:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mountain Landscape with the Journey to Emmaus

Mountain Landscape with the Journey to Emmaus

Pieter Bruegel (I) (in circa 1560)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Mountain Landscape with the Journey to Emmaus
Material and technique Black chalk (traces), pen and brush and gray and brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 244 mm
Width 371 mm
Artists Draughtsman: Pieter Bruegel (I)
Previously attributed: Jan Brueghel (I)
Accession number N 86 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1560
Signature none
Watermark none
Inscriptions 'bruegel' (at lower left, in pen and brown ink), 'brueghel' (verso, in the centre, in red chalk, possibly in late-16th-c. handwriting), 'BRUELLE' (verso, at lower left, in black chalk)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1926; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam/New York 2001, no. 83; Paris/Rotterdam 2014, no. 27
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Münz 1961, pp. 233-234, no. A23 (Jan Brueghel the Elder); Haverkamp Begemann 1964, p. 58 (not Jan Brueghel); Royalton-Kisch 2000, pp. 445-446 (Pieter Brueghel the Elder); Rotterdam/New York 2001, pp. 202-204, no. 83; Rotterdam/New York 2001, p. 34; Limouze 2002, pp. 19-20; Luijten 2002, p. 51; Serebrennikov 2002, p. 504; Marijnissen 2003, p. 402 (rejected); Sellink 2007, no. 99 (Pieter Bruegel the Elder); Ketelsen/Hahn 2011, p. 213; Sellink 2013, pp. 293-294, 301-302, 319 n. 19, fig. 2
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

In een bergachtig landschap lopen drie mannen door een weiland met koeien. In het dal beneden hen stroomt een brede rivier, waarlangs dorpen zijn gesitueerd. De tekening staat bekend als De reis naar Emmaüs (Lucas 24: 11-35). Tijdens deze reis vergezelde Christus na zijn wederopstanding twee van zijn leerlingen, zonder dat zij hem als zodanig herkenden. Pieter Bruegel tekende het onderwerp nog eens. Rond 1555-56 maakte hij een ontwerp voor een ets die werd uitgegeven door Hieronymus Cock.1

De voorgrond van dit landschap is zeer schetsmatig getekend. Met ferme hand definieerde Bruegel in korte hoekige lijnen het landschap, de personages en de koeien. Het berglandschap aan de linkerzijde werkte Bruegel met een lichtere toets en kortere lijnen al iets meer uit. Het dorp aan de rechteroever en de uiterwaarden op het middenplan zijn zeer gedetailleerd weergegeven. Mede als gevolg van de schetsmatige voorgrond, waarvoor we nauwelijks aanknopingspunten hebben in het werk van Bruegel, werd de tekening tot voor kort niet als eigenhandig beschouwd. Het was Royalton Kisch die het verband zag met de in 1560 gedateerde Konijnenjacht (afb. 1) in Parijs.2 Die tekening werd lange tijd beschouwd als een kopie naar een eigenhandige ets van Bruegel, totdat Mielke deze in zijn postuum uitgebrachte oeuvrecatalogus overtuigend teruggebracht binnen diens oeuvre.3 Daar zien we dezelfde opbouw van het landschap en gelijksoortige hoekige lijnen in de voorgrond, open getekende bomen en schematisch weergegeven dieren in de verte. Ook het gedetailleerd getekende middenplan bij de Emmausgangers is verwant aan Bruegels kenmerkende verfijnde tekentrant van strepen en stippeltjes, waarmee hij zijn ver doorgewerkte landschappen opbouwde. De kenmerkende vogels in de lucht en de, door Mielke als liggende drietjes omschreven, haaltjes, waarmee het gebladerte van de bomen in de voorgrond is aangegeven, zijn regelmatig terugkerende elementen in Bruegels werk. De energieke schetsmatigheid van de voorgrond is, misschien meer nog dan met de Konijnenjacht, vergelijkbaar met de verso van een tekening in Praag waarin zeilschepen op een rivier zijn getekend.4 De schematisch getekende reizigers kennen geen ander voorbeeld binnen Bruegels oeuvre. Bruegel had echter de gewoonte tijdens het tekenen van figuren zijn pen dichtbij het hoogste punt van het hoofd een moment stil te houden, waardoor er op dat punt meer inkt uit zijn pen vloeide. Dit is in deze tekening zichtbaar bij de twee reizigers rechts. De tekening is lokaal opgewerkt door een andere hand.5 Dit is zichtbaar langs de oevers en op de berghellingen, zoals bij het dorpsgezicht op de linkeroever in de achtergrond, waar de donkere arceringen en haaltjes de aanblik van de tekening verstoren. De Parijse Konijnenjacht is in dezelfde techniek opgewerkt, mogelijk door dezelfde hand. Deze misleidende toevoegingen droegen mogelijk bij aan de verwarring omtrent het auteurschap van beide tekeningen.

Het is de vraag waar deze vlotte schets toe diende. De Konijnenjacht is een voorstudie voor de enige ets die Bruegel eigenhandig heeft uitgevoerd. Wellicht diende deze tekening ook als ontwerp voor een eigenhandige ets. In tegenstelling tot ontwerpen die door een ander in prent werden omgezet, was het in zo’n geval niet nodig zijn eigen inventie volledig uit te werken in een nauwkeurig ontwerp. Het is ook mogelijk dat de tekening bedoeld was als voorstudie voor een schilderij. Bruegel maakte ongetwijfeld schetsen zoals deze als oefening of zoektocht naar oplossingen voor zijn complexe en gedetailleerde composities.6 In beide gevallen geeft deze tekening een uniek en tot voor kort onbekend inzicht in Bruegels werkmethodes.

[caption id="attachment_14464" width="800" align="alignleft"]fig. 1 Pieter Bruegel (I). Rabbit hunt, 1560. Paris, Fondation Custodia, Collection Frits Lugt, inv. no. 6959fig. 1 Pieter Bruegel (I). Rabbit hunt, 1560. Paris, Fondation Custodia, Collection Frits Lugt, inv. no. 6959[/caption]

Footnotes

1 Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. T. 5098. Mielke 1996, nr. 23, ill.; ets: New Hollstein 2006, nr. 56, ill.

2 Beide bladen zijn in 2000 in Parijs bij de Fondation Custodia naast elkaar bestudeerd door M. Royalton Kisch, M. Sellink, M. van Berge-Gerbaud en C. James. Royalton Kisch 2000, p. 446, noot van de auteur; Rotterdam/New York 2001, pp. 202, 204, n. 1.

3 Royalton Kisch 2000; Mielke 1996, nr. 53. Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 6959.

4 Prag, Národní Galerie, inv. nr. K 4493. Mielke 1996, nr. 22v, ill.

5 Opgemerkt door Royalton Kisch 2000, p. 446.

6 Sellink in Rotterdam/New York 2001, pp. 203-204.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Pieter Bruegel (I)

Brueghel circa 1526/1530 - Brussel 1569

Pieter Bruegel was born around 1525, probably in or near Breda. From 1551 he worked in Antwerp, at the time one of the most important cities in Western Europe....

Bekijk het volledige profiel