:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor Adam en Eva

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor Adam en Eva
Materiaal en techniek Zwart krijt, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 277 mm
Breedte 435 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 81 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1578-1579
Watermerk geen (vV, 7?P)
Inscripties 'Tintorett' (verso, r.m.o., pen in bruine inkt), '16' (verso, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken douanestempel 3.Hbf.St.Riehig / Berlin Mt.2, F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum van c. 1630-40, Elenco nr. 2; - ; Kunsthandel Paul Cassirer & Co., Amsterdam; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Haarlem 1926; Amsterdam 1929, nr. 299; Parijs 1935, nr. 712; Rotterdam 1952, nr. 96; Rotterdam 1957, nr. 43; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 111; Venetië/Florence 1985, nr. 36
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1926b, p. 19, pl. 25; Amsterdam 1929, nr. 299; Von Hadeln 1933, pl. 10; Parijs 1935, nr. 712; De Tolnay 1943/79, nr. 132, ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1660, pl. 108.2; Tietze 1948, pp. 45 ff; Haverkamp Begemann 1952, nr. 96; Haverkamp Begemann 1957, nr. 43, ill.; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 111, pl. 83; Schulz 1968, p. 90, fig. 83; Rossi 1975, p. 64 (afgewezen toeschr.); Rearick 1980, p. 34 onder nr. 12, p. 35 onder nr. 13; Aikema/Meijer 1985, nr. 36, ill.; Rearick 1996, p. 177 n. 3 (Jacopo); Rearick 2001, pp. 159, 227; Rossi 2007, nr. 64 (Jacopo); Marciari 2018, pp. 131, 141 n. 33
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo Tintoretto, 'De zondeval', 1577-1578, olieverf op doek, 265 x 370 cm, Scuola di San Rocco, Venetië. Foto Web Gallery of Art

Het oeuvre van Jacopo Tintoretto bevat een groot aantal figuurstudies, maar slechts weinig compositorische ontwerpen. Dit blad toont Adam en Eva in een ovaal en ruitvormig kader. De tekening, gekwadreerd voor overzetting, werd vervaardigd ter voorbereiding van De zondeval (afb.), een van de dertien plafondschilderingen in de Sala Grande van de Scuola di San Rocco in Venetië (1577‑1578).[1] Rossi trok de toeschrijving aan Jacopo aanvankelijk in twijfel, maar herzag in 2007 haar mening en werd het met de andere auteurs eens dat dit inderdaad een eigenhandig werk van hem is. In de kunsthandel bevond zich een tekening die werd toegeschreven aan Domenico Tintoretto (1560-1635) en van dit blad is afgeleid.[2] Daarin is vaag hetzelfde raster te onderscheiden, alleen niet volledig. Bovendien ontbreken beide kaders en Adams linkerbeen. De tekening volgt voornamelijk de contouren van de figuren die in vloeiende en soms herhaalde lijnen op papier zijn gezet.

In een andere, veel vroegere uitbeelding van deze scène, die onderdeel was van de plafondschilderingen in de Scuola della Trinità (1550‑1553) en zich nu in de Gallerie dell’Accademia in Venetië bevindt, is de houding van de figuren tegengesteld aan die in deze tekening: Adam leunt achterover en Eva buigt zich naar hem toe terwijl zij hem de appel aanbiedt.[3]

In een andere tekening in de Collectie Koenigs (I 74 recto) is een naakte mannelijke figuur in nagenoeg dezelfde liggende houding weergegeven als Eva in deze tekening. Alleen de stand van de rechterarm wijkt af. Die andere studie is waarschijnlijk gerelateerd aan het eerder gemaakte compositie-ontwerp voor het schilderij Paradiso, dat zich nu in het Louvre bevindt. De achterkant van dat blad (I 74 verso) toont drie tekeningen door elkaar heen, waarvan er één waarschijnlijk is gerelateerd aan de liggende figuur van Adam in het schilderij in de Scuola della Trinità, en een andere een herhaling is van de liggende figuur op de voorzijde van het blad. Het lijkt er sterk op dat Tintoretto teruggreep op deze eerder vervaardigde tekening die in de werkplaats als referentiemateriaal werd bewaard.

Noten

[1] De Vecchi 1970, nr. 223 D, afb.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 335, afb. 436.

[2] Tot voor kort in een Italiaanse privécollectie; Marciari (2018), p. 141, n. 33; veiling, Wenen (Dorotheum) 03.04 2020, lot 106, afb. Volgens de huidige auteur is deze tekening vervaardigd door Paul Cézanne, een bewonderaar van het werk van Tintoretto, getuige de dubbele contourlijnen van het silhouet.

[3] De Vecchi 1970, nr. 82 C, pl. 8. Zie ook de tekening inv. I 74.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel