwrongen hoofden met grote nadrukkelijke ogen als in het Rotterdamse blad. Beide tekeningen worden traditioneel rond 1450 gedateerd. Vermoedelijk zijn ze echter rond 1480 vervaardigd.6 De gezichtstypen vinden namelijk aansluiting bij schilderijen vervaardigd rond die periode in het Nederrijn-gebied, zoals die van de Meester van de Jorislegende (actief 1460-1490).7 Toch wordt het blad hier besproken, gezien de Nederlandse bronnen die aan de voorstelling ten grondslag liggen.

Het geprepareerde blad laat sporen van intensief gebruik zien. De tekening is meer dan eens opgewerkt. Op sommige plaatsen is de inkt verdwenen en er zijn vouwsporen. De afgeronde toppen van de tekening zijn wellicht niet oorspronkelijk. Dergelijke tekeningen werden gebruikt als model in de werkplaats. Een ander voorbeeld van zo’n model met twee figurengroepen uit een Kruisigings-voorstelling, zonder dat het kruis zelf is afgebeeld, is een tekening door een navolger van de Meester van de Tiburtijnse Sibylle in Dresden.8 Door de figuurgroepen te verschuiven konden ze gebruikt worden voor nieuwe composities met de Kruisiging.9

Footnotes

1 Borchert in Maastricht 2000, p. 196.

2 De groep soldaten kan zijn oorsprong hebben bij Jan van Eyck (ca. 1390/1400 -1441), zie Kemperdick in Rotterdam 2012, p. 305, onder nr. 87.

3 Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 393-395; Leuven 2009, nr. 81, ill. Een voorbeeld van de Meester van Flémalle is diens Verloving van de Maagd, Madrid, Museo del Prado, inv. nr. 1817a, Frankfurt/Berlin 2008, nr. 9, ill.

4 Mondelinge suggestie Fritz Koreny, 16 April 2012. Zie bijvoorbeeld het zijluik met Kruisiging in New York van Jan van Eyck en een medewerker, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 33.92 ab; Ainsworth/Christiansen 1998, nr. 1, ill.

5 Boon 1971c, p. 64, ill. 2 Weimar, Schloßmuseum; H. Von der Gablentz, Zeichnungen alter Meister im Kupferstichkabinett der Groszherzoglichen Museum zu Weimar, vol. I, 1928, p. 12, ill. 12.

6 Met dank aan Stephanie Buck (mondelinge communicatie 17 mei 2011) en Guido Messling (e-mail correspondentie 29 oktober 2012), die beiden op basis van een foto voor een latere datering, rond 1480, pleitten.

7 Zie bijvoorbeeld het altaar met taferelen uit het leven van de Heilige Joris in Keulen, Wallraf-Richartz-Museum, inv. nrs. 114-118; F.G. Zehnder, Katalog der Altkölner Malerei. Kataloge des Wallraf-Richartz-Museums, Cologne 1990, pp. 250-258, ills. 168-172.

8 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 1980-412; Hojer in Dresden 2005, nr. 27, ill.

9 Koreny/Zeman in Antwerp 2002, p. 15. Zie bijvoorbeeld de tekening van rechtergroep van een Kruisafname, getekend in de stijl van Rogier maar toegeschreven aan een anonieme kunstenaar actief in Franken in het derde kwart van de vijftiende eeuw; Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, inv. nr. Hz 36; Zink 1968, nr. 35, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist