:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Two Figures from a Manna Rain

Two Figures from a Manna Rain

Anoniem (in circa 1520)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Two Figures from a Manna Rain
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 218 mm
Width 135 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 70 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1520
Signature none
Watermark small crowned vase, surmounted by a quatrifoil (45x21mm, between P4-5), somewhat similar to Churchill 460 and 463 (generally French, resp. 1611 and 1650) and to Briquet 12618-12642 (type 'Pot', French, Champagne region, 1483-1571) (vH, 6P), similar watermarks in inv. nos N 6 and MB 1732. [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Condition repaired tears, folds, moisture stains
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Eugène Rodrigues (1853-1928), Paris; with the rest of his collection to art dealer Frederik Muller, Amsterdam, 1920; with the rest of the Rodrigues collection to A.W. Volz, The Hague; by whom sold (‘Collection R…’), Amsterdam (Muller), 12-13 July 1921, no. 138; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1929; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Antwerp/Maastricht 2005, no. 58; Paris/Rotterdam 2014, no. 13
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Gliesmann 2010, pp. 224-225, col.ill. 12, no. 77
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Hoewel lang is gedacht dat de twee figuren op deze tekening een studie waren voor een Kruisiging, toonde Gliesmann in 2010 aan dat beide figuren bedoeld zijn als onderdeel van een mannaregen (Ex. 16: 1-35).1 De omhooggerichte blikken kijken niet naar Christus aan het kruis maar naar de manna die uit de hemel neerdaalt. De twee figuren worden herhaald in een Mannaregen op één van de geschilderde buitenluiken van een Passieretabel in de Evangelisch-Lutherse kerk in Waase, Duitsland (afb. 1).2 Varianten van deze figuren zijn daarnaast te vinden in Manna-voorstellingen op diverse Antwerpse retabels, die merendeels geproduceerd zijn voor de Duitse markt.3

De Rotterdamse tekening is gemaakt aan de hand van een calqué. Bij deze procedure is de keerzijde van het prototype zelf of van een tussenblad ingesmeerd met zwart krijt, waarna de contouren van het model werden doorgedrukt met een metalen pen. Hierdoor hechtte het krijt zich aan het nieuwe blad, in dit geval de hier besproken tekening.4 Daarna werden de zo verkregen contouren met pen in inkt overgetrokken. De tekenaar werkte de voorstelling, vaak met het origineel voor zich, verder uit en veegde naderhand het krijt weg. In dit geval is de tekenaar halverwege opgehouden. In de achtergrond zijn krijtsporen zichtbaar waar niets mee is gedaan. Tot aan Gliesmanns identificatie van het onderwerp waren die sporen moeilijk te duiden. Dankzij vergelijking met het zijluik in Waase weten we nu dat de arm met de pofmouw, zichtbaar boven de man in de voorgrond, toebehoort aan een derde persoon die met zijn rechterhand de manna in een schaaltje opvangt en deze met zijn linkerhand in zijn mond stopt. De aanzet naar de drie figuren daar weer achter is met behulp van het schilderij nu ook herkenbaar. De linkerzijde van het blad is onregelmatig afgesneden. Toch kan er aan die zijde niet veel verdwenen zijn. De geschilderde voorstelling houdt aan die zijde op precies hetzelfde punt op. De tekening en het schilderij gaan dus terug op hetzelfde voorbeeld. De onuitgewerkte figuren in de achtergrond van deze tekening maken het onwaarschijnlijk dat zij zelf als model voor het retabel in Waase diende.

Beide geven een goed beeld van de wijze waarop Antwerpse werkplaatsen motieven onderling kopieerden en verspreidden. Aan de hand van tekeningen zoals deze, werd vrijelijk geput uit een breed repertoire van figuren en motieven voor schilderijen. In Waase gaat het om een geprefabriceerd retabel waarvan onderdelen in serie werden geproduceerd.5 Een aantal van de figuren afgebeeld op de overige luiken zijn ook gebaseerd op modellen die regelmatig werden hergebruikt. Dergelijke modellen werden vrijwel ongewijzigd overgenomen in de ondertekening op het paneel, inclusief kleurnotaties. Het teken boven het hoofddeksel van de vrouw kan als de letter g gelezen worden en is wellicht zo’n kleurnotatie. Het kan goed de kleur groen of geel aanduiden.6 Dit komt overeen met de gebruikte kleuren op de voorstelling in Waase, waar een deel van het hoofddeksel van de vrouw geel is, terwijl het landschap in de achtergrond in groentonen is weergegeven.

De hier gebruikte arceringstechniek werd veelvuldig toegepast bij de ondertekening van diverse Antwerpse retabels. Het wordt ook wel de ‘woodcut-convention’ genoemd, omdat het doet denken aan arceringen in houtsneden.7 De tekentechniek lijkt volgens Van den Brink nog het meeste op de ondertekening van schilderijen van Joos van Cleve (1485/90-1540/41) en de Meester van 1518. Ook dit sluit aan bij het Passieretabel in Waase, dat nog het meeste verwant is aan het werk van de Meester van 1518.8

Footnotes

1 Van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005, p. 144; Gliesmann 2010.

2 Met dank aan Niklas Gliesmann voor verwijzing naar dit Passieretabel in een e-mail van 16 januari 2011. Het altaar was vermoedelijk oorspronkelijk besteld voor de St. Nicolaaskerk in Stralsund, maar in ieder geval vanaf het begin van de achttiende eeuw aanwezig in de kerk van Waase. De Smedt, Kirchner en Nieuwdorp in Antwerp 1993, nr. 9.

3 Voorbeelden van deze voorstellingen en de onderlinge overeenkomsten en verschillen Gliesmann 2010, met name pp. 218-220 en 222-224.

4 Van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005, p. 144.

5 Antwerp 1993, p. 68.

6 Gliesmann merkt dit op in een e-mail van 19 januari 2009. Voor het gebruik van kleurnotaties in de ondertekening en een voorbeeld van de letter g; M. Leeflang, ‘Uytnemende schilder van Antwerpen’. Joos van Cleve. Atelier, productie en werkmethoden, Groningen  2007, pp. 77-80, ill. 47. Andere voorbeelden van kleurnotaties zijn de kopie naar de Opgraving van de heilige Hubertus van Rogier van der Weyden in dit museum (inv. nr. N 8) en een tekening met de Aanbidding der koningen door Ainsworth toegeschreven aan Joos van Cleve waarop zich kleurnotities in rood krijt bevinden. London, British Museum, inv. nr. 1977.0507.1. Ainsworth 1983, ill. 1. Met dank aan Micha Leeflang voor deze verwijzing.

7 Antwerp 1993, p. 68. Voor de woodcut-convention zie Leeflang 2007 (zie voorgaande noot), pp. 254-257 met verdere verwijzingen.

8 Antwerp 1993, p. 69. Leeflang (mondelinge mededeling) ziet door de met haakjes vergeven arceringen met name overeenkomst met ondertekening van de Meester van 1518.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist