:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Episode from the Legend of St Jerome: the Lion and the Donkey

Episode from the Legend of St Jerome: the Lion and the Donkey

Anoniem (in circa 1510-1520)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Episode from the Legend of St Jerome: the Lion and the Donkey
Material and technique Pen and brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 126 mm
Width 186 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Jan Wellens de Cock
Accession number N 85 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1510-1520
Signature none
Watermark Crowned hand (fragment, 43x23mm, between P4-5 from the left, to the right of the centre on the bottom edge; vH, 6P, cropped quarto), similar to Briquet 11386-11398 (Northwest France, exported, doc. a.o. Neuburg 1535-1555). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Condition the corners diagonally cut off and repaired
Inscriptions 'K[..]' (verso, at lower left, in pencil), '2 ¼' (verso, at lower left, in pencil), '1553 / D11 / 6-2 / 177' (verso, at lower right, in pencil), 'D, 4' (verso, at upper left, in pencil), '8[..]' (verso, in the centre, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1926; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 1934, no. 15 (attributed to Jan de Cock)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Beets 1936, pp. 70-71 (Lucas Cornelisz. de Cock or Cornelis Cornelisz Kunst); Beets 1952, p. 13 no. 5 (Cornelis Cornelisz Kunst)
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

De episode uit het leven van de heilige Hieronymus, waarin zijn leeuw de gestolen ezel weer terugvindt, is vaak afgebeeld in de achtergrond van voorstellingen waarin Hieronymus zich terugtrekt in de wildernis. Het verhaal wordt verteld in de levensbeschrijving van Hieronymus in de Legende Aurea van Jacobus de Voragine.1

Na een verblijf van vier jaar in de woestijn bij Antiochië, vestigt Hieronymus zich in de buurt van Bethlehem, waar hij zich zijn verdere leven wijdt aan vasten, studie en het vertalen van het Oude Testament in het Latijn in opdracht van de paus. Hij krijgt aldaar veel volgelingen en er onstaat een kloostergemeenschap. Nadat Hieronymus een leeuw van een doorn heeft verlost, wordt het beest zijn vaste metgezel. Hieronymus laat de leeuw iedere dag de kloosterezel begeleiden bij het binnenbrengen van het brandhout vanuit het bos. De twee dieren wijken niet van elkaars zijde. Totdat op een dag de leeuw na een middagdutje de ezel nergens meer kan vinden. De kloosterlingen verdenken hem ervan het lastdier te hebben verorberd en laten hem voortaan zelf het hout naar binnen dragen. Na lange tijd ziet de leeuw een karavaan met kooplieden en kamelen die vooraf wordt gegaan door de vermiste ezel. Met een grote brul rent de leeuw naar de reizigers, die geschrokken vluchten. De leeuw neemt de ezel en de kamelen mee naar huis en bewijst daarmee zijn onschuld. De tekenaar verbeeldde het moment dat de leeuw met de ezel en twee kamelen voor Hieronymus staat, terwijl de kooplieden daarachter wegvluchten. In de achtergrond zien we Hieronymus nog eens. Hij wandelt terug naar het klooster. Achter hem loopt, schematisch weergegeven, de leeuw.

De tekening wordt traditioneel geassocieerd met Leiden en meer specifiek met Jan de Cock, ook bekend als Meester J. Kock.2 De arcerende opbouw van het landschap en de spitse Hieronymus doen inderdaad enigszins aan die stad en Cocks figuren denken. Toch zal de herkomst van de tekening eerder in Antwerpen liggen. De geschiedenis van Hieronymus was namelijk in de eerste helft van de zestiende eeuw een zeer geliefd thema bij schilders uit die stad. De tekening sluit dan ook goed aan bij Antwerpse landschappen met voorstellingen van Hieronymus, geschilderd in de traditie van Joachim Patinir en Herri met de Bles.3 De compositie van de tekening wordt, gecomprimeerd en vereenvoudigd, herhaald op een schilderij (afb), dat is toe te schrijven aan een anonieme Antwerpse schilder.4

Het paneel was vermoedelijk een zijluik van een altaarstuk, waarvan het middenpaneel mogelijk de Heilige Hieronymus in de wildernis verbeeldde. Het is niet waarschijnlijk dat de tekening het prototype is voor dit schilderij. Het ligt eerder voor de hand dat het zelf een ander schilderij documenteert. Ondanks de vrij schetsmatige opzet, laat de tekening namelijk geen enkele verandering zien. De schematisch getekende leeuw achter Hieronymus in de achtergrond, wijst ook op een kopie.

Met zijn verfijnde uitvoering en detaillering gaat de tekening vooraf aan die in het Errera-album en het Antwerpse schetsboek, die minder zijn doorgewerkt en iets grover van opzet zijn.5 De tekening kan op grond hiervan iets eerder gedateerd worden, zo rond 1510-1520.

Footnotes

1 Legenda Aurea 1993, pp. 213-215.

2 Zie hierover Filedt Kok in Leiden 2011, pp. 107-118.

3 Voorbeelden hiervan zijn ondermeer te vinden bij de Meester van de Vrouwelijke halffiguren; zie bijvoorbeeld Dunbar 2005, onder nr. 18.

4 Veiling, New York (Christie’s), 26 januari 2001, nr. 126 (Jan de Cock). Met Jan de Cock of Meester J. Cock heeft het schilderij niet veel van doen, zoals ook Jan Piet Filedt Kok meent. E-mail correspondentie met de auteur, september 2012.

5 Zie de inleiding op het Errera album en het Berlijnse tekeningenboek in deze bestandscatalogus.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist