:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Man with the Potato Nose

The Man with the Potato Nose

Hendrick Goltzius (in circa 1600-1605)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Man with the Potato Nose
Material and technique Pen and brown ink, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 238 mm
Width 167 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Goltzius
Accession number MB 1743 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1605
Signature monogrammed 'HG [in ligature]' (at upper right, in pen and brown ink)
Watermark none (vH, 6-7P)
Condition needle holes at the upper centre, iron-gall ink corrosion, damaged upper corners, pen tests on the reverse of the backing in pen and brown ink
Inscriptions '[ik h]eb een noys ende wilt wel weeten / ghy hebt v ooren vergeeten' (at lower left, in pen and brown ink, autograph), 'Goltius' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions Rotterdam/Haarlem 1958, no. 121; Paris/Rotterdam 2014, no. 81
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 321; cat. 1869, no. 191; cat. 1901, no. 247; Hirschmann, 1919, p. 143; Reznicek 1961, no. 338; TIB vol. 3 (commentary), 1982, p. 270, under no. 240b; Van Regteren Altena 1983, vol. 1, pp. 148-149; Reznicek 1988, p. 82; New Hollstein 2012, under no. 727
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De vrolijke man op deze tekening lijdt aan rhinophyma, een onschuldige aandoening die een bloemkoolvormige vergroving en vergroting van de neus tot gevolg heeft.1 Gelet op de knollenneus, ’s mans olijke blik en lachende mond is deze voorstelling niet bedoeld als een portret, maar als komische genrevoorstelling of als interessante tronie, die enigszins herinnert aan de karikaturen van Leonardo da Vinci en Quentin Massys.2 Toch komen op vijftiende en zestiende-eeuwse mansportretten ook wel neuzen voor die door rhinophyma misvormd zijn, zoals op het anonieme portret van Hendrik IV van Naaldwijk van omstreeks 1500-1506 (Amsterdam, Rijksmuseum).3 Kennelijk was het dus een kwaal waar men zich niet per definitie voor schaamde en die niet uitsluitend uitgebeeld werd om de spot met iemand te drijven. Naar de bijzondere neus wordt ook verwezen in het opschrift dat linksonder op de tekening is aangebracht:

[ik h]eb een noys ende wilt wel weeten/
ghy hebt v ooren vergeeten

Het zijn de woorden van de uitgebeelde man, die lijkt te willen zeggen: ‘Ik mag dan een grote neus hebben, dat geef ik toe, maar jij vergeet je oren – die zijn ook niet zo fraai’.4

Reznicek bracht de tekening in verband met een gravure van een anoniem graveur naar ontwerp van Goltzius getiteld Meynaert Noeswys, van een man met een zotskap en een aardappelneus die zich lezend door een brilletje over een boek buigt (afb..).5 In het onderschrift vertelt de man dat hij door zijn zotheid tevergeefs naar wijsheid zoekt. Het enige dat hij vond was eigenwaan, waarvan zijn neus gezwollen is geraakt. Hoewel Reznicek meende dat beide voorstellingen inhoudelijk vergelijkbaar zijn, heeft elk toch een andere strekking. Terwijl in de prent de nadruk ligt op zotheid en eigenwaan, is de moraal van de Rotterdamse tekening dat het beter is een ander niet te bespotten om diens gebreken omdat niemand immers perfect is.

Goltzius tekende vaker groteske hoofden met een bijzondere fysionomie of fantastische hoofddeksels, waarvan zijn Busteportret van een man met een muts met kwast uit 1587 in Edinburgh, een grote pentekening getekend in gravuretechniek, de meest spectaculaire is.6 Door de expressieve gezichtsuitdrukking van de hier uitgebeelde man met zijn misvormde aardappelneus, is deze voorstelling echter tamelijk exceptioneel vergeleken met andere fantasieportretten die Goltzius maakte.7 Reznicek dateerde de tekening enige jaren na 1600.8

De voorstelling wekt de indruk met grote vaart gemaakt te zijn, met trefzekere lijnen in pen in bruine inkt. Het gezicht, de krullende haren en het dunne baardje van de man zijn neergezet in krasserige, parallelle arceringen, die achterop het hoofd en onder de kin dichter en dikker zijn. De linkerwand van de ruimte waarin de man zich bevindt, met linksboven een raam, wordt gesuggereerd in snel opgezette horizontale en verticale lijnen.9 De achterwand is met enkele halen gevuld. Een soortgelijke schetsmatige tekentechniek treffen we ook aan in Goltzius’ Afgodendienst van Salomo in Parijs en De vier evangelisten in Rotterdam (zie inv. nr. FG 55).10 Ook zijn leerling Jacques de Gheyn II maakte tekeningen in deze stijl.11

[caption id="attachment_13822" width="545" align="alignleft"]fig. 1 School of Hendrick Goltzius, Meynaert Noeswys, c. 1580-1620. Museum Boijmans Van Beuningen, inv.no. BdH 8564 (PK)fig. 1 School of Hendrick Goltzius, Meynaert Noeswys, c. 1580-1620. Museum Boijmans Van Beuningen, inv.no. BdH 8564 (PK)[/caption]

Footnotes

1 Zie voor deze aandoening Crijns/Van Leeuwen 1992, pp. 71-80.

2 Zie voor Leonardo da Vinci bijvoorbeeld Grotesk hoofd (ca. 1503-1507) in Christ Church, Oxford, Byam Shaw 1976, nr. 19, pl. 13; Voor Quentin Massys bijvoorbeeld ENP, dl. 7, 1971, pl. 122.

3 Inv. nr. SK-C-57, J. Niessen in (webpublicatie): J.P. Filedt Kok, M. Leeflang, D. Meuwissen et al., Early Netherlandish Paintings in the Rijksmuseum, dl. 1, 2009, zie www.rijksmuseum.nl/early-netherlandish-paintings, SK-C-57. Andere voorbeelden zijn: Portret van een oude man met kind van Domenico Ghirlandaio (ca. 1490, Parijs, Musée du Louvre) en Portret van een oude man van Joos van Cleve (ca. 1520-1530, Madrid, Museo del Prado).

4 Met dank aan Bart Ramakers.

5 Reznicek 1961, p. 392; New Hollstein 2012, nr. 727. Vergelijkbaar met deze prent is een aan Karel van Mander toegeschreven tekening Nar met uilenbril in Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv.nr. AE 617; zie Van Regteren Altena 1983, dl. 1, p. 52, afb. 44; Reznicek 1993, p. 80. Met dank aan Marjolein Leesberg, die mij op deze tekening wees.

6 Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv.nr. D 5507, Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 238-239, fig. 94, Edinburgh 2008, nr. 8, pl. 2. Zie over Goltzius’ tekeningen in gravuretechniek (ofwel penwerk) inv.nr. MB 1742.

7 Zie voor andere voorbeelden Reznicek 1961, nrs. 300, 318, 322, 329.

8 Reznicek 1961, p. 392.

9 Iets soortgelijks deed Goltzius in de achtergrond van zijn Portret van een geleerde in de trant van Lucas van Leyden, Haarlem, Teylers Museum, inv.nr. N 62; Reznicek 1961, nr. 319. Een soortgelijke ruimte, opgezet in snelle, enigszins krasserige lijnen, is te zien op twee gegraveerde portretten van een man met een hoed, anoniem naar Hendrick Goltzius, ca. 1597, New Hollstein 2012, nrs. 731-732.

10 Afgodendienst van Salomo, Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv.nr. 4501, zie Boon 1992, nr. 105, die deze tekening ca. 1596 dateert.

11 Reznicek 1961, p. 392; Van Regteren Altena 1983, dl. 1, p. 149.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was an engraver from Haarlem. In the beginning he mainly engraved works designed by other artists, but later also used his own designs....

Bekijk het volledige profiel