:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Figures and a Wagon near an Inn

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Figures and a Wagon near an Inn
Material and technique Offprint in brown oil, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 155 mm
Width 330 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Copy after: Jan Brueghel (I)
Accession number N 19 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Watermark Postal horn (stretched) in a shield (fragment, possibly the shield had a housemark below; 50x40mm, PP27mm, on P3-4 from the right, on the upper right edge; vH, 14P, fine, plano horizontally cut in halves, then cropped), somewhat similar to Heawood 2686-2691 (England 1680-1695), none of this subtype in Briquet. [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark W. Mayor (L.2799), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance William Mayor († 1874), London; Grand Duke Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; acquired by Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, 1923 (Jan Brueghel the Elder); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Printing > Printed > General printing techniques > Printing technique > Technique > Material and technique
Printing > Printed > General printing techniques > Printing technique > Technique > Material and technique

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Een herberg ligt aan een weg met groepjes mensen en een groot aantal boerenwagens, sommige ingespannen, de andere zonder paarden. Op het tweede plan is een deel van een boom te zien en rechts een voorgevel van een huis. Links op de achtergrond stroomt een beek of vaart met roeibootjes.

Deze drukbevolkte voorstelling is een Abklatsch of een contre épreuve: de (spiegelbeeldige) afdruk van een geschilderde compositie. Deze is afkomstig uit het atelier van Jan Brueghel – dezelfde voorstelling komt voor op een schilderij op koper van deze kunstenaar uit 1609.1 Van deze compositie zijn diverse kopieën bekend, geschilderd door Jan Brueghel de Jongere.2 Met kleine variaties komt dezelfde compositie, maar dan gesitueerd in een dorpsstraat met huizen aan weerszijden, ook voor op een (verloren gegane) tekening van of naar Jan Brueghel de Oudere in Bremen.3 Daarnaast keren afzonderlijke motieven uit deze voorstelling op verschillende dorpsgezichten uit het atelier van Jan Brueghel de Oude terug. Dat geldt bijvoorbeeld voor het boerenechtpaar dat gearmd op de voorgrond loopt, de varkens en de boerenkar met de paarden op de tekening links op de voorgrond.4

Een Abklatsch diende om een bestaande voorstelling als ateliervoorbeeld te behouden om deze nogmaals geheel of gedeeltelijk te kunnen reproduceren, zoals bij deze voorstelling inderdaad meermalen gebeurd is. Het was dus een ‘afdruk’, bestemd voor gebruik in het atelier. Om een Abklatsch te maken werden de contouren van een geschilderde voorstelling (over het vernis heen) overgetrokken met verdunde olieverf. Daarop werd een dun vel papier gelegd, dat stevig werd aangedrukt, zodat de olieverflijnen in het papier trokken.5 Dat de besproken tekening een Abklatsch is – waarbij het de maker om de figuren en wagens ging en niet om de gebouwen daarachter – is niet alleen op te maken uit de vaak herhaalde voorstelling, maar ook aan het dunne papier en aan de vlakke lijnen die enigszins korrelig van structuur zijn.

Footnotes

<

1 Jan Brueghel de Oude: gedateerd 1609, Boston, particuliere verzameling; Essen/Antwerp 1998, nr. 52; Ertz 2008-2010, dl. I, nr. 181.

2 Zie voor daarvoor Essen/Antwerp 1998, p. 172, fig. 52b en Ertz 2008-2010, dl. I, p. 374.

3 Bremen, Kunsthalle, inv. nr. 1013, zoekgeraakt tijdens de Tweede Wereldoorlog; Bremen 1991, nr. 1197 (als Jan Brueghel de Oudere).

4 Zie bijvoorbeeld Essen/Antwerp 1998, nr. 51.

5 Meder 1923, pp. 540-543.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist