:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hercules, Nessus and Deianeira

Hercules, Nessus and Deianeira

Anoniem (in circa 1620-1640)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Hercules, Nessus and Deianeira
Material and technique Brush and black ink and white oil, on red-brown prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 234 mm
Width 188 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Adriaen de Vries
Previously attributed: Otto van Veen
Accession number N 34 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1620-1640
Signature none
Watermark none
Inscriptions 'P.P. Rubben[s]' (at lower right, in pen and black ink), '5' and (upside down) '3' (verso, at upper centre, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem (Otto van Veen); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Uitgebeeld is het gevecht van Hercules met de centaur Nessus, de zoon van Ixion, die zich aan Hercules’ geliefde Deianeira wilde vergrijpen toen hij haar over de rivier de Euenus droeg. 1 Voordat Hercules Nessus met een pijl doodde, gaf deze centaur Deianeira een mantel doordrenkt van zijn bloed en zei haar dat dit een liefdesmiddel was. Toen Deianeira later geruchten opving over Hercules’ ontrouw, stuurde ze hem de bloeddoordrenkte mantel om zijn liefde terug te winnen. Nessus’ bloed was echter giftig en toen Hercules het kleed omhing, kleefde het vast aan zijn huid en veroorzaakte een ondragelijke pijn. Uit wanhoop nam Hercules plaats op een brandstapel die door een van zijn dienaren werd aangestoken (Ovidius, Metamorphosen IX, 102-275).

Op de tekening trekt Hercules het hoofd van de steigerende Nessus naar achteren aan zijn haren, terwijl deze Deianeira met zijn rechterarm vasthoudt en op zijn paardenrug trekt. De anonieme tekenaar heeft zich daarbij gebaseerd op het bronzen fonteinbeeld met Hercules, Nessus en Deianeira dat Adriaen de Vries (1556-1626), de Nederlandse hofbeeldhouwer van keizer Rudolf II, in 1622 in Praag maakte.2 Hoewel de beeldengroep van De Vries niet exact is nagevolgd – zo wijzigde de tekenaar de houding van Nessus’ armen – staat het buiten kijf dat dit beeld als uitgangspunt diende. Opmerkelijk zijn de overeenkomsten in de enigszins gedraaide houding van Hercules, de kleine knots in zijn uitgestrekte rechterarm, de steigerende centaur en het feit dat Hercules aan Nessus’ haar trekt.

Adriaen de Vries liet zich bij dit fonteinbeeld op zijn beurt inspireren door een bekende beeldengroep van Nessus en Deianeira van Giambologna van omstreeks 1575-1580, die hij echter naar believen aanpaste.3 De Vries maakte zijn fonteinbeeld voor een thans onbekende opdrachtgever. Een tekening van de beeldengroep door een ateliermedewerker van De Vries, voorzien van afmetingen en prijs, zou erop kunnen duiden dat De Vries de beeldengroep onder aandacht wilde brengen van potentiële kopers. Wellicht behoort het beeld tot de werken die hij in 1626 aan Albrecht von Waldstein in Praag schonk, of die na diens dood in hetzelfde jaar uit zijn nalatenschap verkocht werden.4 Waar de anonieme maker van de besproken tekening het beeld van De Vries gezien heeft – in Praag of elders, of in De Vries’ atelier – is dus onbekend. Maar het natekenen van deze complexe compositie was ongetwijfeld een interessante artistieke uitdaging.

De tekening stond in de collectie van Franz Koenigs op naam van Otto van Veen en heette eerder ‘school van Rubens’.5 De toeschrijving aan Van Veen was mogelijk gebaseerd op de techniek waarin de voorstelling is uitgevoerd. In de tweede helft van de jaren 1590 schilderde Van Veen diverse grisailles in olieverf op papier ter voorbereiding van zijn emblemen en schilderijen, iets wat hij vermoedelijk in Italië geleerd had.6 Deze techniek werd ook wel gebruikt door andere Noord en Zuid-Nederlandse kunstenaars, zoals Dirck Barendsz en Anthonie van Blocklandt.7 De manier waarop het achterlijf van Nessus is weergegeven, met een dik achterwerk en enigszins doorgezakte benen, doet denken aan de Antwerpse schilderkunst rond Rubens. Daarom moet gedacht worden aan een vooralsnog onbekende, Zuid-Nederlandse kunstenaar die in of na 1622 in Praag was en daar de beeldengroep van Adriaen de Vries heeft gezien.

Footnotes

<

1 Lange tijd werd de voorstelling ten onrechte beschouwd als de strijd van een lapith en een centaur om een vrouw, zoals blijkt uit het inventarisboek Koenigs en Amsterdam 1934.

2 Stockholm, Nationalmuseum, inv. nr. Drh Sk 65; zie Amsterdam/Stockholm/Los Angeles 1998, nr. 39.

3 Amsterdam/Stockholm/Los Angeles 1998, p. 232.

4 Amsterdam/Stockholm/Los Angeles 1998, nr. 57 en p. 232.

5 Als bijschrift bij een foto uit de niet getraceerde ‘Mag.cat. nr. IV’ van F.A.C. Prestel, Frankfurt am Main (z.j.) nr. 86 (‘Rubens-Schule’), op een fotokarton bij het RKD.

6 Bijvoorbeeld een reeks van zeven grisailles met mythologische en allegorische voorstellingen in olieverf op papier in Rouen, Musée des Beaux-Arts, zie Müller Hofstede in Cologne 1977, p. 30 en p. 36 (n. 108). Zie over olieverfschetsen van Van Veen ook Boon 1992, nr. 211.

7 Zie Amsterdam 1986, nrs. 303-307 (Barendsz) en 317 (Blocklandt). Zie ook Meij 2001, nr. 85 voor het gebruik van de techniek door de Brusselse kunstenaar Antoon Sallaert.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist